Radikaalilla optimismilla pelkoa vastaan
Vuoden merkittävin kaupan alan tapahtuma, National Retail Federationin Retail’s Big Show 2020, kokosi alan päättäjiä tammikuussa New Yorkiin. Perinteikkäässä tapahtumassa keskusteltiin muun muassa siitä, miten kuluttajat ja heidän ostokäyttäytymisensä muuttuvat. Mihin ilmiöihin kaupan pitää pystyä vastaamaan, jos se haluaa pärjätä?
Ericssonin vuonna 2019 teettämän Internet of Things -ennusteen mukaan muutaman vuoden kuluttua maailmanlaajuisesti yhdistettyjä laitteita on noin 29 miljardia. 5G on otettu pääosin käyttöön, ja 75 prosentilla maailman väestöstä on internet-yhteys. Mitä paremmiksi ja kattavammiksi yhteydet ihmisten välillä kehittyvät, sitä helpommin yksilöt alkavat matkia toistensa käyttäytymistä maanosista ja kansallisuuksista riippumatta. Globaaleja trendejä ennustavan WGSN:n seminaarissa puhuttiinkin digitaalisesta emotionaalisesta tartunnasta.
Ollaanpa missä maailmankolkassa tahansa, nousee kuluttajien päivittäiseen uutissyötteeseen tietoja poliittisista levottomuuksista, ajankohtaisista ympäristökriiseistä ja talouden heilahteluista. Tässä valossa ei yllätä, että pelko on kuluttajaa määrittelevänä tekijänä kasvussa maailmanlaajuisesti, ja siitä on tullut jopa väestörakenteita yhtenäistävä nimittäjä.
Nuoremmat sukupolvet kokevat pelkoa erityisen paljon. Tutkimuksen mukaan pelkästään Yhdysvalloissa 57 % teini-ikäisistä on huolissaan mahdollisesta ampumisesta omassa koulussaan. Kollektiivinen pelon lisääntyminen vaikuttaa luonnollisesti myös kuluttajakäyttäytymiseen.
WGSN nosti esille kolme kuluttajaprofiilia, jotka yrittävät kukin omalla tavallaan torjua pelon ja epävarmuuden tunteita sekä etsiä niihin vastalääkettä nk. radikaalista optimismista.
Stabilisers-kuluttajat asettavat etusijalle vakauden kaikilla elämänalueillaan. He haluavat kaupan olevan yksinkertaistettu miljöö, jossa on tilaa tutustua rauhassa tuotemerkkeihin.
Ihmisen elinkaareen ajatellaan globaalisti kuuluvan elämänvaihe, jota leimaa kiireinen työelämä. Settlers-profiilin kuluttajat – pääasiassa milleniaalit ja x-sukupolven edustajat – haluavat määritellä tämän vaiheen uudelleen. He ovat valmiita istuttamaan juurensa omaan yhteisöön, mutta eivät työn ehdoilla.
New Optimism -profiiliin sopivilla kuluttajilla on puolestaan vahva halu omaksua asioita ilon ja yhdessä tekemisen kautta. Tällainen ajattelutapa, celebration mentality, lisää kuluttajien halua viettää paitsi aikaa myös kuluttaa yhdessä.
Miten nämä radikaalit optimistit haluavat tulevaisuudessa tehdä ostoksensa eli mitä nämä kuluttajaprofiilit tarkoittavat tulevaisuuden kaupalle?
- Yksinkertaisuus on tärkeää. Kuluttajat kokevat hukkuvansa tavarapaljouteen, joten luo myymälä- ja verkkoympäristö, joka selkeyttää ja yksinkertaistaa ostokokemusta.
- Satsaa yhtenäiseen viestintään. Kun virtaviivaistettu kaupankäynti nousee entistäkin suurempaan rooliin, pidä huolta, että myös viestintä on johdonmukaista ja suoraviivaista.
- Keskustelukaupankäynti on täällä! Innovatiiviset yritykset investoivat esimerkiksi live stream -ostostapahtumien luomiseen myynnin ja sosiaalisen yhteisön luomiseksi.
- Sekä lisätty todellisuus että virtuaalitodellisuus kasvattavat jatkossa myös kuluttajan kokemaa mukavuuden tunnetta. Markkinointi-hypetyksen sijaan kannattaa panostaa enemmän esimerkiksi kotona tapahtuvaan kokeiluun. Yhä useammat kuluttajat käyttävät lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia testatakseen tuotteita vapaa-ajallaan. Harkitse sijoittamista rajoitettuun testituotteeseen.
- Tavat tehdä tilauksia kehittyvät jatkuvasti. Jälleenmyyjät, jotka tarjoavat alustan ryhmätilauksille ja -toimituksille tulevat menestymään, kuten myös merkit, jotka panostavat ’hyperpaikallisiin’ eli nk. viimeisen mailin toimituksiin.
- Pakkausten teho kasvaa, kun kuluttajat etsivät säästöjä pakkausvaihtoehdoista. Ryhmäkauppoihin ja nippuostoksiin herää uusi kiinnostus sekä verkossa että myymälässä. Kaupan kannattaa sitoutua paikallisesti ja kiinnittää erityistä huomiota hinnoitteluun parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
Mitä tästä kaikesta opimme? Voimakkaasta murroksesta – esimerkiksi digitalisaatiosta, automaatiosta, tekoälystä ja robotiikasta – huolimatta ihmisten yhdessä oleminen ja yhteinen tekeminen sekä pelon kitkeminen niiden avulla tulevat olemaan tärkeimpiä asioita myös kaupan maailmassa tulevaisuudessa.
Kirjoittaja on Kaupan liiton edunvalvontajohtaja.