Jokainen on toisen onnen seppä
Vuoden vaihtuminen innoittaa tekemään hyviä päätöksiä. Jos et vielä sellaista tehnyt, tee nyt. Päätä, mistä vanhasta luovut ja mistä uudesta haluat tänä vuonna innostua, kokea kunnon kicksit.
Kauppa on intohimobisnestä. Kaupan alalla onnistuminen edellyttää intohimoa ihmisiin ja palvelun yksityiskohtiin. Intohimo on yhteistä omille idoleilleni: kaikilla heillä on palava halu tehdä paremmin.
Minua haastateltiin ennen joulua elämässä onnistumisesta. Sanoin, että ihmiset asettavat helposti itselleen liian kapeita ja vaatimattomia tavoitteita. Niillä on taipumus lukita mieli. Liian moni asettaa niin realistisia tavoitteita, että saavuttaa ne laittamatta itseään juurikaan likoon.
Tähän ikään olen oppinut, että elämä on moniottelu. Meillä kaikilla on monta palloa ilmassa – ja moni pallo jää huomaamatta. Kaikessa ei voi onnistua, eikä sitä kannata edes yrittää. Kannattaa valita tosi tarkkaan, missä haluaa olla hyvä.
Olen tätä monelta kysynyt ja saanut huomata, että ihmiset nauttivat ihan perusjutuista, arjessa onnistumisesta. Se on hyvä uutinen sikäli, että arkea on kaikille tarjolla yltäkylläisesti.
On monia, joilla on isoja unelmia, mutta useimmille hyvään elämään riittää, että rinnalla on hyviä tyyppejä, on tähdellistä tekemistä ja pysyy terveenä.
Onnellisuustutkimuksissa on havaittu, että onnen kokemiseksi olosuhteita tärkeämpiä ovat mielen asetukset (englanniksi mindset). Onni ei tule siitä, että saa mitä haluaa vaan siitä, että osaa nauttia siitä, mitä tekee – silloinkin, kun joutuu puoliväkisin vääntämään jotain oikeasti ikävää.
Onnistumisen kokemiselle on kuitenkin kaksi ehtoa. Ensimmäinen on, että tekemisen pitää olla riittävän vaikeata. Liian helppo haukotuttaa ja liian vaikea ahdistaa. Kun tehtävässä on sopivasti haastetta, mieleen ei mahdu turhia murheita. Toinen ehto on, että onnea ei pidä tavoitella suoraan, vaan tekemällä hyvää toisille.
Molemmat onnen ehdot täyttyvät kaupan alalla täysin: työ on todella haastavaa ja sitä tehdään toisille, asiakkaille.
Sanalaskun mukaan jokainen on oman onnensa seppä. Toisen mukaan kukaan ei ole seppä syntyessään. Tekee mieli yhdistää ja päivittää molemmat muotoon: jokainen on toisen onnen seppä – tai ainakin voi sellaiseksi ryhtyä.
Maailman suurimman kauppaketjun perustaja Sam Walton antoi elämäkerrassaan Made in America kymmenen ohjetta kaupan alalla toimiville. Ne toimivat hänen aikanaan ja ovat edelleen ajankohtaiset.
Ohjeet ovat sinänsä yksinkertaisia: omistaudu asiallesi, kohtele työntekijöitä kuin yhtiökumppaneita, motivoi heitä kehittymään, kerro heille kaikki mitä suinkin voit, arvosta sitä mitä he tekevät, juhli menestystä ja löydä huumoria epäonnistumisista, kuuntele kaikkia ja anna ihmisten ideoida, ylitä asiakkaittesi odotukset, tarkkaile kustannuksiasi paremmin kuin kilpailijasi.
Tärkein ohje tuli viimeisenä: ”Ui vastavirtaan”. Sitä Walton perusteli näin: ”Älä piittaa tavanomaisista viisauksista. Jos kaikki muut toimivat yhdellä tavalla, voit iskeä kultasuoneen toimimalla juuri toisin. Varaudu kuitenkin siihen, että monet tulevat kertomaan, että menet väärään suuntaan.”
Vastavirtaan uiminen ei tarkoita poikkiteloin asettumista tai yhdessä sovittujen sääntöjen uhmaamista. Se tarkoittaa, että uskaltaa ajatella ja toimia luovasti ja intohimoisesti. Se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta palkitsee aina ja heti.
Asiakkaat aistivat millaisilla ajatuksilla kauppaa johdetaan. Intohimo siirtyy ihmiseltä toiselle vain jos sitä on.
KTM Heikki Peltola on yli 30 vuotta seurannut kaupan muuttumista ja kirjoittanut kauppaa käsitteleviä kirjoja. Vuodesta 1997 lähtien hän on toiminut yritysvalmentajana ja johtajuuskouluttajana Nostetuotanto Oy:ssä.