Kellojen ja korujen myynti hienoisessa kasvussa Suomessa – joulu tuplaa myynnin
Joulunajan kaupankäynti on hyvin tärkeä osa kelloja ja koruja myyville yrityksille. Joulukuussa kultasepänliikkeiden* myynti yli tuplaantuu keskimääräiseen kuukausimyyntiin verrattuna. Suomessa kellojen ja korujen markkinat ovat hienoisessa kasvussa. Maailmalla, etenkin Kiinassa, luksusbrändit houkuttavat.
Tilastokeskuksen liikevaihtotietojen mukaan viime vuonna kultasepänliikkeiden liikevaihto pieneni edellisvuodesta 10 prosenttia ja joulukuun liikevaihto peräti 17 prosenttia. Vastaavaa pudotusta ei 2010-luvulla ole nähty. Kuluva vuosi on kuitenkin alkanut viime vuotta selvästi paremmin. Tammi–syyskuun liikevaihto on hivenen kasvanut viime vuodesta, ja kultasepänliikkeiden joulukaupan odotetaan onnistuvan selvästi viime vuotta paremmin.
Tilastopalvelu Statistan laatiman ennusteen mukaan Suomessa korujen ja kellojen kuluttajamarkkinat** ovat hienoisessa kasvussa, mikä perustuu käytännössä kellomyynnin kasvuun. Kellojen myynti kasvaa Ruotsia lukuun ottamatta kaikissa Pohjoismaissa koruja nopeammin.
”Syynä on todennäköisesti älykellojen ja urheilumuodin trendit”, kertoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Kaupan liiton koostamasta raportista selviää, että Pohjoismaisessa vertailussa norjalaiset kuluttavat asukasta kohti keskimäärin eniten rahaa koruihin ja kelloihin ja suomalaiset puolestaan vähiten. Norjalaiset myös vähentävät kulutustaan eniten vuoteen 2023 mennessä, ja tanskalaiset lisäävät sitä reippaimmin. Ruotsin- ja Norjan- markkinoiden kasvu perustuu yksinomaan kuluttajien määrän kasvulle, sillä keskimääräinen kulutus asukasta kohti vähenee.
Maailmalla kellomarkkinat ovat kasvussa
Kaiken kaikkiaan maailman koru- ja kellomarkkinoiden ennustetaan*** kasvavan vuoteen 2023 mennessä noin puolentoista prosentin vuosivauhtia, eli Tanskaa lukuun ottamatta selvästi ripeämmin kuin Pohjoismaissa. Intiassa markkinoiden vuosikasvuksi ennustetaan jopa kolmea prosenttia. Venäjällä kellojen kysyntä kuitenkin polkee paikoillaan.
”Venäläisten ostovoimakehitys ja keskiluokan kasvun hitaus näkyy siinä, ettei venäläisten ennusteta kasvattavan koru- ja kello-ostoksiaan”, Kurjenoja sanoo.
Osa koru- ja kellomarkkinoista on ns. luksusbrändejä. Luksusbrändien osuus suomalaisten ostoksista on runsas viidesosa, vähiten Pohjoismaista. Ruotsissa niiden osuus on jopa runsas 40 prosenttia, mutta osuuden ennustetaan laskevan merkittävästi.
Luksuskellojen ja -korujen markkinaosuudet Suomessa, prosenttia
Niin korujen ja kellojen kuin luksusbrändienkin suurimmat markkinat ovat Kiinassa. Korujen ja kellojen luksusbrändien markkinoiden ennustetaan kasvavan noin 11 prosenttia vuoteen 2023 mennessä, mutta Kiinassa kasvuvauhti on kaksinkertainen.
”Kiinassa verkkokauppamarkkinat ovat valtavat, digiostaminen yleistä ja autenttisille, hyvälaatuisille tuotteille on kysyntää. Toivottavasti suomalaiset kultasepänliikkeet ja koru- ja kellosepät ovat aktiivisesti hakeutuneet Kiinan-markkinoille. Jo pelkästään Singles’ Day voi tuoda huomattavaa myynnin lisäystä alalle”, Kurjenoja kannustaa.
* Sisältää muutakin kuin koruja ja kelloja, esim. erilaisia lahjatuotteita, ruokailuvälineitä, kristalliteoksia, korujen ja kellojen korjausta, kellojen varaosia, paristojen vaihtoa yms.
** Sisältää ainoastaan henkilökohtaisesti käytettäviä koruja ja kelloja, ei esim. herätyskelloja, pöytäkelloja tai seinäkelloja, ei myöskään varaosia, rannekkeita, korjausta tai paristonvaihtoa.
*** Statistan ennuste.
Korujen ja kellojen kuluttajamarkkinat – Ennuste 2023 / jäsenille
Pääkuva: 123RF