Erikoiskaupoissa piilee paljon osaamista ja monipuolisia työtehtäviä
Suomessa toimivan vähittäiskaupan yrityksistä valtaosa on erikoiskauppoja, joiden toiminnan ytimenä ovat henkilökohtainen palvelu, korkea asiantuntemus ja erikoistunut tuotevalikoima. Kysyimme erikoiskauppaa harjoittavilta jäsenyrityksiltämme, millaista erikoisosaamista myyntityön ohessa tarvitaan.
Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Ala työllistää lähes 290 000 kaupan ammattilaista ja tarjoaa hyvin monentyyppisiä työtehtäviä. Erityisesti erikoiskauppa kätkee sisäänsä paljon monipuolista erikoisosaamista.
Erikoiskaupat ovat erikoistavaroita ja niihin liittyviä palveluita tarjoavia vähittäiskauppoja, kuten vaate- ja kenkäkauppoja, huonekalu- ja sisustuskauppoja, eletroniikka- ja kodintekniikkamyymälöitä, rauta- ja rakennustarvikekauppoja, kirjakauppoja, kulta- ja kellokauppoja, optikkoliikkeitä ja muita tiettyjen kulutushyödykkeiden myyntiin erikoistuneita vähittäiskaupan yrityksiä. Erikoiskaupan yritysten koko vaihtelee pienistä yksityisyrityksistä kansainvälisiin ketjuihin.
Erikoiskaupan osuus kaikesta Suomessa käytävästä vähittäiskaupasta oli vuonna 2019 37 %, joka vastaa n. 14,7 miljardia euroa. Jatkuvasti kasvava osuus kotimaassa käytävästä erikoiskaupasta tehdään verkossa. Suomalaisten verkko-ostaminen on viime vuosina kasvanut voimakkaasti ja erityisesti tänä vuonna koronapandemian myötä.
Erikoiskauppojen toiminnan ytimenä ovat henkilökohtainen palvelu, korkea asiantuntemus ja erikoistunut tuotevalikoima. Asiakaspalvelua ja myyntiä tekeviltä odotetaan usein hyvää asiantuntemusta paitsi myytävistä tuotteista, myös niiden käyttöympäristöstä ja elinkaaresta. Tuotteiden myynnin vauhdittamiseksi sekä elämyksellisyyden, asiakaskokemuksen ja -lojaliteetin parantamiseksi tarjotaan monenlaisia lisäarvopalveluita.
Gigantti täynnä teknistä erikoisosaamista
Vuodesta 1999 Suomessa toiminut Gigantti Oy työllistää maassamme noin 1 300 henkeä. Elektroniikan ja kodinkoneiden myynnin lisäksi Gigantti tarjoaa asiakkailleen laajasti myymiensä laitteiden ja koneiden asennus- ja huolenpitopalvelut.
”Tarjoamme kaikkiin tuotteisiimme laajat asennuspalvelut tuotteesta ja asiakkaan toiveista riippuen joko myymälässä, asiakkaan kotona tai etäyhteydellä. Suosittuja palveluitamme ovat esimerkiksi tietokoneen käyttöjärjestelmän, ohjelmistojen, pilvipalveluiden tai virustorjunnan asennukset, tiedonsiirto ja varmuuskopiointi, laitteiden ja ohjelmistojen ongelmanmääritys ja kotitoimiston laitteiden kytkeminen kotiverkon piiriin”, kertoo Gigantin henkilöstöjohtaja Tomi Sohlman.
Tietokoneiden, tablettien ja älypuhelinten ostajille tarjotaan myös erilaajuisia huolenpitosopimuksia. Viihde-elektroniikassa tarjolla on esimerkiksi äänentoistojärjestelmien ja TV:n saattaminen käyttökuntoon, ja voipa Gigantista ostaa myös kokonaisen keittiön kalusteineen, tasoineen, hanoineen ja koneineen asennettuna.
Tämä kaikki vaatii myyjiltä erikoisosaamista. Myyjän on ymmärrettävä asiakkaan tarve, osattava tarjota hänelle oikeaa laitetta sekä kartoitettava asiakkaan ostaman laitteen käyttöympäristö.
”Support-palvelukeskuksemme henkilöstö tekee työtään myös Kaupan TES:n piirissä.”
”Myyjän ja asiakkaan välisen keskustelun perusteella selviää, millaisia lisäpalveluita support-palvelukeskuksemme alkaa asiakkaalle ja laitteille räätälöimään. Support-palvelukeskuksemme henkilöstö tekee työtään myös Kaupan TES:n piirissä”, Sohlman kertoo.
Gigantti perehdyttää uudet myyjänsä paitsi myyntityöhön myös asennuspuolen asioihin, jotta heille tulisi hyvä käsitys laitteiden ja koneiden myynnin yhteydessä tarjottavista palveluista.
”Varsinaisia tutkintovaatimuksia ei uusille työntekijöille ole, mutta edellytämme innostuneisuutta asiakaspalveluun ja luontaista kiinnostusta teknologiaan. Toki esimerkiksi myyjän tehtäviin on kaupanalan koulutuksesta apua, ja asennuspuolen tehtävissä datanomin tai insinöörin koulutustausta antaa työhön hyviä eväitä”, Sohlman kertoo.
Kauneusalan osaajat palvelevat KICKSissä
Vuonna 2007 Suomeen laajentuneen pohjoismaisen kosmetiikkaketju KICKSin tuotevalikoima kattaa monipuoliset kosmetiikkatuotteet ja kauneudenhoitopalvelut. KICKS-myymälöissä työskentelee kauneusalan ammattilaisia, jotka ovat useimmiten koulutukseltaan meikkitaitelijoita tai kosmetologeja.
”Kaikissa myymälöissämme tarjoamme asiakkaille tuotemyynnin yhteydessä meikki- ja neuvontapalveluita, ihonhoidon konsultaatiota, monipuolista opastusta ja inspiraatiota tuotteiden käyttöön. Osa palveluista on maksuttomia, sillä tavoitteenamme on luoda asiakkaille elämyksiä ja sen myötä vahvistaa lojaliteettia”, kertoo KICKSin Suomen maajohtaja Krista Etzell.
KICKS vaatii myyjiltään kauneusalan tutkintoa; kosmetologin, estenomin, meikkitaiteilijan tai parturi-kampaajan koulutus antaa parhaat edellytykset työhön, jossa täytyy hallita mm. meikkausvälineet ja -tekniikat.
”Koulutamme myyjiämme uusiin palveluihin ja jatkuvasti kehittyviin kauneudenhoidon tekniikoihin. Lisäksi tuotemerkit tarjoavat myyjillemme sekä peruskoulutusta että uusien tuotteiden perehdytystä”, Etzell kertoo.
Myyntityöhön valmentava koulutus käydään KICKSin oman koulutuskonseptin kautta. Osalla myyjistä on kaupallinen koulutus, mutta myynnillistä koulutustaustaa tärkeämpää on halu oppia uutta. Myymäläpäälliköt tukevat ja valmentavat omaa tiimiään myymälöiden lattialla jokapäiväisessä työssä.
”Tämän lisäksi KICKS Academy -koulutusportaalissa henkilöstömme voi syventää mm. myyntiin, kampanjoihin ja tuotteisiin liittyvää osaamistaan”, Etzell kertoo.
Eurokangas on kankaiden ja ompelun ammattilainen
Eurokangas on 75-vuotias, kankaiden maahantuontiin ja vähittäismyyntiin erikoistunut suomalainen perheyritys, joka työllistää Suomessa noin 400 henkeä. Valikoima kattaa vaatetus- ja sisustuskankaat, verhokiskot- ja tangot, rullaverhot ja kaihtimet sekä ompelu- ja asennuspalvelut, joita tarjotaan 31 myymälässä, verkkokaupassa ja yritysmyynnin kautta.
”Eurokankaalla myyjät palvelevat kuluttaja- ja yritysasiakkaita työkaluinaan monipuolinen kankaiden, valmistuotteiden, kisko- ja kaihdintuotteiden valikoima sekä sisustuksen ompelu- ja asennuspalvelut”, Eurokankaan henkilöstöjohtaja Marina Ala-Nikula kertoo.
”Eurokankaalle myyntityöhön hakevalla ei välttämättä tarvitse olla tekstiilialan koulutusta, vaan ratkaisevia tekijöitä ovat myynnillinen asenne, asiakaspalvelukokemus, kiinnostus muotiin ja sisustamiseen sekä halu oppia uutta”, Ala-Nikula sanoo.
Kaikki myyjät myös osallistuvat talon sisäiseen koulutukseen, joka antaa valmiudet toimia tehtävässä.
Kuvat: Gigantti, KICKS ja Eurokangas.