K-Citymarket Järvenpää maailman paras ruokakauppa 2019
K-Citymarket Järvenpää on tunnustettu vuoden parhaaksi ruokakaupaksi maailmassa. Se on voittanut arvostetun IGD Awardsin Store of the Year 2019 -palkinnon.
Kauppias Markku Hautala on syystäkin ylpeä saavutuksesta, ja antaa tunnusta henkilökunnalle.
”Se on kaupan koko henkilökunnan ansiota. Se, että tällainen koko maailman mittakaavalla pieni kauppa pienestä Järvenpään kaupungista, pienestä syrjäisestä maasta menestyy kansainvälisessä maailman parhaiden kilpailussa, on aivan huippujuttu!”
”Olemme käyttäneet kaupan kehittämiseen runsaasti aikaa ja voimavaroja. Suhtaudumme kaikkeen tekemäämme pienintäkin yksityiskohtaa myöten intohimoisesti”, Hautala painottaa.
Hautalan kauppa on niittänyt mainetta erityisen laadukkaalla sushitarjonnallaan, minkä takia moni käy järvenpääläiskaupassa varta vasten. Sushia automarketissa -ajatusta pidettiin vain muutamia vuosia sitten hulluna ideana, mutta kolmannen polven kauppias piti päänsä. Nykyisin kauppa myy sushia eniten Euroopassa.
Hautala tuli kauppiaaksi Järvenpäähän vuonna 2006. Sitä ennen hän toimi kauppiaana Helsingissä ja Porvoossa.
”Kaupan jatkuva kehitystyö on minulle hyvin tärkeää. Haluan oppia uutta, ylittää itseni ja yllättää positiivisesti asiakkaani. Meillä Järvenpäässä on koko ajan käynnissä monta uuden asian kokeilua ja uudistusprojektia, ja pitkä lista ideoita odottaa lisäksi toteuttamistaan”, Markku Hautala kertoo.
Ensimmäinen suomalainen finalisti
”Olemme K-ryhmässä todella iloisia ja ylpeitä K-Citymarket Järvenpään voitosta. Kauppias Markku Hautala henkilökuntineen on tehnyt upeaa työtä kauppansa kehittämisessä. Tinkimätön työ asiakkaiden palvelemiseksi näkyy ja kantaa hedelmää”, iloitsee K-Citymarket-ketjun ketjujohtaja Ari Sääksmäki.
IDG (Institute of Grocery Institution) on brittiläinen kaupan alan tutkimus- ja asiantuntijaorganisaatio. Sen edustajat vierailevat vuosittain noin tuhannessa kaupassa ympäri maailmaa. Osasta vierailuista he tekevät raportin, jossa arvioivat vierailukohteitaan.
IDG Awards on vuosittainen kilpailu, jossa palkitaan IDG:n asiantuntijoiden vuoden parhaiksi arvioimat kaupat eri kategorioissa. Vuoden ruokakauppa -kategoriaa pidetään kilpailun pääkategoriana.
Suomalainen kauppa ylsi nyt ensimmäisen kerran Store of the Year -finalistien joukkoon. Muut loppukilpailuun päässeet kaupat olivat Giant Heirloom, Philadelphia (USA), Sainsbury’s, Selly Oak (Iso-Britannia), Sam’s Club Now, Dallas (USA), Pão de Açúcar, São Paulo (Brasilia), SuperValu, Clonakilty (Irlanti) ja Fooby, Lausanne (Sveitsi).
Kuvat: K-ryhmä