Tuore R-kauppias hakee Kaupan liitosta selkänojaa työsopimusten kiemuroihin
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisesta Marja Ojasesta tuli runsas puoli vuotta sitten R-kauppias. Kun korona lomautti työstä ravintola-alalla, ja samaan aikaan Sipoon Söderkullaan etsittiin R-kauppiasta, asiat loksahtivat kohdilleen. Ojanen on nyt myös tuore Kaupan liiton jäsen.
”Aloitin syyskuun alusta oman kylän R-kauppiaana. Samalla minusta tuli työnantaja, kun edellisen kauppiaan kokeneet myyjät, ihan huiput, siirtyivät minulle vanhoina työntekijöinä.
Työsopimukset menivät jo uusiksi, kun toinen aluksi osa-aikainen sopimus muutettiin kokoaikaiseksi. Oli selkeää, että tarvitaan kaksi täysipäiväistä työntekijää. Tarvitsin myös uusia tuntisopimuksia. Nämä työsopimusasiat saivat liittymään Kaupan liittoon: saadakseni selvät vastaukset ja selkänojaa työsopimuskysymyksiin.
Olen tottunut tekemään töitä lujaa mm. kiinteistövälityksessä ja ravintola-alalla, mutta tämä on kyllä kovin duuni ikinä. Palveluita on tuhoton määrä. Asiakkaita käy keskimäärin tunnissa 50, siinä sivussa leivot pullat ja pizzat, keität kahvia, pakettia tulee ja menee. Tahti on hurja.
Siinä ei todellakaan ole yrittäjällä aikaa selvitellä epäselviä asioita. Minulle tuli työsuhdeasioissa vähän epävarma olo, vaikka meillä R-kauppiailla onkin hyvä tukiorganisaatio. Työsuhteisiin ja työsopimuksiin liittyvät asiat eivät kuitenkaan ole meille kauppiaille päivänselviä. Olen toiminut pitkään esimiehenä, ja ihmisten palkkaukseen ja työsopimuksiin liittyvien asioiden pitää mennä kertalaakista oikein.
R-kioski Oy suositteli liittymistä Kaupan liiton jäseneksi. Liityin pienellä viipeellä, kun selvisin alun kaaoksesta. Olen aivan uunituore jäsen, mutta sain postissa heti Kaupan työehtosopimusvihkosen, joka näyttää olevan aika lailla selkokielinen. Jäsenportaaliin olen ehtinyt tutustua vasta hivenen.
Toivon, että sitten, kun tarvitsen oikeasti apua ja soitan Kaupan liittoon, saan apua. Olen vähän vanhan kansan pirkko, arvostan puhelinkontaktia. Ihminen edellä pitäisi mennä, ei vain netin kautta. Minusta jäsenyys ei saa tarkoittaa vain sitä, että ’etsi meidän sivuilta’.
Minulla ei ole aikaa selata tietoja netistä – teen nyt 70-tuntista viikkoa. Tässä vaiheessa kokemukseni Kaupan liitosta ovat olleet hyviä. Olen saanut oikean ihmisen heti kiinni ja hän on vastannut kysymyksiini.
Olen kurkkinut liiton koulutuskalenteria. Siellä on kiinnostavia koulutuksia, mutta hieman kauhulla katson vaikkapa työsuhdeasiain peruskurssia: webinaari on kolme tuntia kahtena päivänä. Sellaiseen ei R-kauppias repeä. Olen yksin vuorossa, ihan kuten työntekijäni. Jos olen aamupäivän koulutuksessa, olen töissä iltakymmeneen.
Ymmärrän, että asiat ovat monimutkaisia ja niiden läpikäyminen ottaa aikaa. Toivoisinkin, että näitä voisi palastella lyhyiksi, 1‒1,5 tunnin moduuleiksi, yksi asia moduulia kohti. Silloin ihmisen olisi helpompi myös omaksua tietoa.”
Kaupan liitto pohtii tulevaisuutta varten koulutusten jakamista pienempiin asiakokonaisuuksiin. Tämä ilahduttaa Marja Ojasta.
Tarvitsetko apua työsuhdekysymyksissä? Kaupan liiton asiantuntijat neuvovat jäsenyrityksiä ma-ti ja to-pe klo 9–15 ja ke klo 9–14 numerossa 09 1728 5151 tai 09 17 28 50 (vaihde).
Kuvituskuva: © R-kioski