Voiko kauppa määrätä asiakkailleen maskipakon?
Kaupan liitto on selvittänyt mahdollisuutta maskisuositusten tai maskipakon määrittämiselle asiakkaille sekä sisäisesti että Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa jo elokuussa. Liitto tarkentaa nyt ohjeistustaan tuoreimpien viranomaisohjeiden pohjalta.
Kaupan liitto suosittaa jäsenyrityksilleen seuraavaa toimintatapaa asiakkaiden kasvosuojaimien käytössä:
- Kauppa voi vahvasti suositella, että asiakkaat käyttäisivät kasvomaskia siellä asioidessaan. Tämä on mahdollista, koska vaarallisen tartuntataudin epidemia on käynnissä.
- Maskipakon määrittäminen asiakkaille on kuitenkin juridisesti hankalaa, sillä henkilöstöllä ei ole lain sallimia keinoja estää maskittomien henkilöiden asioimista myymälässä.
- Jos kauppa antaa asiakkailleen maskisuosituksen, on tärkeää, että henkilöstö koulutetaan soveltamaan sitä. Asiakkaita pitää muistuttaa maskinkäytöstä selkeästi esimerkiksi kylteillä ja kuulutuksilla.
- Henkilöstö ei voi pakottaa asiakasta käyttämään maskia, vaikka sellainen tarjottaisiin hänelle ilmaiseksi. Lainsäädäntö ei anna tähän tarvittavia valtuuksia.
- Lisäksi on tärkeää ottaa huomioon, että vaikka asiakas ei käyttäisikään maskia, hänen on pystyttävä tekemään myymälässä halutessaan reklamaatio tai muu kuluttajansuojaan liittyvä toimenpide.
Henkilöstön maskien käytöstä Kaupan liitto on lisäksi antanut ohjeen, jota on päivitetty 7.10.
Kuva: 123RF