Ruokakaupat kampanjoivat – biojäte sekajätteen seassa on haitake
Ruokahävikki ja sekajätteen joukkoon pantu biojäte ovat rahan ja resurssien tuhlausta. Yli puolet biojätteestä päätyy Suomessa sekajätteeksi. Tähän koetetaan saada muutosta ajankohtaisella Rakasta joka murua -kampanjalla, sillä sekajätteen joukossa biojäte on haitake, ei hyödyke.
Kaupoissa ruokahävikin vähentämiseen on kiinnitetty huomiota vuosia. Se onkin saatu vähennettyä vähäiseksi esimerkiksi paremman menekin ennustamisen, laputettujen alennustuotteiden ja ruoka-avun avulla. Kaupoissa syntyvää ruokahävikkiä ei mene ollenkaan kaatopaikalle.
Ensi viikolla, 1. maaliskuuta alkaen, ruokakaupoissa näkyy ympäristöministeriön sekä maa- ja metsätalousministeriön alullepanema Rakasta joka murua -kampanja, jossa Päivittäistavarakauppa ry on myös mukana. Viime syksynä käynnistynyt kampanja kannustaa kutistamaan ruokahävikkiä kotona ja lajittelemaan biojätteet. Kampanja jatkuu tämän vuoden loppuun.
Rakasta joka murua -kampanja kannustaa kutistamaan ruokahävikkiä kotona ja lajittelemaan biojätteet.
Noin kolmasosa sekajätteestä Suomessa on biojätettä, ja se ei ole hyvä asia. Kun biojäte lajitellaan erikseen biojäteastiaan, siitä voidaan valmistaa esimerkiksi biokaasua, lannoitteita ja multaa. Kun biojäte sekoittuu sekajätteen joukkoon, se menee hukkaan. Siitä on myös haittaa, sillä se muun muassa vähentää jätteenpolttoon menevästä sekajätteestä saatavaa energiamäärää.
Ruokahävikkiä syntyy Suomessa edelleen paljon. Noin 10‒15 prosenttia syömäkelpoisesta ruuasta haaskataan elintarvikeketjussa. Eniten hävikkiä syntyy kotitalouksissa – 100 000 keskivertohenkilöauton vuosittaisten hiilidioksidipäästöjen verran.
Seuraa kampanjaa somessa: #rakastajokamurua
Pääkuva: 123RF