Optisen alan kauppa jatkoi kasvuaan
Optisen alan vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi viime vuonna 1,6 prosenttia lähes 330 miljoonaan euroon. Suurimman tuoteryhmän, silmälasien, myynnissä tehtiin uusi ennätys – niitä myytiin yli 250 miljoonalla eurolla.
Instru Optiikan toimitusjohtaja Pasi Anttila, Specsaversin maajohtaja Erkki Tala ja Silmäaseman henkilöstöjohtaja, väliaikainen liiketoimintajohtaja Sirkkaliisa Kulmala toimialakatsauksen julkistuksessa Helsingissä.
Useat silmälasikappaleet paketoivien tarjousten suosion väheneminen nosti hieman keskihintaa, joka oli 264 euroa. Silmälasipareja myytiin Suomessa viime vuonna yli miljoona. Silmälasien lisäksi vähittäiskaupan piiriin kuuluvat silmälasit, piilolinssit, laatuaurinkolasit ja optikon tutkimukset. Aurinkolaseja myytiin ennätyksellisen paljon pitkän ja kauniin kesän ansiosta ja niiden liikevaihto kasvoikin peräti 11,4 prosenttia.
Piilolinssien kauppa kääntyi vuoden kuluessa kasvuun, mutta vuoden kokonaismyynti jäi hieman miinukselle. Piilolinsseihin kohdistuukin alkaneelle vuodelle kasvuodotuksia, sillä toistaiseksi niitä käytetään Suomessa verraten vähän.
Ketjuliikkeiden yhteenlaskettu markkinaosuus kasvoi edelleen. Ketjujen ulkopuolisten ja verkkokaupan osuus oli 13 %. Markkinajohtaja Instru Optiikan osuus laski hieman 35,3 prosenttiin, toiseksi suurimman Silmäaseman kasvoi 27,6 prosenttiin, ja kolmatta sijaa pitävän Specsaversin kasvoi 13,4 prosenttiin.
Liikevaihdossa mitaten suurin kasvaja oli Synsam, jonka liikevaihto kasvoi 10 prosenttia. Silmäaseman liikevaihto kasvoi 3,8 prosenttia ja Specsaversin 2,6 prosenttia.
”Elinvoimainen ja kasvava optisen alan kauppa ja laaja optikkoliikeverkosto ovat Suomelle iso voimavara, kun terveydenhuoltojärjestelmän uudistus etenee tavalla tai toisella”, sanoo Näkemisen ja silmäterveyden toimialan NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast. ”Integroitumalla tiiviimmin osaksi terveydenhuoltoa, toimialamme yritykset voivat osallistua väestön silmäterveydenhuoltoon entistä vaikuttavammin, kun osaaminen, laitekanta ja koko maan kattava liikeverkosto hyödynnetään.”
Optisen alan vähittäiskaupan tilastoinnin tekee tutkimuslaitos GfK ja se perustuu suoran kassajärjestelmätiedon käyttöön.