Askeleita kohti talouden avaamista: Opas turvalliseen työhön, asiointiin ja liikkumiseen julkaistu
Turvallinen työ, asiointi ja liikkuminen halutaan varmistaa, jotta yhteiskuntaa pystytään vähitellen avaamaan koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten jälkeen. Elinkeinoelämän keskusliitto EK on koonnut yhdessä jäsenliittojensa kanssa oppaan eri alojen hyvistä käytänteistä yritysten avuksi. Kaupan liitto on ollut tiiviisti mukana laatimassa suosituksia.
Korona on iskenyt kovaa myös kaupan alaan kuluneen kevään aikana. Erityisesti erikoiskauppa on suurissa vaikeuksissa: asiakkaiden pysyessä kotona myynnit ovat pudonneet merkittävästi, yrityksiä on jouduttu sulkemaan ainakin väliaikaisesti ja työntekijöitä lomauttamaan. Koronaviruksen leviämisen hidastuttua on tärkeää pyrkiä saamaan talouden rattaat taas pyörimään. Tämä vaatii yrityksiltä merkittäviä turvallisuustoimia.
Elinkeinoelämän keskusliitto EK on julkaissut tänään 19.5. oppaan eri alojen hyvistä käytännöistä kaikkien suomalaisyritysten käyttöön. Oppaassa kuvatut turvallisen työn, asioinnin ja liikkumisen käytännöt ovat suosituksia ja esimerkkejä hyvistä toimintatavoista. EK on koonnut oppaan yhteistyössä jäsenliittojensa kanssa.
”Olemme saaneet EK:ssa ja jäsenliitoissa paljon kyselyitä hyvistä käytännöistä. Nyt julkaistu opas kokoaa hyvät käytännöt yhteen. Jokainen yritys vastaa kuitenkin sen arvioinnista, mitkä niistä soveltuvat niiden omaan toimintaan ja millä tavoin toteutettuina. Kaikki voivat varmasti tehdä arjestaan turvallisempaa työntekijöilleen, vierailleen, asiakkailleen ja matkustajilleen”, Elinkeinoelämän keskusliiton yritysturvallisuuden ja riskienhallinnan johtava asiantuntija Markku Rajamäki sanoo EK:n tiedotteessa.
Kauppa tärkeässä roolissa turvallisuuden varmistamisessa
Kaupan liitto on ollut aktiivisesti mukana oppaan laatimisessa. Liittoa on työryhmässä edustanut turvallisuusasiantuntija Lauri Kulonen, joka työskentelee päätyönään valmiuspäällikkönä Päivittäistavarakauppa ry:n vetämässä kauppa- ja jakelupoolissa.
”Kaupan on tärkeää varmistaa sekä turvallinen asiakaskokemus että turvalliset työskentelyolosuhteet henkilöstölle. Tämä on mahdollista korona-aikanakin, kun siisteydestä, hygieniasta sekä riittävistä turvaväleistä huolehditaan hyvin. On myös tärkeää, että oireiset asiakkaat ohjataan fyysisen asioinnin sijasta ostamaan verkosta tai käyttämään kauppa-apua”, Kulonen listaa.
Kaupoilta vaaditaan nyt erityistä aktiivisuutta.
”Kaupoilla pitää olla ajantasaiset tiedot voimassa olevista ohjeista – niin yrityskohtaisista kuin viranomaisohjeistakin. Tämän lisäksi tarvitaan tehokasta asiakas- ja henkilöstöviestintää. Oppaasta löytyy toimintaohjeita näiden asioiden järjestämiseen sekä muun muassa siihen, miten yksilöinä liikumme eri liikennevälineillä turvallisesti”, Kulonen lisää.
Kaupalla on ollut poikkeuksellisen kevään aikana merkittävä rooli turvallisen asioinnin ja työnteon varmistamisessa.
”Kaupan henkilökunnan ja asiakkaiden turvallisuus on kaupan vastuullisuuden ytimessä. Myös asiakkaillemme täytyy antaa kiitosta siitä, miten hyvin heille annettuja ohjeita ja suosituksia on pandemiatilanteessa noudatettu”, Kulonen sanoo.
Lataa opas käyttöösi: Turvallinen työ, asiointi ja liikkuminen_hyviä käytäntöjä yrityksille_opas_19052020
Oppaasta on laadittu myös englanninkielinen versio, jonka voi ladata tästä:
Safe work, services and consumption and transport_Best practices for all businesses_Guide_190520Opasta päivitetään tarvittaessa tilanteen, viranomaisohjeiden ja -suosituksien muuttuessa.
Tutustu Kaupan liiton 29.4. julkaisemaan uutiseen: EK:n Exit-ryhmä esitteli tiekartan yhteiskunnan avaamiseksi – kaupalla iso rooli turvallisessa kuluttamisessa
Kaupan liiton muut koronapandemiaan liittyvät ohjeet ja uutiset löydät täältä.
EK:n 19.5. julkaiseman tiedotteen voit lukea tästä.
Pääkuva: 123RF
EDIT: Englanninkielinen opas lisätty 27.5.20.