Kesän alv-muutoksesta vauhtia verkkokauppojen EU-valloitukseen
Rajat ylittävän verkkokaupan arvonlisäverotus uudistui heinäkuun alussa EU-direktiiviin pohjautuvan lainsäädännön tultua voimaan Suomessa. Uudistus toi muutoksia sekä ostajana toimiville kuluttajille että verkkokauppaa pyörittäville yrittäjille. Suomalainen verkkokauppa voi myös hyötyä uusista säännöistä.
Lähtökohtaisesti verkkokaupan on aina rekisteröidyttävä arvonlisäverovelvolliseksi siihen EU-maahan, jossa sillä on toimintaa. Jos esimerkiksi suomalainen verkkokauppa myy tuotteitaan ruotsalaisille kuluttajille, silloin sen tulisi rekisteröityä Ruotsiin arvonlisäverovelvolliseksi.
”Rekisteröinti on raskas prosessi, joka voi tulla yritykselle suhteellisen kalliiksi muun muassa rekisteröinnistä johtuvan säännöllisen raportointivelvollisuuden takia. Heinäkuun alv-uudistuksen tavoitteena oli puuttua juuri tähän taakkaan ja edesauttaa verkkokauppoja toimimaan muissa EU-maissa”, kertoo Kaupan liiton johtava asiantuntija Toni Jääskeläinen.
Pienet verkkokaupat voivat myydä Suomen alv:lla
Alv-uudistuksessa luovuttiin maakohtaisista etämyyntirajoista, jotka korvattiin EU:n yhteisellä 10 000 euron raja-arvolla. Käytännössä pieni verkkokauppa, jonka kuluttajamyynti muihin EU-maihin on enintään 10 000 euroa vuodessa, voi halutessaan myydä muiden EU-maiden kuluttajille Suomen alv-säännöillä, kuten alv-kannalla. Arvonlisävero ilmoitetaan ja maksetaan tällöin normaaliin tapaan OmaVeron kautta Suomen verottajalle.
Kymmenentuhannen euron rajaa soveltavan verkkokaupan ei tarvitse selvittää tuotteidensa alv-kantaa muissa EU-maissa.
”Verkkokaupan on kuitenkin hyvä kiinnittää huomiota hinnoitteluun, sillä Suomen korkea 24 prosentin yleinen alv-kanta voi nostaa tuotteen hinnan kohtuuttomaksi esimerkiksi Saksassa, jossa yleinen arvonlisävero on 19 prosenttia”, Jääskeläinen huomauttaa.
Erityisjärjestelmällä helpotusta verkkokauppojen hallinnolliseen taakkaan
Verkkokaupan on mahdollista välttää rekisteröinti kaikkiin niihin EU-maihin, joissa sillä on kuluttajamyyntiä, käyttämällä vapaaehtoista One Stop Shop (OSS) -erityisjärjestelmää. Erityisjärjestelmää on mahdollista käyttää jo ennen 10 000 euron rajan ylitystä.
”Erityisjärjestelmän etuna on se, että siinä rekisteröidytään vain yhteen EU-maahan. Suomalaisen verkkokaupan rekisteröidyttyä OSS-järjestelmään, tämä ilmoittaa ja maksaa arvonlisäverot muihin EU-maihin OmaVeron kautta”, Jääskeläinen sanoo.