Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusten arviointiohjelmasta
Kaupan liitto, Päivittäistavarakauppa ry ja Teknisen Kaupan Liitto esittävät lausuntonaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vaikutusten arviointiohjelmaan seuraavaa:
Onko arvioinnin lähestymistapaan tai menetelmiin kommentteja tai kehittämistarpeita?
Pidämme erittäin kannatettavana, että laaditaan strateginen, koko valtakunnan käsittävä pitkän aikavälin liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka kokoaa yhteen tavoitteet, toimenpiteet ja rahoituksen. Tämä on ollut elinkeinoelämän tavoitteena jo vuosien ajan. On ensisijaisen tärkeää, että suunnitelma on saatu sisällytettyä lainsäädäntöön, ja on nyt tekeillä. Suunnitelma mahdollistaa pitkäjänteisen liikennejärjestelmien kehittämisen.
Kommenttina toteamme, että olisi erittäin tärkeää ottaa elinkeinoelämän edustus mukaan suunnitelman valmistelutyöhön, ei ainoastaan kuulemisten kautta. On tärkeää huomioida eri toimialojen tarpeet ja huolehtia riittävästä vaikutusten arvioinnista. Erilaisten rahoitusskenaarioiden tarkastelu osana vaikutustenarviointia on välttämätöntä (vrt. nykytilanne, mahdolliset lisäykset rahoitukseen, EU-rahoituksen hyödyntäminen jne.). Valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman toimenpiteillä on toteutuessaan vaikutuksia esimerkiksi ilmastoon, ympäristöön, yhteiskuntaan, ihmisten liikkumiseen ja elinkeinoelämän kuljetuksiin, joten kattava kokonaiskuva vaikutuksista tarvitaan päätösten tueksi. Eritoten metropolikaupunkien (esim. Helsinki, Tampere, Turku) kaupunkiliikenteen väyläinvestointeja suunniteltaessa tulee huomioida kaikki liikkumismuodot, ei vain julkista liikennettä, jalankulkua ja pyöräilyä.
Huomioidaanko vaikutusten arvioinnissa valtakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämisen näkökulmat kattavasti?
Pitkät niin tavaroiden kuin henkilöidenkin kuljetusetäisyydet ovat Suomelle kilpailuhaitta. Kuljetusten sujuvuuden ja Suomen hyvän kansainvälisen saavutettavuuden turvaaminen tavara- ja henkilöliikenteessä tulisikin olla suunnitelmissa tärkeällä prioriteetilla. Liikenneväylien kunnolla on keskeinen merkitys teollisuuden ja kaupan kilpailukykyyn. Kaupan kuljetuksista valtaosa tapahtuu tulevaisuudessakin kuorma- ja rekka-autoilla, joten tiestön korjausvelan supistamisen tulisi olla suunnitelman keskiössä.
Minkä tyyppistä vuorovaikutusta ja viestintää toivot valtakunnallisen liikennejärjestelmä-suunnitelman valmistelun aikana?
Avointa vuorovaikutusta ja elinkeinoelämän osallistamista laajasti.
Lausunto on annettu Lausuntopalvelu.fi-palvelussa.