Kaupan haasteet ovat globaaleja, ratkaisut paikallisia
Kaupan muutosvoimat, kuten osaajapula, epäreilu kilpailukenttä, turvattomuus, poukkoileva sääntely tai digikaupan ilmiöt nähdään usein suomalaisen kaupan haasteina, mutta todellisuudessa ne koskettavat kaupan alaa globaalisti. Ratkaisut löytyvät kuitenkin usein läheltä.
Kaupan liitto keskustelee aktiivisesti ja säännöllisesti kansainvälisten kaupan alan järjestöjen kanssa haasteista, joita kauppa maailmalla kohtaa. Alkuvuodesta NRF:n Retail’s Big Show’n keskusteluissa etsittiin ratkaisuja vähittäiskaupan globaaleihin kysymyksiin kansainvälisen vähittäiskaupan järjestöjen verkoston FIRAn jäsenten kesken.
Pula osaavista tekijöistä hidastaa kaupan kasvua
Hyvistä työntekijöistä koetaan alati pulaa, ja kaupan alan murroksessa koulutuksen ja kehitystyön merkitys kasvaa. Mm. Australiassa ja Kanadassa on kehitetty täsmäkoulutusta kaupan alan osaamistarpeisiin. Australian tilannetta on kuitenkin vaikeuttanut hallituksen kiristynyt maahanmuuttopolitiikka, minkä myötä osaajien rekrytoiminen ulkomailta muuttui hankalammaksi. Kanadassa isot kauppaketjut ovat järjestäneet laajoja match-making -tilaisuuksia, jotka eivät kuitenkaan ole tavoittaneet tarpeeksi kiinnostusta. Pelkästään Quebecissä on täyttämättä lähes 11 000 vähittäiskaupan avointa työpaikkaa.
”Myös Suomessa on löydettävä keinot osaajapulan hillitsemiseksi. Kaupan alaa tukeva koulutus, osaamisen kehittäminen ja muualta tulevien nopea kotouttaminen kielikoulutuksineen ovat avainasemassa”, sanoo Retail’s Big Showssa keskusteluihin osallistunut Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Tuula Loikkanen.
Kansainvälisen digikaupan epäreiluun kilpailutilanteeseen tarvitaan EU-tasoisia ratkaisuja
Monet eurooppalaiset kaupan alan yritykset kokevat kansainvälisessä verkkokaupassa vallitsevan kilpailutilanteen epäreiluna. Esimerkiksi Itävallassa on huolestuttu kolmansien maiden verkkokauppiaiden tuottamasta jätekuormasta maan jätehuoltojärjestelmiin, vaikka asiasta on säädetty maan laissa. Itävaltalaiset peräänkuuluttavatkin tehokkaampaa valvontajärjestelmää ja tiukempia seuraamuksia säädösten noudattamatta jättämisestä. Myös verkkoalustoilla, kuten Amazonilla tulisi heidän mielestään olla velvollisuus valvoa verkkokauppiaiden osallistumista jätehuoltojärjestelmien kustannuksiin.
”Verkkoalustoihin liittyvissä asioissa EU-maat, myös Suomi, vaativat EU:lta voimakkaampia kannanottoja. Katseet ovat kohdistuneet muun muassa lakiin sähköisistä palveluista sekä EU:n jätedirektiiviin”, Loikkanen sanoo.
Sekä asiakkaat että työntekijät ansaitsevat turvallisen kaupan
Myymäläturvallisuuden kärsiminen vahingoittaa henkilöstöä, vaikuttaa asiakkaisiin, häiritsee yritystoimintaa ja heikentää kannattavuutta. Järjestäytynyt rikollisuus ja rikosten uusiminen ovat vakavia ongelmia mm. Australian vähittäiskaupassa. Australian kaupan alan kattojärjestön mukaan rikollisen toiminnan tuottama menetys kaupalle on jopa 3,6 miljardia dollaria vuodessa.
”Suomessa hallitus voisi nopeuttaa hallitusohjelmassa mainittua yrityslähestymiskieltoa. Kaupan on oltava turvallinen sekä työntekijöille että asiakkaille”, Loikkanen vaatii.
Kivijalkakauppa elävöittää ja auttaa kohtaamaan
Kiinalaisen kaupan alan kattojärjestön mukaan verkkokaupan puristuksessa olevan kivijalkakaupan kasvu oli maassa heikkoa vuonna 2019. Viime vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä Kiinan vähittäiskaupan kokonaismarkkinat kasvoivat 8 %, kun verkkokauppa kasvoi yli viidenneksellä. Verkkokaupan osuus koko vähittäiskaupan markkinoista on maassa jo 20 %:n luokkaa. Kiinassa mietitäänkin, miten tukea myös kivijalkakaupan kasvua.
”Suomessa TEM:n vedossa oleva Kaupan alan tulevaisuusohjelma tarjoaa hyvän tilaisuuden miettiä myös kivijalkakauppoja, joilla on erityismerkitys kaupunkien keskustojen elävöittämisessä”, Loikkanen muistuttaa.
Sääntelyn ennakoitavuus antaa peliaikaa muutoksissa
Hallinto, byrokratia ja verot koskettavat kaikkia kauppoja maasta riippumatta. Brasilialaisen kaupan alan järjestön mukaan maassa verolainsäädäntöä tuottavat liittovaltio, osavaltiot ja kunnat. Säännöt vaihtelevat kaupan sijainnin mukaan, tekniset vaatimukset ovat monimutkaisia, ja niihin tehdään hyvin lyhyellä varoitusajalla muutoksia, joiden toteuttamisen määräaika on lyhyt. Jokainen osavaltio voi myös määritellä omat standardinsa ja vaatimuksensa, mikä hankaloittaa maanlaajuista toimintaa.
”Ennakoitavuus on oleellista, kun kauppa miettii voiko se innovoida ja kehittää toimintaansa. Vaikka hallintomme ei välttämättä ole niin byrokraattista kuin monessa muussa maassa, on silti muistettava, että investoinnit vaativat usean vuoden ennakoitavuuden, eikä poukkoileva hallinto tai politikointi kannusta kasvamaan”, Loikkanen huomauttaa.