päivittäistavarakauppa

Asiakkaiden tyytyväisyys erikoiskauppaan kasvussa – parhaiten palvelu sujuu päivittäistavarakaupassa

Asiakastyytyväisyys on tänä vuonna noussut useimmilla vähittäiskaupan aloilla, poikkeuksena päivittäistavarakauppa sekä sisustus- ja huonekalukauppa. Päivittäistavarakaupassa niin asiakastyytyväisyys kuin palvelukokemuskin ovat kuitenkin edelleen keskimäärin selvästi korkeammalla kuin muilla kaupan aloilla. Monikanavaisen palvelun tarjoamisessa kaupalla on vielä työsarkaa.

Tutkimus: Suomalaiset pitävät päivittäistavarakauppaa vastuullisimpana toimialana

Suomalaiset ovat jälleen arvioineet päivittäistavarakaupan parhaiten yhteiskuntavastuuta kantavaksi toimialaksi. Päivittäistavarakaupan kärkisija on säilynyt jo 11 vuoden ajan. Eniten koheni arvio alan verojen maksusta oikeudenmukaisesti kotimaahan. Ympäristö- ja ilmastovastuun sekä tuotteiden ja palveluiden laadun osalta sijoitus nousi yhdellä sijalla.

Tyytyväisyys erikoiskauppaan on parantunut viime vuodesta – kotimaiset kaupat ovat kohentaneet asemiaan

Asiakastyytyväisyys on noussut viime vuodesta kaikilla tutkituilla erikois- ja käyttötavarakaupan aloilla. Erityisesti kotimaiset ketjut ovat kohentaneet asemiaan niin asiakastyytyväisyydessä, palvelukokemuksessa kuin asiakkaiden kokemassa lojaliteetissakin. Vaikka asiakastyytyväisyys ei päivittäistavarakaupassa enää parantunutkaan, se on kuitenkin keskimäärin muita aloja selvästi suurempaa.

Päivittäistavarakauppa otti käyttöön yhteisen mittariston alansa ilmastotyölle

Suomi tavoittelee hallituksen päätöksen mukaisesti hiilineutraaliutta vuoteen 2035 mennessä. Eri alat, kuten Kaupan liittokin, ovat laatineet tiekarttoja tavoitteen saavuttamiseksi. Päivittäistavarakauppa ry lähti mukaan kirjaamalla kootusti päivittäistavarakaupan alan ilmastotoimia. "Oli hienoa pohtia yhdessä jäsentemme kanssa, mikä ilmastotyössä on oleellista ja mitä voimme yhteisesti mitata", PTY ry:n viestintäpäällikkö Mari Mattila kuvaa.

Vähittäiskauppa tavoittelee viime kesän kasvulukuja – myyntiin vauhtia kesäkampanjoilla

Monilla aloilla kauppa käy nyt kiivaasti, kun pandemia-ajan rajoitukset ovat hellittäneet. Päivittäistavarakaupassa kesäsesonki osuu kesä-heinäkuulle, juhannuksen ja lomailukauden aikaan, erikoiskaupassa taas myyntihuiput vaihtelevat aloittain. Kaupan kesäsesongin kasvu voi yltää viime kesän lukuihin, mutta kasvu nojaa inflaation vuoksi nyt kustannusten ja hintojen nousuun.

Kaupan liiton ja Päivittäistavarakauppa ry:n yhteislausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi tartuntatautilain väliaikaisesta muuttamisesta

Kaupan liitto ja Päivittäistavarakauppa ry ovat jättäneet sosiaali- ja terveysministeriölle lausunnon tartuntatautilain muutosta koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta. Katsomme, ettei tartuntatautilain muutosesitys edusta hyvää lainsäädännön valmistelua, sillä lausuntoaika on poikkeuksellisen lyhyt, eikä … Lue lisää

Nämä viisi avaintrendiä muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina              

Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja EuroCommercen tuore raportti* tarkastelee laajasti avaintrendejä, jotka muovaavat päivittäistavarakauppaa lähivuosina. Raportissa päivittäistavarakaupan markkinatilanteen ennakoitiin joka tapauksessa heikentyvän vuonna 2022, vaikka raporttia laadittaessa ei vielä tiedetty Ukrainan sodasta tai sen vaikutuksista yleiseen hintakehitykseen.

Elintarvikealan yritykset vievät ympäristötavoitteitaan käytäntöön – päivittäistavarakauppa mukana

Elintarvikeala jatkaa toimia kestävämmän valmistuksen, jakelun ja kulutuksen edistämiseksi. Ala on mukana materiaalitehokkuuden sitoumuksen uudella kaudella vuosina 2022−2026. Materiaalitehokkuuden sitoumus on toimintamalli, jolla viedään käytäntöön useita kansallisia ja kansainvälisiä ympäristötavoitteita. Päivittäistavarakauppa on mukana sitoumuksessa.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi