Vähäpäästöinen trukki tuo tuotteen tarjolle
Trukit ovat tärkeä osa kaupan logistiikkaa, vaikka ne ovat kuluttajalle lähes näkymätön osa tuotteen matkaa kohti kaupan hyllyyn. Trukkien päästöillä on väliä, kun kauppa pyrkii kohti vähähiilisyyttä.
Trukkien avulla lastataan, puretaan ja varastoidaan tuotteita, jotka tulevat myyntiin kauppoihin. Käytännössä jokainen kaupoissa myynnissä oleva tuote on käynyt trukin haarukassa matkallaan kohti kauppakassia.
Trukkeja on Suomessa käytössä yhteensä noin 30 000, joista valtaosa kaupan alan yrityksissä ja kauppaan liittyvässä logistiikkaketjussa. Vuonna 2018 Suomessa myytiin yli 4 000 trukkia.
Työkoneiden CO2-päästöjä pienemmiksi
Rocla Solutions Oy myy ja huoltaa sisaryrityksensä, Rocla Oy:n, Suomessa valmistamia varastotrukkeja ja vastapainotrukkeja. Yritys on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä. Se oli valmistelemassa ympäristöministeriön ja yritysten välistä työkonealan Green deal -sopimusta yhdessä Teknisen Kaupan Liiton kanssa. Green dealin avulla alan yritykset pyrkivät vähentämään työkoneiden aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä.
”Työkonealan Green deal saatiin aikaan syksyllä 2019, ensimmäisten joukossa Suomessa, mikä on hieno asia. Se koskee trukkien lisäksi nostimia ja rakennuskoneita”, kertoo Rocla Solutionsin liiketoiminnan kehitysjohtaja Outi Kettunen.
Kaikki sisätiloissa käytettävät varastotrukit ovat jo sähkötrukkeja. Sen sijaan vastapainotrukit, joita voidaan käyttää myös ulkona, ovat joko diesel-, kaasu- tai sähkökäyttöisiä. Green dealin mukaan sähkökäyttöisten vastapainotrukkien osuus toimitetuista trukeista pyritään nostamaan Suomessa nykyisestä 60 prosentista vähintään 70 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä.
”Meillä sähköisten vastapainotrukkien osuus myynnistä oli 75 prosenttia jo vuonna 2018. Olemme siksi sitoutuneet lisäämään muiden sähkökäyttöisten laitteiden tarjontaamme”, Kettunen täsmentää.
Datan avulla kohti vähähiilisyyttä
Tärkeä osa Roclan vähähiilisyystyötä on kehittää kestävää logistiikkaa tukevia digitaalisia palveluja. Digipalvelut kokoavat ja analysoivat IoT-laitteiden trukeista keräämää dataa. Kerättävää dataa ovat mm. trukkien käyttöaste, törmäykset ja vikakoodit. Näin yritys näkee muun muassa sen, miten trukkeja käytetään. Tämä on tärkeää tietoa kustannustehokkuuden, turvallisuuden ja CO2-päästöjen näkökulmasta.
Samalla Rocla Solutions kehittää myös akkujen käytön mittausta. Parhaillaan meneillään olevassa lyijyakkujen IoT-kokeilussa akusta mitataan jännite, virta, lämpötila ja vesitysaste, joiden perusteella akun käyttöä ja kuntoa voidaan analysoida.
Näin akkujen käyttöaste ja elinkaari voidaan optimoida. Järkevä lataus ja toimintakunnon ylläpitäminen vaikuttavat akkujen elinikään paljon, ja akut ovat merkittävä asia ympäristön kannalta.
Tieto ohjaa käyttäjiä
”Kehitämme kumppaniemme kanssa järjestelmää, joka kertoo akkujen käytöstä ja kunnosta. Se antaa myös yhteenvedon, mikä on akun odotettu elinikä kullakin hetkellä verrattuna optimaaliseen elinikään. Toivomme, että tämä ohjaa käyttäjiä. Asiakkaan kanssa tehdyssä kokeilussa olemme jo nähneet, että käyttäytyminen muuttuu”, tuotepäällikkö Arttu Kautonen kuvaa.
”Lyijyakun käyttöikä on keskimäärin viisi vuotta. Hyvällä käytöllä se voi olla jopa 7‒8 vuotta, mutta huonolla huomattavasti alle viisi vuotta. Latauskerrat määrittävät eniten lyijyakkujen käyttöikää: ne voidaan ladata täyteen noin 1 500 kertaa. Litium-akkujen käyttöikä taas on 10‒15 vuotta. Ne kestävät 4 000‒5 000 latauskertaa.”
”Akut ovat kalliita, joten järkevästä käytöstä on myös rahallista hyötyä asiakkaille. Kokemustemme mukaan IoT-tieto edesauttaa hyvää käyttöä”, Kautonen kuvaa.
Esimerkiksi työntömastotrukin lyijyakku maksaa 3 000‒4 000 euroa, litiumakku kolminkertaisesti.
Tekeillä verkkokurssi järkevistä hankinnoista ja käyttötavoista
Rocla Solutions on myös mukana valmistelemassa työkoneiden käyttäjille ja hankinnasta vastaaville suunnattua verkkokoulutusta, joka on tekeillä Teknisen Kaupan Liiton ja ympäristöministeriön yhteistyönä. Kurssi antaa hankinnasta vastaaville tietoa siitä, mitä on syytä ottaa huomioon työkoneita valittaessa. Käyttäjiä verkkokurssi opastaa mm. siinä, miten ajotapa ja koneiden käyttötapa vaikuttavat päästöihin.
”Lähes kolmannes trukkien käyntiajasta on tyhjäkäyntiä. Siinä on takana myös inhimillisiä tekijöitä, kuten se, että ulkotrukin kopin halutaan olevan lämmin, kun kuski tulee tauolta. Trukkien valmistajana voisimme ratkaista tämän asian muutenkin”, Outi Kettunen huomauttaa.
Ensin on vain päästävä käsiksi perimmäisiin syihin.
Päästödataa tarvitaan ja kysytään yhä enemmän
Viimeisen puolen vuoden aikana tiedontarve on ylipäätään lisääntynyt. Rocla Solutionsilla on huomattu, että kyselyt työkoneiden päästöistä ja energiankulutuksesta ovat yleistyneet.
”Viime syksynä asiakkaat alkoivat kysyä meiltä aiempaa huomattavasti aktiivisemmin esimerkiksi trukkien energiankulutusta ja CO2-päästöjä. He tarvitsevat tietoa laskiessaan omia päästöjään. Yhä useamman on selvitettävä oman toimintansa päästöjen lisäksi myös toimitusketjuaan, ja he tarvitsevat siihen dataa meiltä. Varastot, logistiikka ja varastoissa trukit ovat siinä tärkeitä tekijöitä.”
”Kohta on poikkeus, jos päästötietoja ei kysytä”, Kettunen ennakoi.
Kuvat: Rocla Solutions
Kauppa on mukana Suomen hallitusohjelmaan kirjatussa tavoitteessa hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035. Toimialan vähähiilisyystiekarttatyö on parhaillaan käynnissä. Lue lisää aiheesta täältä. #tiekartat