Korona näkyy kaupan liikevaihdossa maaliskuussa
Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto laski maaliskuussa 2,1 prosenttia vuoden 2019 maaliskuusta. Liikevaihto laski kaikilla kaupan päätoimialoilla, kertoo Tilastokeskus tiedotteessaan. Joillakin aloilla, kuten päivittäistavarakaupassa, rautakaupassa ja kodintekniikassa, myynti kuitenkin kasvoi. Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenojan mukaan merkittävin, suurta huolta aiheuttava liikevaihdon pudotus näkyi maaliskuussa vaatteiden ja jalkineiden kaupassa.
Vähittäiskaupan alkuvuosi tammi−helmikuussa oli varsin hyvä. Koko vähittäiskaupan liikevaihto kasvoi vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana edellisvuoteen verrattuna runsaat viisi prosenttia, tavaratalokaupassa jopa hieman enemmän. Maaliskuussa iskenyt koronaepidemia käänsi käyttötavara- ja koko vähittäiskaupan laskuun.
Maaliskuussa vähittäiskaupan suurista aloista kasvoivat vielä päivittäistavarakauppa, kodintekniikka ja rautakauppa.
”Maaliskuussa rautakaupan kasvua siivitti ilmeisesti se, että monet asiakkaat halusivat varautua etukäteen pienempiin remontteihin ja korjaustöihin. Muun muassa lisääntyneet etätyöt ja vapaa-ajan viettäminen kotipiirissä ovat puolestaan tukeneet elektroniikan kauppaa”, kuvaa Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tilannetta.
Apteekkien myynti kasvoi yli viidenneksellä viime vuoden maaliskuuhun verrattuna.
Suurin myynnin romahdus on koettu vaatteiden ja jalkineiden kaupassa; peräti yli puolet muodin erikoiskaupan liikevaihdosta hävisi maaliskuussa. Muutos on todella huolestuttava, sillä vasta viime vuonna muodin erikoiskauppa pääsi kasvuun ensimmäistä kertaa vuoden 2012 jälkeen, ja orastava nousu jatkui vielä kuluvan vuoden tammi−helmikuussa.
Urheilukaupassa pientä positiivista virettä näkyvissä?
Eteläisen Suomen huonon talven jäljiltä urheilukauppa kokonaisuutena oli aavistuksenomaisessa kasvussa kuluvan vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana. Koronaepidemia sulatti maaliskuun myyntiä yli viidesosalla. Kevään edetessä urheilukaupasta on kuulunut kuitenkin myös rohkaisevia ääniä.
”Lisääntynyt ulkoilu ja retkeily ja alkanut pyöräilykausi ovat kasvattaneet taas asiakasmääriä myös kivijalkaliikkeissä”, Kurjenoja kertoo.
Sisustus- ja kodin käyttötavarakauppa lähti kuluvan vuoden tammi−helmikuussa reippaaseen kasvuun, mutta kääntyi maaliskuussa 11 prosentin laskuun. Kevään kuluessa alan liikevaihdon kehityksessä on ollut kaksi näkyvämpää trendiä: toisaalta tiiviimpi kotipiirissä oleilu voi lisätä halua panostaa kodin viihtyvyyteen ja esimerkiksi etätyöpisteen ergonomiaan, ja toisaalta kodin käyttö- ja sisustustavaroiden ostamista usein siirretään myöhemmäksi, jos oma taloustilanne heikkenee.
Pienemmistä aloista muun muassa kirjakauppojen myynti laski maaliskuussa edelleen, eli kirjastojen sulkeminen ja kasvanut kotipiirissä oleilu eivät kääntäneet kirjakauppa-alan myyntiä kasvuun. Kukkakauppojen ja puutarha-alan sekä kultasepän liikkeissä myynti supistui merkittävästi maaliskuussa tammi−helmikuun hyvän kasvun jälkeen.
Koko kaupan liikevaihdossa laskua niin vuodentakaiseen kuin edelliseen kuukauteenkin verrattuna
Koko kaupan työpäiväkorjattu liikevaihto laski maaliskuussa 2,1 prosenttia vuoden 2019 maaliskuusta.
Tukkukaupan työpäiväkorjattu liikevaihto väheni maaliskuussa 2,4 prosenttia ja autokaupassa lakua oli 4,6 prosenttia vuodentakaisesta. Vähittäiskaupan työpäiväkorjattu liikevaihto laski vain alle puoli prosenttia vuoden 2019 maaliskuusta. Vähittäiskauppaa elvytti maaliskuussa erityisesti päivittäistavarakauppa, kun sen työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi 6,4 prosenttia.
Koko kaupan kausitasoitettu liikevaihto laski 1,1 prosenttia edelliseen kuukauteen verrattuna. Helmikuussa liikevaihto laski edelliskuukaudesta 0,5 % prosenttia.
Tilastokeskuksen kaupan liikevaihtokuvaaja kuvaa yrityksiä, joiden päätoimiala on kauppa. Indeksien laskenta perustuu Verohallinnon oma-aloitteisten verojen aineiston tietoihin, joita täydennetään Tilastokeskuksen myyntitiedustelun aineistolla. Työpäiväkorjaus huomioi arkipäivien lukumäärän vaihtelusta aiheutuvat tekijät. Tämä tarkoittaa kuukausien pituuksien, eri viikonpäivien ja juhlapäivien huomioimista. Kausitasoitetusta sarjasta on poistettu lisäksi kausivaihtelu, jonka ansiosta myös kahden peräkkäisen kuukausihavainnon vertaaminen on mielekästä. Uusimman kuukauden tiedot ovat ennakollisia ja voivat tarkentua merkittävästi etenkin tarkemmilla toimialatasoilla tulevina kuukausina.
Lähde: Kaupan liikevaihtokuvaaja, Tilastokeskus
Pääkuva: 123RF