Vastuullinen kesäduuni 2019: IKEA Suomi jälleen kärkisijoilla kesätyöpaikkana
Nuoret kesätyöntekijät ovat arvioineet, että IKEA Suomi on tänäkin vuonna huippukesätyöpaikka. Yritys sijoittui Vastuullinen kesäduuni -kilpailussa sarjassaan toiseksi.
Kesätyöntekijät ovat tärkeitä kaupalle, ja kesätyöpaikat nuorille. Monelle nuorelle juuri kauppa on ensimmäinen kosketus työelämään. Hyvät kokemukset kesätöistä ovat yritykselle parasta mahdollista mainetyötä.
”Monet kaupan alalla työskentelevät huippuammattilaiset ovat aikanaan saaneet kipinän alalle laadukkaasta kesätyökokemuksesta. Mahdollisuus tarjota kesätöitä onkin mitä mainioin rekrytointikanava yritykselle”, vahvistaa Kaupan liiton koulutuspoliittinen asiantuntija Mervi Angerma-Niittylä.
Kaupan ala oli tänäkin vuonna laajasti mukana Oikotien Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjassa, joka tarjosi kesätöitä 14‒29-vuotiaille. Kaupan alalta mukana oli 65 yritystä. Kaupan liitto toimi kampanjan asiantuntija- ja toimialakumppanina.
Kaiken kaikkiaan Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjaan osallistui 545 yritystä. Ne tarjosivat kesän 2019 aikana nuorille yhteensä lähes 100 000 kesätyöpaikkaa.
Kesä−heinäkuussa lähes 12 000 kesätyöntekijää arvioi työpaikkojaan. Parhaat kesätyönantajat palkittiin Vastuullisin kesäduuni -kilpailussa, johon ilmoittautui tänä vuonna 243 organisaatiota.
IKEA Suomi on toista vuotta peräkkäin hyvässä kesätyönantajavedossa, sillä viime vuonna se voitti sarjansa, 1000Plus. Tänä vuonna se sijoittui kakkoseksi. IKEA Suomen henkilöstö- ja kulttuurijohtaja Camilla Weurlander on syystäkin tyytyväinen.
”Olen tuloksesta erittäin iloinen. Uskomme vahvasti, että avain tyytyväisiin asiakkaisiin ovat työntekijät, joilla on työssään hyvä olla. Meille on tärkeää, että kesätyöhön saapuvat saavat hyvän perehdytyksen ja heidät otetaan saumattomasti mukaan IKEA-yhteisöön. Konkreettisesti onnistunut kesätyökokemus näkyy silläkin tavalla, että suuri osa kesätyöntekijöistämme jatkaa työskentelyä kanssamme kesän jälkeenkin”, Weurlander sanoo.
Ilmapiiri ja perehdytys saivat peukkuja
Lähes kolme neljästä kyselyyn vastanneesta nuoresta oli tyytyväisiä kesätyöpaikkaansa. Erityisen tyytyväisiä vastaajat olivat työpaikkojen ilmapiiriin. Hyvin moni voisi jatkaa samassa työpaikassa myöhemminkin. Peräti 96 prosenttia vastaajista uskoo, että kesätyökokemus auttaa tulevaisuuden työllistymisessä.
Kesätyöntekijöistä 70 % vastasi, että heidät on otettu työyhteisön osaksi ja että heitä kohdellaan tasavertaisesti vakituisen väen kanssa.
Kesätyöntekijöiden perehdytykseen on ilmeisesti kiinnitetty aiempaa enemmän huomiota, sillä tyytyväisyys siihen kasvoi hieman edellisvuodesta. Nuoret eivät kuitenkaan ole yhtä tyytyväisiä siihen, miten he pystyivät hyödyntämään omaa osaamistaan kesätyössä.
Enemmän palautetta, kiitos!
Nuoret haluavat selvästi enemmän palautetta kuin mitä he kokevat saavansa. Esimiesten pitäisi pystyä antamaan nuorille enemmän säännöllistä palautetta ja tukea. Tämä toimii myös toisinpäin: nuorten tulisi kokea, että he voivat antaa palautetta myös työnantajan suuntaan.
”Palaute on edellytys kaikelle kehitykselle. Oppilaitoksissa tämä toteutuu usein kesätyöpaikkaa paremmin. Moni nuori on ehkä tottunut saamaan palautetta enemmän ja useammin. Nuoret eivät myöskään näe palautetta irrallisena osana kesätyötä, vaan työkaluna omien päämäärien saavuttamiseksi”, Vastuullinen kesäduuni 2019 -kampanjan projektijohtaja Päivi Salminen-Kultanen arvelee.
Myös rekrytointiprosessissa on nuorten mukaan vielä parantamisen varaa.
Yritykset kilpailivat parhaan kesätyönantajan tittelistä kolmessa sarjassa. Pienten ja keskisuurten yritysten sarjan voitti Kiinteistö Oy M2-Kodit. Suurten organisaatioiden kärkeen rankattiin WSP Finland ja yli tuhat työllistävien organisaatioiden sarjassa Caverion. Tutkimuksen toteutti IROResearch.
Vastuullinen kesäduuni 2019 -kilpailusta tarkemmin täällä.
Kuva IKEA Suomi. Henkilöstö- ja kulttuurijohtaja Camilla Weurlander (vasemmalla) yhdessä kesätyöntekijöiden kanssa.