Suurten lukujen Mall of Tripla on avattu
Tänään 17.10. avattu Mall of Tripla -kauppakeskus Helsingin Pasilassa on liikkeiden lukumäärällä mitattuna Suomen ja Pohjoismaiden suurin kauppakeskus.
Pasilaan juuri avattu Mall of Triplaan tulee 250 liikettä ja 60 ravintolaa. Kerrosneliöitä kauppakeskuksen viidessä kerroksessa ja maanalaisessa tilassa on yhteensä 85 000. Liikkeiden lukumäärällä mitattuna se on Suomen ja Pohjoismaiden suurin kauppakeskus. Suomen suurin se on myös saman katon alla sijaitsevan ravintolatarjontansa puolesta.
Uunituoreen kauppakeskuksen liiketilat ovat kiinnostaneet. YIT:n mukaan 96 % sen liiketiloista on jo vuokrattu. YIT on yksi Mall of Triplan yhteisyrityksen omistajista. Muut ovat Ilmarinen, Conficap ja Fennia.
Tarjolla elämyksiä, viihdettä ja palveluja
Kauppakeskuksessa on ostosmahdollisuuksien lisäksi tarjolla yhä enemmän elämys- ja viihtymispalveluja. Ravintola- ja kahvilapalvelujen lisäksi sieltä löytyy kauppahallityyppinen ruokatori pien- ja luomutuottajien tuotteille, elokuvateattereita, terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä palveluja sekä mm. musiikkimuseo ja seurakunnan tiloja.
Kauppakeskuksen alta, metrovarausta varten louhitusta tunnelista, löytyy jopa sisäsurffaus- ja rantalentopallotila sekä lapsille suunnattu liikuntaseikkailupuisto.
Parkkipaikkoja kauppakeskuksen pysäköintilaitoksessa on 2 200, ja sähköautoja varten on yli 300 latauspistettä. Pyöräilyä helpottaa pyöräparkki, johon mahtuu 3 400 polkupyörää, sekä Suomen ensimmäinen pyörähotelli.
Kauppakeskuksessa sijaitsee myös uusi Pasilan joukkoliikenneasema. Siitä tulee Suomen vilkkain. Kun se valmistuu kokonaan, sen läpi kulkee päivässä noin 200 000 ihmistä.
Koko Tripla, jonka yksi osa kauppakeskus on, on myös yksi Suomen suurimmista rakennushankkeista. Se valmistuu vaiheittain loppuvuoden ja vuoden 2020 aikana.
Kolme korttelia käsittävälle Triplan alueelle valmistuu hotelli, asuntoja ja toimistoja. Yhteensä näiden koko on noin 183 000 kerrosneliötä: lähes kolme kertaa Kampin keskuksen verran. Kaikkiaan Triplaan tulee työpaikkoja noin 7 000 henkilölle ja asuntoja noin 400, eli noin tuhannelle ihmiselle.
Kaupunkien elinvoimaisuudesta on huolehdittava
Kauppa on – myös Suomessa – suuressa murroksessa, ja kansainvälinen kilpailu on kovaa. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi on kuitenkin tyytyväinen siihen, että suomalaisten ostovoima on edelleen kasvussa, ja samaan aikaan työttömyys ei lisäänny.
Kiviniemi kaihtaa perinteisten kivijalkamyymälöiden ja kauppakeskusten vastakkainasettelua. ”Kaupungeilla on iso vastuu siinä, miten kaavoituksella turvataan tulevaisuudessakin kaupunkikeskustojen elinvoimaisuus. Tämä vaikuttaa siihen, ovatko kaupungit jatkossa houkuttelevia kivijalkaliikkeille, kahviloille, ravintoloille ja muille palveluille”, Kiviniemi jatkaa.
Perinteisen kivijalkakaupan ja kauppakeskusten kilpailutilanteeseen tuo oman lisävärinsä yhä kasvava digikauppa.
”Kyse on nimenomaan monikanavaisuudesta, kun eri kanavat lomittuvat asiakkaan ostopolun eri vaiheissa. Ilman digitaalisia kanavia moni suomalainen kauppa jäisi ilman kansainvälistä asiakaskuntaa. Kaupan täytyy palvella asiakasta siellä, missä hän on, ja koska asiakas on digimaailmassa, häntä on palveltava kivijalkaa ja digikanavia yhdistämällä”, Kiviniemi päättää.
Kuva: YIT