Varustelekan kiertotaloutta: käytetyt kamppeet toiselle kierrokselle
Varusteleka ottaa kanta-asiakkailtaan takaisin valikoituja tuotteita, hyvittää heitä niistä ja myy ne edelleen. Se on kiertotaloutta ja sitouttaa samalla asiakkaita.
Kiertotalous on tavallaan ollut leivottu sisään armeijaylijäämätavaraa myyvän Varustelekan liiketoimintaan alusta lähtien. Vuodesta 2018 lähtien yritys on vienyt kiertotaloutta pykälää pidemmälle. Se ostaa kanta-asiakkailtaan (lekakielellä Kantasioilta) takaisin näiden palauttamia, kiertotalouskelpoisia tuotteita. Niitä ovat Varustelekan omat tuotemerkit sekä valikoidut tuotteet muilta brändeiltä ja armeijaylijäämistä. Se, mitkä tuotteet kelpaavat kiertoon, käy ilmi tuotekohtaisesti verkkokaupasta ja omalta asiakastililtä.
Käytetystä, hyväkuntoisesta tuotteesta, joka kelpaa myytäväksi uudelleen, Varusteleka hyvittää 50 %. Rankasti käytetystä, uudelleen myytävästä tuotteesta hyvitetään 20 % uuden tuotteen hinnasta.
Varusteleka maksaa hyvityksen rekisteröityneen asiakkaan krediittitilille. Se ohjaa asioimaan uudelleen Varustelekan myymälässä tai verkkokaupassa.
Asiakas hyötyy, samoin kauppa
Molemmat osapuolet hyötyvät toimintatavasta.
”Asiakas saa jo ostohetkellä lupauksen siitä, että hän voi saada kiertotaloustuotteista hyvitystä myös jo käyttöön otetusta tavarasta, jos se jää tarpeettomaksi”, kertoo Olli Rauhala. Hän vastaa vuonna 2020 Varustelekan kiertotalouden kehittämisestä.
”Me taas saamme valikoimaamme täysin käyttökelpoisia matalamman hintapisteen tuotteita. Samalla sitoutamme asiakkaita.”
Turhaa tavaraa vähemmäksi
Käytä ja palauta kiertoon -konseptin taustalla on se tosiasia, että varsinkin vaatteita käytetään yhä useammin vain hetken aikaa. Varsin harvat vähittäiskaupat tarjoavat mahdollisuutta kierrättää tuotteitaan. Käytännössä se jää kuluttajan tehtäväksi, ja monesti vaatteet päätyvät jätteeksi.
”Haluamme vaikuttaa ihmisten kulutustottumuksiin ja vähentää turhan tavaran määrää maailmassa. Tuotteiden päätyminen jätteeksi ennen aikojaan lisää uusien tuotteiden valmistamista ja luonnonvarojen turhaa käyttöä”, Rauhala huomauttaa.
”Monilla on kaappien perukoille jäänyttä, mutta täysin käyttökelpoista tavaraa. Harva jaksaa kuitenkaan myydä sitä itse. Tarjoamme siihen helpon ja luotettavan kanavan.”
Joitain satoja kiertotaloustuotteita
Viime vuonna Varustelekalla oli valikoimissaan joitain satoja kiertotaloustuotteita. Se on vielä hyvin pieni osuus yli miljoonan uniikin tuotteen kokonaismyynnistä, johon yritys ylsi vuonna 2019. Valikoimaa on kuitenkin tarkoitus laajentaa.
”Kiertotuotteet eivät yleensä vanhene varastossa kovin kauan, kunhan niitä vain saadaan myyntiin. Se on lupaavaa. Seuraava haasteemme onkin saada konsepti suuren yleisön tietoisuuteen”, Rauhala toteaa.
Vain hyvin pieni määrä kiertotuotteista ei kelpaa uudelleen myytäväksi.
”Kiertotuotteita palauttavat asiakkaamme ovat yleensä huomioineet ohjeemme hyvin ja ovat kartalla siitä, miten olemme luokitelleet palautettaviksi kelpaavien tuotteiden kunnon”, Rauhala antaa tunnustusta.
Tuotteet, joita Varusteleka ei voi myydä edelleen, lajitellaan ja hävitetään. Esimerkiksi tekstiilijäte menee energiajätteeksi – siitä tulee sähköä.
Kuva: Varusteleka
Kauppa on mukana Suomen hallitusohjelmaan kirjatussa tavoitteessa hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Toimialan vähähiilisyystiekarttatyö on parhaillaan käynnissä. Lue lisää aiheesta täältä. #tiekartat