OECD:n digivero kattaisi toteutuessaan myös kuluttajaliiketoiminnan
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD julkaisi 12.10. päivitetyn version digiveroehdotuksestaan. Ehdotuksen taustalla on pyrkimys taklata kansainvälisten digijättien epäreiluiksi koetut keinot vältellä veroja niissä maissa, joissa ne toimivat.
OECD:n tuore veroehdotus muuttaisi kansainvälistä yhteisöverotusta merkittävästi.
”Uuden digiveron myötä yritysten tuloveroa kohdistettaisiin maihin, joissa kansainvälinen yritys ei fyysisesti sijaitse, mutta toimii esimerkiksi myymällä tuotteitaan tai palvelujaan kuluttajille, tai keräämällä dataa käyttäjiltään”, täsmentää Kaupan liiton johtava veroasiantuntija Toni Jääskeläinen.
Tällä hetkellä kansainvälinen verotusoikeus on pääsääntöisesti yrityksen kotivaltiolla. Nyt julkaistu ehdotus sisältää myös globaalin minimiveron.
OECD:n veroehdotuksen yhteydessä ei voida Jääskeläisen mukaan enää puhua puhtaasti digiverosta, sillä ehdotus kattaa automatisoitujen digitaalisten palvelujen lisäksi myös kuluttajaliiketoiminnan.
”Digitaalisilla palveluilla viitataan muun muassa netin markkinapaikkoihin, pilvipalveluihin ja online-peleihin. Kuluttajaliiketoiminta kattaa laajasti toiminnan, jossa tarjotaan tyypillisesti kuluttajalle myytäviä tavaroita tai palveluita”, hän sanoo.
Veron edellytyksenä merkittävä liikevaihto
Kaikki oman kotimaansa ulkopuolella toimivat yritykset eivät kuitenkaan olisi OECD:n luonnosteleman veron piirissä, vaan tämä edellyttäisi yritykseltä tietynsuuruista liikevaihtoa.
”Aikaisemmin on ollut puhetta 750 miljoonan euron rajasta. Tuoreimmassa ehdotuksessa annetaan ymmärtää, että raja olisi alkuvaiheessa vielä huomattavasti tätäkin suurempi. Korkea liikevaihtoraja ja edellytys siitä, että osa yrityksen tuloista on syntynyt kotivaltion ulkopuolella, rajaavat tehokkaasti veron piirissä olevien yritysten määrää”, Jääskeläinen toteaa.
Moni digiveron yksityiskohdista on vielä avoinna, joten tässä vaiheessa ei ole vielä varmuutta, millaisia vaikutuksia verosta olisi suomalaiselle kaupalle.
”OECD:n tavoitteena on löytää yhteisymmärrys verosta ja sen sisällöstä vuoden 2021 puoliväliin mennessä. EU on puolestaan kaavaillut oman digiveroehdotuksensa julkaisemista vuoden 2021 alkupuolelle. Komission mukaan EU:n digivero on kuitenkin tarkoitus ottaa käyttöön vain siinä tapauksessa, että OECD:n tasolla ei päästä verosta sopuun”, Jääskeläinen summaa.
Kuva: 123RF