Singles’ Day riehaannutti Alibaban asiakkaat ostohuumaan
Maanantaina 11. marraskuuta vietetty Singles’ Day sai kiinalaiset kuluttajat ennennäkemättömän ostoinnon valtaan. Sen ansiosta verkkokauppajätti Alibaba Group ylsi taas uuteen myyntiennätykseen.
Jo Singles’ Dayn ensimmäisten 68 sekunnin aikana Alibaba myi tavaraa miljardin dollarin edestä. Ja sitä seuraavina Singles’ Day -päivän tunteina Alibaban digitaalisiin ostoskärryihin haalittiin tavaroita 37,4 miljardin dollarin arvosta, eli kokonaismyynti oli kaikkiaan 38,4 miljardia dollaria, kertoo tilastopalvelu Statista.
Viime vuonna Alibaban Singles’ Day -kokonaismyynti ylsi 30,8 miljardiin dollariin, siinä missä vuoden 2017 vastaava luku oli 25,3 miljardia.
Alibaban mukaan tämänvuotiseen Singles’ Dayhin osallistui yli 200 000 brändiä. Niistä 299 onnistui myymään tuotteitaan yli 14,3 miljoonan dollarin edestä. Suosituimpia olivat kansainvälisesti tunnetut superbrändit, kuten Apple, Bose, Nike, H&M ja Uniqlo. Ne ja kymmenen muuta ylsivät kukin yli 143 miljoonan dollarin kokonaismyyntiin.
Amazon ei pysty samaan
Jotta saisi paremman käsityksen Alibaban Singles’ Day -riehan aikana kertyneen kokonaismyynnin mittakaavasta, sitä voi verrata Alibaban itsensä sekä sen kilpailijoiden Amazonin ja eBayn keskimääräiseen päiväkohtaiseen kokonaismyyntiin.
Vuonna 2018 Amazon myi joka päivä keskimäärin 0,8 miljardin dollarin arvosta fyysisiä tuotteita ja tavaroita. Lukuun sisältyvät Amazonin myymät kolmansien osapuolien tuotteet. Tämä tarkoittaa sitä, että Amazonilta olisi mennyt 50 päivää myydä yhtä paljon tuotteita kuin mitä Alibaba onnistui myymään vuoden 2019 Singles’ Dayn aikana.
Alibaba Groupin normaali päivämyynti on 2,3 miljardia ja eBayn 0,3 miljardia dollaria.
Lähde: Statista