Aalto-yliopiston päättäjäkysely: investoinnit vähentyneet koronan takia, osaamistarpeet tulevaisuuden pullonkaulana myös kaupan alalla
Koronakriisi on leikannut investointeja ja kasvattanut osaamistarpeita yrityskentällä, mutta toisaalta innovaatiot ovat lisääntyneet. Aalto-yliopiston toteuttaman päättäjäkyselyn perusteella koronakriisi jakaa yrityskentän entistä vahvemmin osaajiin ja häviäjiin. Kaupan liitto on ollut yksi tutkimuksen toteutuksen kumppaneista.
Aalto-yliopiston tuoreella päättäjätutkimuksella on selvitetty sitä, miten puoli vuotta koronakriisiä on vaikuttanut suomalaisyritysten toimintaan ja millaisia toimenpiteitä yrityksissä suunnitellaan seuraavalle puolelle vuodelle.
Tutkimukseen vastasi yli 300 yritysjohtajaa. Kaupan liitto on ollut tutkimuksen toteutuksen kumppanina yhdessä Teknologiateollisuus ry:n ja Palvelualojen työnantajat Paltan kanssa.
Haastattelujen perusteella pandemian puolivuotiskaudesta on selvitty operatiivisessa mielessä hyvin, mutta pitkän aikavälin kasvun suhteen on odotettavissa ongelmia. Yritysten laajeneminen uusille markkinoille on vähentynyt, kuten myös yritysostot ja tuotantokapasiteetin lisäyksetkin.
Aalto-yliopiston strategisen johtamisen apulaisprofessori Jukka Luoma korostaa tiedotteessa, että lyhyen aikavälin vaikutukset voivat näkyä kielteisenä kehityksenä pitkällä aikavälillä.
”Koronakriisin aiheuttamat operatiiviset häiriöt ja taloudelliset ongelmat näkyvät kilpailuaktiivisuuden vähenemisenä. Huolestuttavaa on se, että nämä vaikutukset näyttäytyvät kunnolla vasta parin vuoden kuluessa. Yritykset ovat onnistuneet erinomaisesti operatiivisessa kriisinhoidossa, mutta kriisin jatkuessa niiden on aktivoiduttava uudelleen etsimään kasvun lähteitä”, Luoma sanoo.
Myös Kaupan liitossa ollaan huolestuneita siitä, että moni kaupan alan yritys on jo joutunut leikkaamaan investointejaan koronan vuoksi.
”Tämä on ymmärrettävää, kun liikevaihdon romahtaessa turvataan kannattavuutta ja leikataan kustannuksia. Tämän myötä osa yrityksistä jää kuitenkin entistä enemmän jälkeen kansainvälisestä kehityksestä, kun toiset taas kehittävät voimakkaasti toimintaansa ja investoivat myös koronan jälkeiseen aikaan”, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.
Huutava pula osaajista
Koronakriisin myötä kilpailu osaamisesta ja osaajista kasvaa. Peräti yli puolet haastatteluun vastanneista päättäjistä kokeekin, että arvonluonnin kannalta keskeiset resurssit ja kyvykkyydet ovat kriisin aikana muuttuneet.
Kasvava osaajapula on noussut esille myös Kaupan liiton toteuttamissa osaamistarveselvityksissä.
”Tarve niin digitaalisen kaupan kuin myynninkin osaajista on huutava, jotta kauppa pärjäisi jatkossa digitalisoituvassa kansainvälisessä kilpailussa. Korkeakoulujärjestelmämme ei tuota alalle riittävästi uusia osaajia”, Kurjenoja sanoo.
”Kaupan liitto on lähtenyt paikkaamaan alan osaamisvajetta esimerkiksi syventämällä yliopistoyhteistyötä ja perustamalla yhdessä Suomen Ekonomiliiton kanssa School of Sales -koulutusohjelman, joka tämänsyksyisen pilotoinnin jälkeen aloittaa varsinaisesti toimintansa ensi vuonna. Myyntiosaamisesta ja -ymmärryksestä hyötyvät kaikki alat ja koko kansantalous”, hän lisää.
Innovaatiot ovat lisääntyneet – mutta kantavatko ne?
Haastatteluiden perusteella osa yrityksistä on pystynyt jopa lisäämään innovaatiotoimintaansa. Yli 30 prosenttia yrityksistä kertoo lanseeranneensa aikaisempaa enemmän uusia tuotteita tai palveluita, mutta toisessa ääripäässä ovat yritykset, joissa uuden innovointi on päinvastoin tyrehtynyt. Monet yritykset ovat myös kehittäneet aktiivisesti uusia toimintatapoja ja ne näkevät, että innovointi muuttanee niiden tarjoamaa ja prosesseja pysyvästi.
”Kun innovaatiotoiminta äkillisesti kiihtyy, on riskinä, että innovaatiot eivät rakennu yritysten kilpailuetujen varaan, jolloin yritysten kasvu voi tyrehtyä pitkällä aikavälillä. Kriisin jälkeen innovaatioille ei ehkä myöskään ole kysyntää”, Aalto-yliopiston Luoma toteaa.
Aalto-yliopiston viisi teesiä tulosten pohjalta:
- Koronakriisi on synnyttämässä loven yritysten pitkän aikavälin kasvu-uriin
- Koronakriisi on jakamassa yrityskentän onnistujiin ja häviäjiin
- Yritysten innovaatiotoiminta rakentaa vaivihkaa ’uutta normaalia’
- Yritysten keskeiset resurssit ja kyvykkyydet ovat murroksessa – vaikutukset heijastunevat toimitusketjuihin ja jakelukanaviin vasta myöhemmin
- Ennakoitavissa lisääntyvä kilpailu osaamisesta – erityisesti uusiin teknologioihin liittyen
Lue lisää tutkimuksesta Aallon sivuilta: Koronavirusstrategiat, julkaisut ja tutkimusraportit
Kaupan liitto tekee Aalto-yliopiston kanssa pitkäjänteistä yhteistyötä. Kaupan liitto on mm. kehittänyt Asiakastyytyväisyysindeksin yhdessä Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun työelämäprofessori Lasse Mitrosen kanssa.
Kuva: 123RF