Muotikaupan ahdinko jatkuu – kaupat jatkavat työtä turvallisen asioinnin varmistamiseksi
Koronapandemia on iskenyt kovaa erityisesti muoti- ja urheilukauppaan, ja kesän pienen elpymisen jälkeen myynnit ovat jälleen laskeneet erityisesti kivijalkamyymälöissä. Kaupan liitto ja alan yrittäjät toivovat, että kauppojen määrätietoinen työ koronan leviämisen ehkäisemiseksi auttaa pitämään myymälät avoinna – ja talouden ja työllisyyden rattaat pyörimässä.
Tilastokeskuksen uusimpien liikevaihtotietojen mukaan vähittäiskaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi elokuussa 5,3 prosenttia. Vähittäiskaupan toimialoista erikoiskaupan työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi maltilliset 2,8 prosenttia edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Vaikka luvut ovat plusmerkkisiä kevään romahduksen jälkeen, on monen kaupan tilanne edelleen kestämätön.
”Vähittäiskaupan hyvät kasvuluvut tulevat nimenomaan päivittäis- ja tavaratalokaupasta. Erikoiskaupan puolella erityisesti muodin myynti sakkaa edelleen pahasti, ja monissa vaatekaupoissa liikevaihto oli elokuussakin jopa yli kymmenen prosentin laskussa”, kertoo Kaupan liiton ekonomisti Bate Ismail.
Muoti ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpää vahvistaa tilanteen vakavuuden.
”Muotikaupan liikevaihto laski syyskuussa 11,4 prosenttia, ja tammi−syyskuussa laskua oli peräti 18,1 prosenttia. Vaikka urheilun puolella myynti on sujunut muotia paremmin, on sekin alkuvuoden osalta edelleen 1,9 prosenttia miinuksella. Yli kolmasosa alan yrityksistä ennakoi myynnin edelleen heikkenevän syksyn kuluessa”, Kankaanpää kertoo.
”Tilanne on tukalin kivijalkakaupalle”, hän tiivistää.
Hiljaiseloa Halosen ja Kekäleen myymälöissä
Veljekset Halosella on tällä hetkellä runsaat 20 myymälää, joista valtaosa sijaitsee kauppakeskuksissa ja loput ovat perinteisiä kivijalkamyymälöitä. Niissä koronan vaikutus näkyy konkreettisesti. Vaikka liikenne yhtiön verkkokaupassa on lisääntynyt, se ei riitä kompensoimaan myymälöissä menetettyä myyntiä.
”Maalis−syyskuussa myyntimme laski pandemian seurauksena noin 40 prosenttia. Elokuussa laskua oli noin 20 prosenttia ja syyskuussa noin 35 prosenttia. Kesällä oli nähtävissä jo hyvää toipumista varsinkin suuremmilla paikkakunnilla, mutta syksyn tullen tilanne on kääntynyt taas lasku-uralle”, kertoo toimitusjohtaja Pekka Halonen.
Samankaltainen kaari on nähty myös yhdessätoista Kekäle-myymälässä eri puolilla Suomea. ”Myynti romahti maaliskuun toisella viikolla. Parin ensimmäisen koronakuukauden aikana ketjun myynti laski 80 prosenttia. Suurimman osan tästä ajasta kivijalkamyymälät olivat suljettuina ja vain verkkokauppa palveli asiakkaita”, kertoo Kekäleen toimitusjohtaja Joonas Kekäle.
Kesä−heinäkuu oli Kekäleelle myynnillisesti positiivinen yllätys. ”Selvisimme pienillä miinuksilla, vaikka juhlakauden kaupanteko jäi lähes kokonaan tekemättä juhlien puuttuessa”, Kekäle toteaa.
”Elokuun alusta myynti lähti laskuun, ja olemme noin 20 prosenttia miinuksella viime vuoteen verrattuna. Kävijämäärien pudotus on jopa 40 prosenttia, joten voidaan puhua asiakaskadosta”, hän valottaa tilannetta.
Turvallinen työ ja asiointi onnistuu
Kauppa on tehnyt pandemian alusta saakka määrätietoista työtä koronan leviämisen ehkäisemiseksi.
”Tämän ovat mahdollistaneet sekä yritysten omat vastuulliset toimet että hyvä ja aktiivinen viranomaisyhteistyö”, kertoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi.
”Kauppa haluaa toimia vastuullisesti jatkossakin, sillä turvallinen työ ja asiointi auttavat pitämään talouden rattaat pyörimässä.”
”Kauppa haluaa toimia vastuullisesti jatkossakin, sillä turvallinen työ ja asiointi auttavat pitämään talouden rattaat pyörimässä.”
Kiviniemi on huolissaan muoti- ja muun erikoiskaupan ahdingon jatkumisesta, ja hän peräänkuuluttaa maan hallitukselta hallittuja toimenpiteitä vaikeassa tilanteessa.
”Rajoitustoimet pitäisi mielestämme kohdistaa riskiperusteisesti sinne, missä tartuntavaaraa on mahdollista ehkäistä. Laajamittaisia yhteiskunnan rajoitustoimenpiteitä tulisi pyrkiä välttämään, sillä niillä on suorat vaikutukset paitsi kaupan alaan myös Suomen taloudelle ja työllisyydelle”, Kiviniemi kiteyttää.
Myös muotikaupan toimijat toivovat, että päättäjät eivät antaisi laajoja liikkumista rajoittavia suosituksia, vaan ne kohdistettaisiin alueille, joissa koronatilanne sitä aidosti vaatii. Pekka Halosen ja Joonas Kekäleen mielestä kauppoja ei pidä lähteä sulkemaan.
”Kansalaisia pitäisi rohkaista turvalliseen asiointiin. Kuluttamisen hiipuminen vaarantaa meidän yrittäjien toiminnan ja johtaa pahimmillaan liikkeiden lopulliseen sulkemiseen ja työpaikkojen vähenemiseen”, Halonen toteaa.
”Päättäjien pitäisi pystyä suuntaamaan katseensa pidemmälle tulevaisuuteen ja tehdä nyt sellaisia päätöksiä, jotka turvaavat kotimaisten muotikaupan yrittäjien toiminnan myös pandemian jälkeen.”
Joonas Kekäle toivoo uhkakuvien maalaamisen sijaan niin ikään kuluttajien kannustamista. ”Erikoiskaupoissa ja kauppakeskuksissa on turvallista asioida, kun viranomaisten ja kaupan antamia ohjeita noudatetaan”, hän vahvistaa.
Kauppiaat toivovat päättäjiltä myös selkeämpää viestintää. ”Nykyinen, sekava viestintälinja ei luo kuluttajille turvallisuuden tunnetta eikä anna selkeitä ohjeita, joita he tässä tilanteessa tarvitsisivat”, Kekäle tähdentää.
Positiivisuus edellä – poikkeustilanteen jatkumisesta huolimatta
Pandemian pitkittyminen näyttää rokotteen edelleen puuttuessa todennäköiseltä. Toimialan tilanteesta huolimatta sekä Halonen että Kekäle kannustavat positiivisuuteen.
”Yrittäjät tarvitsevat nyt tukea, mutta me uskomme, että muotikauppa toipuu tästäkin koettelemuksesta. Asiakkaat tulevat hakemaan meiltä jatkossakin sekä arki- että juhlavaatteita ja henkilökohtaista palvelua”, Halonen ennakoi.
Joonas Kekäle suhtautuu lähitulevaisuuteen ’positiivisen rationaalisesti’.
”Me joudumme nyt sietämään pientä epämukavuutta esimerkiksi käsidesien, turvavälien ja maskien muodossa. Toisaalta näiden tilapäisten keinojen avulla pystymme osaltamme pitämään talouden ja työllisyyden pyörät pyörimässä ja lopulta selviämään yhteiskuntana mahdollisimman pienin vaurioin”, Kekäle uskoo.
Muoti- ja urheilukauppa on perinteisesti ollut hyvin sesonkiluonteista. ”Toivomme koko maahan kunnon talvea ja lunta Etelä-Suomea myöten. Se, jos mikä, voisi toimia pienenä piristysruiskeena alan myynnille”, Velimatti Kankaanpää päättää.
Kuvat: Kekäle ja Halonen