Miksi Amazon-huhut ryöpsähtivät taas liikkeelle?
Jo pitkään on pidetty lähes varmana, että Amazon avaa Pohjoismaihin oman alustan. Epävarmuutta on ollut vain ajankohdasta. Miksi huhut markkinapaikan mahdollisesta avaamisesta vielä tämän vuoden aikana ryöpsähtivät liikkeelle – ja juuri nyt?
Amazon ei laajene yhdellekään uudelle markkinalle tekemättä huolellista markkina-analyysia, ja se on tehty jo aika päiviä sitten. Pohjoismaat yhdessä ovat houkutteleva markkina-alue, vaikka väkimäärässä ei ylletäkään vaikkapa Turkin tasolle. Turkin sivuthan avattiin syksyllä 2018.
”Pohjoismaissa on sekä ostovoimaa että kokeneita digiostajia ja varsinkin Ruotsi on tässä suhteessa houkutteleva”, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja valottaa.
Amazon on jo kohdentanut muita palveluja pohjoismaisille markkinoille, kuten esimerkiksi pilvipalveluja, joihin liittyviä toimitiloja on Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa. Ennen kuin Amazon avasi markkinapaikkansa Australiassa, se lanseerasi nimenomaan pilvipalvelut ensin sikäläisille markkinoille.
Amazon on solminut myös yhteistyösopimuksen Postnordin kanssa ja varannut Amazon.se-domainin käyttöönsä. Lisäksi Amazon Pay -maksupalvelu on käytössä jo Tanskassa ja Ruotsissa.
Viime vuoden lopussa Amazon aloitti ruotsinkielisten kääntäjien rekrytoinnin tavoitteenaan kääntää saksankielisten sivujen sisältöä ruotsiksi.
”Yleensä tällaiset rekrytoinnit alkavat vuosi−pari ennen varsinaisen markkinapaikan avaamista”, Kurjenoja valottaa.
Toimitusajat kriittinen kohta
Jotta Amazon voisi tulla kunnolla Pohjoismaihin, sen pitää pystyä lunastamaan lupauksensa nopeasta toimitusajasta. Nopeat ja luotettavat toimitusajat ovat yksi tärkeimmistä syistä, miksi kuluttajat pitävät Amazonista. Tämä kriteeri täyttyy, kun Saksaan, lähelle Tanskan rajaa, parhaillaan rakennettava suuri lajittelukeskus valmistuu. Pienempien jakelukeskusten avulla lupaus yhden päivän toimitusajasta täyttyy todennäköisesti ainakin Tanskassa, mahdollisesti myös suurimmassa osassa Ruotsia.
Usein maissa, joissa Amazonilla on oma markkina-alustansa, suuri osa digiostoksista alkaa ohjautua Amazonin kautta. USA:ssa ja Saksassa jo yli puolet digiostoista tehdään Amazonin alustalla ja Ranskassa ja Espanjassakin lähes puolet.
”Amazon ei ole pelkästään uhka, vaan se on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita. Amazon on yleensä hyvin kiinnostunut saamaan paikallisia yrityksiä alustalleen, ja tässä on monen suomalaisen niche-erikoiskaupan mahdollisuus”, Kurjenoja sanoo.
Kaupan liitto järjestää 17.3. maksuttoman digiaamupäivän, jossa tutkimusjulkistusten lisäksi keskustellaan suomalaisen kaupan mahdollisuuksista pärjätä Amazon-maailmassa. Lue lisää täältä.
Liite: Amazon kauppapaikkana 20.2.20
Pääkuva: 123RF