Vastuullisuus on kaupan maineen ytimessä
Tiistaiaamupäiväni vierähti juontajana Otaniemessä pidetyssä Aalto-yliopiston ja Kaupan liiton järjestämässä Kestävä kauppa -seminaarissa. Nyt yön yli nukuttuani on hyvä tiivistää tilaisuuden anti.
1. Kaupan maine on kunnossa: Tilaisuudessa julkaistu Palvelualojen maineindeksi kertoi, että kaupanala on nostanut mainettaan. Alan kirkastunut maine helpottaa kummasti elämää myös yksittäisissä yrityksissä.
Maineemme on kohentunut ympäristövastuullisena ja uudistuvana alana, ja kauppa nähdään edelleen ympäristövastuullisimpana kaikista elinkeinoelämän toimialoista. Mieltäni lämmittää, että tätä mieltä olivat erityisesti alle 35-vuotiaat vastaajat.Tulos on todella toivottu, sillä jatkossa juuri nuorten mielikuvat ovat keskeisimpiä, kun katsotaan kaupan mahdollisuuksia houkutella uusia työntekijöitä ja kehittyä.
2. Kaupan rooli jää vajaaksi: Vaikka maineemme on kunnossa, jää on meillä vielä isoja haasteita. Yksi niistä on se, ettei kaupanalan yhteiskunnallista roolia oikein ymmärretä, vaikka ala on jo nyt eri toimialoista suurin investoija ja veronmaksaja.
3. Yhteiset pelisäännöt, kiitos! Haasteita vastuulliselle suomalaiselle kaupalle tulee myös maailmalta. On raskasta olla edelläkävijä, jos täällä noudatettavat pelisäännöt eivät koske verkkokaupan kansainvälisiä toimijoita.
4. Odotukset kasvavat: Kaupan kohtaamien odotusten kirjo on suuri ja kasvaa koko ajan. Esimerkiksi ilmastoasiassa ei riitä enää fokusoituminen energiatehokkuuteen ja muovikasseihin. Tarvittavien toimien kiireellisyys ja tarve kulutuksen muutokselle asettaa aivan uudenlaiset raamit ilmastotyöllemme.
5. Vastuullisuus strategiselle tasolle! Kaupanalan yritykset ovat hyviä kirittämään toinen toisiaan, ja niinpä vastuullisuuden saralla on koko ajan enemmän asioita, jotka ovat MUST. Mutta iso kysymys on se, miten saamme vastuullisuuden nostettua aiempaa strategisemmalle tasolle ja varmistamme vastuullisuustyön pitkäjänteisyyden.
Siirtymistä tavoitteellisempaan toimintaan tukee yleinen keskustelu vaikkapa ilmasto- ja muoviasioista. Usein kyse on oikeasta ajoituksesta. Isot tekemiset ja tavoitteet kannattaa pilkkoa kuluttajia kiinnostaviksi konkreettisiksi viesteiksi, ja samalla on oltava valmis avoimeen vuoropuheluun kuluttajien kanssa. Näin syntyy luottamusta, ja kuluttajien luottamus kauppaa kohtaan on yksi tärkeimmistä vastuullisuuden mittareista.
6. Kaupan vastuullisuuden kehittämisen jatko:
- on rakennettava tiekartta vähähiilisyyteen
- yritysvastuulaki: tärkeä asia alalle, EU-tason ratkaisu saatava
- kaupan vastuullisuustyöstä kertomisen tehostaminen: on tärkeää miettiä yhdessä keinoja, joilla voimme välittää tieota kaupan vastuullisuustyöstä ja sen vaikuttavuudesta. Yksittäisten tekojen sijaan on tarjottava kokonaisvaltaisempi kuva
- yhdessä tekeminen keskiöön: meillä on oltava rohkeutta asettaa tavoitteita. Kuluttajat ja oma henkilöstömme on otettava mukaan keskusteluun ja työmme kehittämiseen.
Kirjoittaja on Kaupan liiton vastuullisuusvaliokunnan puheenjohtaja ja SOK:n vastuullisuusjohtaja.