Kierrätysmuovituotteita halutaan lisää K-kauppoihin
K-ryhmä on selvittänyt kuluttajien mielikuvia kierrätysmuovin käytöstä tuotteissa. Tavoitteena on tuoda markkinoille lisää kierrätysmuovista valmistettuja tuotteita. Fortum on hankkeessa K-ryhmän kumppani.
Kierrätysmuovin käyttöä selvitettiin K-ryhmän asiakasyhteisössä, K-Kylässä. Vastaajien mielestä kierrätysmuovi soveltuu moniin käyttötarkoituksiin. Siitä valmistetut tuotteet myös tekevät lajittelusta mielekästä.
K-ryhmän selvitykseen vastasi noin 700 K-Kylän jäsentä. Vastaajista 71 prosenttia kertoo lajittelevansa jokseenkin kaiken pakkausmuovijätteen. Kierrätysmuovi soveltuu vastaajien mielestä parhaiten siivoustarvikkeiden, pienten sisustusesineiden, kuten kukkaruukkujen, sekä pihakalusteiden ja työkalujen valmistusmateriaaliksi.
Lähes kaikki vastaajat toivoivat, että materiaalien alkuperästä kerrottaisiin jollain symbolilla.
K-ryhmässä käytetään kierrätysmuovia mm. Pirkka pesu-, huuhtelu- ja astianpesuaineiden sekä Pirkka hedelmä- ja vihannestuotteiden pakkausmateriaalissa. K-kauppojen rullakkomuovia taas käytetään WC- ja talouspaperipakkauksissa.
Kierrätysmuovin käyttö yhdistetään vastuullisuuteen
Kierrätysmuovi herätti vastaajissa ylipäätään myönteisiä mielikuvia. Se ajateltiin esimerkiksi kertovan tuotteen valmistajan vastuullisuudesta.
Vastaajat suhtautuivat avoimesti siihen, millaisia tuotteita kierrätysmuovista voitaisiin valmistaa – naiset hieman miehiä ennakkoluulottomammin.
Kierrätysmuovin alkuperällä – sillä, oliko muovi peräisin kotitalousmuovijätteestä vai teollisuuden ylijäämämuovista – ei ollut suurimmalle osalle vastaajille suurta merkitystä. Heistä, jotka kiinnittivät alkuperään huomiota, kotitalousmuovista valmistettu kierrätysmuovi tuntui paremmalta vaihtoehdolta. Sitä syntyy paljon, ja sen uusiokäyttö tuo kierrättämiseen merkityksellisyyttä. Kuluttajapakkauksista kierrätetty muovi oli myös mielikuvissa puhtaampi, turvallisempi ja hygieenisempi.
Valikoima kasvaa tarjonnan mukana
’’Selvityksen tulokset antavat K-ryhmälle hyvän näkemyksen siitä, mihin tuoteryhmiin kierrätysmuovista valmistettuja tuotteita asiakkaat toivovat meiltä. Pyrimme aktiivisesti innovoimaan yhdessä Fortumin ja kierrätysmuovituotteita valmistavien yritysten kanssa uusia kiertotaloustuotteita valikoimiimme jo tämän vuoden aikana’’, kertoo K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske.
Fortum valmistaa kuluttajapakkauksista peräisin olevaa kierrätysmuovia. Sitä käytetään sekä teollisuudessa että kuluttajatuotteissa, kuten puutarha- ja taloustarvikkeissa. Fortumin Circo-kierrätysmuovin ilmastovaikutukset ovat keskimäärin puolet pienemmät kuin neitseellisen muovimateriaalin.
Keskon kodin tuotteiden valikoimiin ensimmäiset kierrätysmuovituotteet tulivat pari vuotta sitten.
”Tällä hetkellä niitä on valikoimissamme noin 60 kappaletta. Määrä kasvaa tasaisesti sitä mukaa, kun kierrätysmuovituotteiden tarjonta lisääntyy”, Jäske toteaa.
Kierrätysmuovituote kiinnostaa, jos hintaero on pieni
K-ryhmän selvityksen mukaan kierrätysmuovista valmistettu tuote kiinnostaa kuluttajia sitä enemmän, mitä pienempi tuotteen hinta on ja mitä pienempi on sen hintaero ”perustuotteeseen” verrattuna. Neljännes vastaajista kertoisi olevansa valmis maksamaan kierrätysmuovituotteesta enemmän.
Kierrätysmuovituotteen ja ”perustuotteen” välillä on hintaero. Sen suuruus vaihtelee kategorioittain, K-ryhmästä kerrotaan.
”Hintaeroon vaikuttaa kierrätysmuovituotteissa käytetty raaka-aine ja sen vaatima prosessointi uudeksi tuotteeksi. Esimerkiksi elintarvikekontaktimateriaaleissa, kuten ruoansäilytykseen tarkoitetuissa tuotteissa hintaero on jopa 15‒30 prosenttia. Toisaalta puutarhatuotteissa, kuten muoviruukuissa ja kastelukannuissa hintaeroa ei välttämättä ole juuri lainkaan”, Jäske huomauttaa.
”Ehkä kuluttajakaan ei olisi valmis maksamaan paljon enempää vaikkapa autonrenkaista kierrättämällä valmistetusta ruukusta. Jonkin toisen tuotteen osalta hintaero voi olla hyväksytympää.”
Pääkuva: 123rf.com, kuvituskuva: K-ryhmä