Rauta- ja puutarhakauppa siirtyy kohti verkkoa
Ylivoimaisesti eniten euroja verkkokaupassa kuluu muodin ja elektroniikan ostoksiin, mutta rauta- ja puutarhakaupan sekä lemmikkitarvikkeiden verkko-ostokset nielaisevat kolmanneksi eniten euroja. Statista-tilastotietopalvelun mukaan rauta- ja puutarhakaupan digitaaliset kuluttajamarkkinat kasvavat voimakkaasti vuoteen 2023 mennessä, kun digiostajien määrä lähes kaksinkertaistuu. Tuotekategorian verkkokaupoista nettomyynniltään suurin on suomalainen Motonet.fi.
Suomessa digitaalisen kuluttajakaupan ennakoidaan kasvavan vuoteen 2023 mennessä runsaat 40 prosenttia. Samaa tahtia pitää ennusteen mukaan yllä myös rauta-, puutarha- ja lemmikkitarvikkeiden nettomyynti, kun verkkokaupan suurin kategoria, muoti, kasvaa selvästi hitaammin.
Suomen ylivoimaisesti suurin verkkokauppa tässä tuotekategoriassa on Motonet.fi, jonka nettomyynti on arviolta yli kaksinkertainen toiseksi suurimpaan, Taloon.com-verkkokauppaan verrattuna. Kolmanneksi yltää lemmikkitarvikkeisiin erikoistunut saksalainen Zooplus.fi.
”Lemmikkitarvikkeiden myynti on jo pitkään ollut verkossa, mutta nyt myös perinteinen rauta- ja puutarhatarvikkeiden kauppa digitalisoituu vauhdilla”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja toteaa.
Digiostamisen kasvu Suomessa perustuu käyttäjämäärien voimakkaaseen kasvuun. Rauta- ja puutarhakaupan tuotteita verkosta ostavien määrä lähes kaksinkertaistuu lähivuosina, mutta vuotuinen ostoskori pienenee neljänneksellä.
Kauppaa käydään kivijalassa – toistaiseksi
Suurin osa elektroniikkaa ja kodinkoneita ostavista kuluttajista haluaa hakea tietoa etukäteen verkosta riippumatta siitä, mistä kanavasta varsinaisen ostoksen tekee. Rauta- ja puutarhakaupassa online-tiedonhaku on edelleen suhteellisen pientä: vain viidesosa kuluttajista preferoi digitaalista tiedonhakua.
”Kivijalka on rauta- ja puutarhakaupassa edelleen tärkein tiedonhaku- ja ostoskanava. Kun kodinkoneliikkeessä asiakas voi tietää myyjää paremmin tietyn tuotteen tekniset ominaisuudet, rauta- ja puutarhakaupassa kaivataan myyjän asiantuntemusta”, Kurjenoja kuvaa.
”Kivijalka on rauta- ja puutarhakaupassa edelleen tärkein tiedonhaku- ja ostoskanava.”
Statistan kuluttajatutkimuksen mukaan vain 12 prosenttia kuluttajista osti viime vuonna rauta-, puutarha- tai lemmikkitarvikkeita digitaalisesti, ja alle kymmenesosa haluaa ostaa niitä mieluummin digitaalisesti kuin kivijalasta.
”Vaikka rauta- ja puutarhakauppa ovatkin vielä hyvin sidoksissa kivijalkaan, digitaalisia kanavia pitää kehittää myös niissä. Digimaailmaan tottuneiden milleniaalien siirtyessä entistä enemmän myös rauta- ja puutarhakaupan asiakkaiksi tarve kaikkikanavaisuuteen kasvaa”, Kurjenoja näkee.
Liite:
Lähteet: Statista, 2019: Consumer Market Outkook, Digital Market Outlook, Global Survey, eCommerceDB-tietokanta
Kuva: 123RF