Viisi kaupan yritystä luottamuslistan kärkikymmenikössä
Vähittäiskauppa ja elintarvikeala onnistuivat herättämään luottamusta ihmisissä koronakeväänä. Peräti puolet tämänvuotisen Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkikymmeniköstä on kaupan alan yrityksiä.
K-ryhmä ja IKEA nousivat ensimmäistä kertaa Luottamus&Maine-tutkimuksen kärkijoukkoon. K-ryhmä sijoittui sijalle 8, IKEA sijalle 6. S-ryhmä palasi kärkikymmenikköön vuoden tauon jälkeen ja oli 9. Kärkijoukkoon sijoittuivat kaupan alalta myös Finlayson (7.) ja Marimekko (10.)
Muutos viime vuoteen on huomattava. Silloin kymmenen kärkeen mahtui kaupan alalta vain Lidl.
Koko listan ykkönen on jo kolmatta vuotta peräkkäin metsäkonevalmistaja Ponsse.
Kauppa läpäisi stressitestin hyvin
Maine&Luottamus-tutkimuksen tekee T-media. Se kuvaa tämänvuotista tutkimusta ”äärimmäisen mielenkiintoiseksi koronan aiheuttamien poikkeusolojen vuoksi”. Yritykset ovat sen takia joutuneet sopeutumaan nopeasti muuttuvaan toimintaympäristöön.
Vähittäiskaupan ja elintarvikealan organisaatiot ovat onnistuneet vastaamaan odotuksiin hyvin, ja jopa ylittämään ne.
“Elintarvike- ja kaupan alan toimijat joutuivat pandemian räjähtäessä stressitestiin. Kyseiset alat muodostavat yhdessä arvoketjun, joiden varassa ihmiset elävät. Erityisesti tämä ketju kuormittui yhteiskunnan sulkeutuessa”, kommentoi T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti yhtiön verkkosivuilla.
”Näin nopea muutos toimintaympäristössä oli näille toimijoille maineen kannalta sekä uhka että mahdollisuus. Kysymys ei ole mainetempusta, vaan absoluuttisesta suorituskyvystä, joka yrityksistä tiukan paikan tullen löytyi. Jos tarjonnasta olisi ollut pulaa tai kaupoista olisi tullut koronalinkoja, niin tilanne olisi varmasti erilainen. Nyt tavaraa riitti ja kaupoissa asioiminen koettiin turvalliseksi.”
Tutustu Luottamus&Maine-tutkimuksen tuloksiin tarkemmin täällä.
Kuva: 123RF