Vanhaa räjäyttämässä, uutta luomassa – verkkosivumyllerryksen ykkösetapilla
Alusta saakka oli selvää, että tältä matkalta haluamme paljon. Pitkään toivottuun ja kaivattuun verkkosivu-uudistukseen latautui paljon ideoita ja intoa.
Matkan suunnitteluun kytkimme koko joukkueen. Seurasi workshopeja, tiimipalavereita, propellien hurjaa pyöritystä monimuotoisissa ryhmissä ja tapaamisissa. Kaupan liiton henkilöstö sekä jäsenyritysten edustajat antoivat palautetta, sidosryhmien edustajat evästyksiä ja kumppanit osaavaa työpanostaan.
Korkealle arvotettiin hyvä ja nopea käyttäjäkokemus ja tietosuoja. Selkeys, erinomaiset hakutoiminnot sekä tiedon uudenlainen järjesteleminen muun muassa teemojen kategorisoinnin ja asiasanoituksen avulla olivat a ja o, ja mobiilioptimointi itsestäänselvyys. Visuaalisuuden haluttiin viestivän Kaupan liiton vahvaa, raikasta, monimuotoista ja positiivista ilmettä. Uusi teknologia ja taitto raivaavatkin luontevasti tietä näyttävämmille kuville, videoille ja animaatioille. Kanavat kietoutuvat sujuvasti yhteen, kun some-maailman sisällöt sykkivät someseinillä. Uudenlaisia vuorovaikutteisuuden väyliä haluttiin testata erityisesti jäsenten omalla foorumilla, jäsensivustolla.
Sisältö on edelleen ykkönen. Kaupan liitto on jäsenilleen ja sidosryhmilleen se kumppani, joka tuntee kaupan toimialan erityiskysymykset ja vaikuttaa vahvasti kauppaa ja palveluita koskevassa päätöksenteossa. Työmarkkinaneuvottelujen osapuolena Kaupan liitto tuntee parhaiten kaupan työehtosopimusten kiemurat ja käytännöt. Tutkimustiedon kautta liitto tarjoaa näkymän alan tulevaisuuteen. Välitämme kauppaa koskevan ajankohtaisimman ja keskeisimmän infon kanavillamme.
Kaiken tämän haluamme kattaa uudistuneelle Kauppa.fi:lle. Merkityksellisemmin ja terävämmin, hyödyllisesti ja helppokäyttöisesti. Aiempaa avoimemmalla otteella.
Uudet verkkosivut on nyt avattu. Iloitsemme isosta etapista juhlaliputuksin ja joukolla, mutta saman tien suuntaamme uudistuneen sivuston avaamalle uudelle väylälle. Ideoimme esimerkiksi vuorovaikutuksen toimivimpia keinoja verkossa, sukellamme vielä syvemmälle hakukoneoptimoinnin saloihin, tutkimme visualisointien viimeisiä virtauksia ja kehitämme hyödyllisimpiä siltoja CRM-järjestelmään. Resurssit rakentavat raameja toki jatkossakin, mutta innovatiivisella asenteella, hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä varmistamme innostavat kehitysaskeleet. Ei siis maalissa vaan matkalla.
Kirjoittaja on Kaupan liiton viestintäjohtaja.
Mitä tuntemuksia uusi Kauppa.fi sinussa herättää? Löysitkö verkkosivustoltamme juuri sinulle hyödyllistä tietoa? Mitä vinkkejä ja koordinaatteja haluaisit antaa meille seuraaviin etappeihin? Anna palautetta viestintätiimillemme ja vaikuta! Tavoitat meidät sähköpostitse osoitteella tiedotus(at)kauppa.fi tai somekanavillamme Twitterissä, Facebookissa ja LinkedInissä.