Yhdessä oppilaitosten kanssa kohti parempaa kaupan alan työelämää
Ammatillinen koulutus on vahvistanut rooliaan työelämässä viime vuosien aikana. Enää toiminta ei keskity nuorisoon, jotka osana opintojaan käyvät suorittamassa harjoitteluita työelämässä, vaan koulutus ja työelämä ovat kietoutuneet yhä tiiviimmin osaksi toisiaan.
Tämän myötä myös ammatillisten oppilaitosten ja työelämän toimijoiden keskusteluissa ovat nousseet esille uudet teemat ja tarpeet.
- Kuinka saamme alalle osaavia uusia tekijöitä?
- Kuinka voisimme tuoda oman panoksemme koulutuksen sisältöihin?
- Kuinka varmistamme nykyisen henkilöstömme osaamisen kehittymisen ja pysymisen ajan tasalla, sekä reagoimme nopeisiin työelämän ja toimintaympäristön muutoksiin?
Askelissa kohti kaupan alan parempaa työelämää tarvitaan yhteistyötä pintaa syvemmältä. Kumppanuus ammatillisen oppilaitoksen kanssa on täynnä vastavuoroisia mahdollisuuksia.
Uudet osaajat houkutellaan alalle avaamalla mahdollisuuksia
Kaupan ala näyttäytyy yhä uusien ja alalle kouluttautuvien silmissä jossain määrin kapeana. Samaan aikaan kuitenkin kaupan kenttä ja työtehtävät ovat monipuolistuneet sekä digitalisaation myötä myös aivan uusia tehtäväalueita on muotoutunut. Näitä mahdollisuuksia olisikin tärkeää saada avattua uusille osaajille pintaa syvemmältä.
Konkretia ja esimerkit luovat parempia polkuja kaupan alan monipuolisiin työtehtäviin. Työnantajan onkin tärkeä huomioida se, että esimerkiksi harjoittelujaksot ovat parhaita tilaisuuksia saada opiskelijat kiinnostumaan työtehtävistä, työpaikasta ja toimialasta.
Alalla on paljon tehtäviä, jotka eivät näyttäydy kuluttajille arjessa. Asiantuntijoita ja muita osaajia kaupan alan tausta- ja erikoistehtäviin tarvitaan yhä enemmän. Onkin otollista tuoda erilaiset mahdollisuudet näkyväksi ja herättää mielenkiinto näihin tehtäviin jo uran alkuvaiheessa, sillä varsinkin nuorilla uralla ja työtehtävissä kehittyminen on yhä tärkeämpää osana työelämää.
Kokonaisvaltainen kumppanuus – katse harjoitteluita pidemmälle
Oletko kuullut paikallista tutkinnon osista tai pienprojekteista? Esimerkiksi nämä ovat konkreettisia malleja ammatillisessa koulutuksessa, minkä kautta työelämä pääsee yhä tiiviimmin mukaan vaikuttamaan koulutuksen arkeen ja sisältöihin.
Paikallisten tutkinnon osien kautta voidaan syventää alalle tulevien opiskelijoiden osaamista tarkemmin toimialan tarpeita vastaavista teemoista jo opiskeluaikana. Näitä voivat olla kaupan alalla esimerkiksi tekniseen myyntiin, muotikauppaan tai pieneläinalan asiakaspalveluun liittyvät opintokokonaisuudet, jotka on kehitetty yhteistyössä alueen työelämän toimijoiden kanssa. Täsmäkoulutuksen kautta saamme koulutettua osaavampia ja työnantajien tarpeita paremmin vastaavia tekijöitä alalle.
Arjen yhteistyötä oppilaitoksen ja työelämän välillä ovat pienprojektit, joiden kautta yritys ja oppilaitos voivat toteuttaa päivän tai muutaman viikon toimenpiteitä esimerkiksi kampanjoiden ja sesonkien ympärillä. Opiskelijat voivat hankkia myymälöiden esillepano- ja rakennuskokemusta uuden myymälän avaustyössä, suoramyyntikokemusta kampanjapäivien aikana tai toteuttaa elämyksellisiä markkinointitempauksia.
Mukautumiskyvyllä voimavaroja ja varmuutta
Kaupan alan toimijat tekevät yhteistyötä ammatillisten oppilaitosten kanssa jo hyvin. Ammatillisen koulutuksen rooli kaupan alan osaamisen kehittäjänä kuitenkin korostuu yhä työelämän muutostilanteissa tulevaisuudessa – ja myös jo tässä hetkessä. Osaavan henkilöstön kautta saadaan varmuutta uusilla aalloilla ja ympäristöissä kulkemiseen.
Työnantajille tarjotaan vastinetta muutoksien tuomiin kysymyksiin ja osaamistarpeisiin. Osaamisen kehittämisessä keskeisinä teemoina voivat olla nykyisen henkilöstön kouluttamista esimiestyössä, kaupan alalle pätevöitymistä tai vaikkapa kaupan alan trendiksi nousseen verkkokauppaosaamisen vahvistamista.
Myös alanvaihtajat ovat yksi jatkuvasti kasvava ryhmä ammatillisessa koulutuksessa, mikä kannattaa ottaa huomioon työelämän näkökulmasta. Heidän aikaisempi osaamisensa yhdistettynä kaupan alan koulutukseen tekevät heistä moniosaajia – ja voivat tuoda organisaatioon tärkeää vahvistusta ja uusia näkökulmia.
Parempaan kaupan alan työelämään tarvitaan yhteistä työtä ja keskustelua monella tasolla – aloitetaanko siis jo heti tänään?
Tomi Rytkönen vastaa työelämä- ja kumppanuusasioista Mercuria kauppaoppilaitos Oy:ssä.