Turvallisen asioinnin varmistaminen on kaupan turvallisuustyön keskiössä
Maaliskuussa Suomessa eskaloitunut, globaali koronaviruspandemia on vaikuttanut ja vaikuttaa yhteiskunnassamme moneen asiaan, jopa pysyvästi. Rajoituksia on kohdistettu niin ihmisten liikkumiseen, kokoontumiseen kuin yritystoimintaankin.
Moniin kaupan toimijoihin suurimmat negatiiviset vaikutukset ovat tulleet asiakasmäärien vähentymisen kautta. Vaikka rajoituksetkin ovat tehneet kipeää, tiedämme 16.3.2020 poikkeusolojen toteamisen ja sitä seuranneiden rajoitteiden asettamisen syynä olevan koronaviruksen leviämisen estäminen. Eli ei vähempää kuin koko väestömme terveyden ja turvallisuuden varmistamisen. Kauppa on pyrkinyt koko ajan mukautumaan tilanteeseen – ennen kaikkea varmistamalla mahdollisimman turvallisen asioinnin.
Erilaisia toimenpiteitä turvallisuuden varmistamiseksi
Turvallisuuden varmistaminen on tärkeä osa kaupan vastuullisuutta. Se merkitsee normaali- ja poikkeustilanteissa ennen kaikkea asiakas- ja henkilöstöturvallisuutta, mutta myös tuoteturvallisuuden ja digitaalisen turvallisuuden varmistamista.
Monet kaupan yritykset ovat ottaneet käyttöön useita turvallista asiointia edistäviä toimenpiteitä koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Esimerkkejä toimenpiteistä ovat kauppojen omien ja viranomaisten ohjeiden (turvavälit, pakkausrauha, käsi- ja yskimishygienia, lattiatarrat) toistuva viestiminen kuluttajille eri tavoin ja tehostetun siivouksen ja puhdistuksen käytännöt sekä henkilöstö- että asiakastiloissa.
Lisäksi monissa kaupoissa on järjestetty riskiryhmille poikkeavia asiointiaikoja, asennettu suojapleksejä kassoille pisaratartuntariskin vähentämiseksi ja otettu käyttöön käsidesin tarjoaminen henkilöstö- ja asiakaskäyttöön. Yksi hyväksi havaittu ja kasvava trendi on ollut digiostamisen ja take away -palvelukonseptien tarjoaminen.
Kaupan turvallisuusohjeet elävät ajassa
Kauppa jatkaa työtään turvallisen asioinnin eteen. Se edellyttää ennen kaikkea sitä, että me kauppojen asiakkaat noudatamme edelleen vastuullisesti viranomaisten ja kauppojen koronaviruksen leviämisen estämiseksi antamia ohjeita. Ruokakauppojen osalta tämän toteutumista on myös tutkittu ja sen on todettu toteutuneen hyvin. Kiitos siitä teille, arvoisat asiakkaat.
Tämänhetkisen turvallisuustilanteen varmistamisen lisäksi kauppa katsoo jo myös tulevaisuuteen – lyhyellä ja pidemmällä aikavälillä. Tästä viikosta alkaen pariksi viikoksi eteenpäin koulujen lähiopetus alkaa uudelleen, ja rajoitusten purkaminen etenee edelleen. Jokaisen vastuullisuus kaupassa asioitaessa säilyy yhtä tärkeänä kuin viimeisten parin kuukaudenkin aikana. Vaikka rajoitukset vähenevät, korona ei poistu keskuudestamme. Kauppa seuraa tilannetta ja toimii viranomaisten ohjeiden mukaan, asiakkaiden ja henkilöstön turvallisuuden varmistamiseksi. Kaupan liitto osallistuu myös aktiivisesti paraikaa Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n johdolla liittoyhteisössä tehtävien turvallisen työn, asioinnin ja liikkumisen suositusten laatimiseen.
Myymäläturvallisuutta kehitetään yhteistyössä
Myymäläturvallisuuden kehittäminen tarkoittaa myös myymälävarkauksien ja uhkatilanteiden ehkäisemiseksi tehtävää työtä. Myös siinä kauppa on aktiivinen. Sen toteutumiseksi kauppa tekee pitkäjänteisesti yhteistyötä sekä kaupan yritysten keskuudessa että viranomaisten kanssa. Yhtenä tuoreena esimerkkinä yhteistyön tuloksista on tänään 14.5. luovutettu ja lähiaikoina julkaistava Rikoksentorjuntaneuvoston myymälävarkauksia ehkäisevän työryhmän raportti toimenpidesuosituksineen. Kaupan liitto on osallistunut aktiivisesti viranomaisten ja elinkeinoelämän 1.3.2019−28.2.2020 yhteistyössä toteutettamaan hankkeeseen.
Kaupan liitto haluaa edistää nyt ja tulevaisuudessa turvallista työtä ja turvallista asiointia.
Lauri Kulonen on Kaupan liiton turvallisuusasiantuntija ja turvallisuusvaliokunnan vetäjä. Päätyönään Kulonen työskentelee valmiuspäällikkönä Päivittäistavarakauppa ry:n vetämässä kauppa- ja jakelupoolissa.