Kalevala Koru rakensi koulutuskeskuksen tyttöjen auttamiseksi Keniassa: ”Nyt puhutaan panostuksesta, joka on pk-yritykselle mahdollinen”
Kalevala Korun sydän on aina sykkinyt hyväntekeväisyydelle. Jo sodanaikaisessa Suomessa yritys rahoitti korumyynnillään hädänalaisten auttamiseen tarkoitettuja äitikoteja, monilapsisten perheiden äideille tarkoitettuja lepopaikkoja. Tänäkin päivänä Kalevala Korulla on erilaisia hyväntekeväisyysprojekteja meneillään, yksi on viime syksynä toimintansa aloittanut tyttöjen koulutuskeskus Keniassa.
Kalevala Training Center -hanke eli koulutuskeskus nuorten naisten kouluttamiseksi ammattiin on ollut nyt vuoden ajan toiminnassa pienessä Makongenin kylässä Keniassa. Koulutuskeskus on Kalevala Korun rahoittama ja paikallisten toteuttama hanke, jonka tavoitteena on kouluttaa 190 nuorta naista vuosittain itsenäiseen ammattiin. Koulutuskeskuksessa voi käydä ompelija-, kampaaja- tai tietojenkäsittelykurssin.
”Haluamme tukea haastavista olosuhteista tulevia naisia ja tyttöjä, sillä koulutus on tie pois köyhyydestä ja näemme, että tyttöihin ja naisiin panostamalla rakennamme parempaa maailmaa. Rahoituksellamme saatiin rakennettua paikallisten toivoma koulutuskeskus kylään, palkattua opettajat ja muuta henkilökuntaa. Hankimme keskukseen myös tarvittavat välineet, kuten ompelukoneet ja kampaamovälineet sekä tietokoneet”, kertoo brändi- ja designjohtaja Maria Uunila Kalevala Koru Oy:stä.
”Nyt kun alkuinvestoinnit on tehty, rahoituksellamme ylläpidetään koulutuskeskuksen jatkuvaa toimintaa”, hän lisää.
Käytännön asioissa Kalevala Korua on auttanut alueella pitkään asunut suomalainen Viola Wallenius, joka pyörittää kylässä paikallisten kanssa hyväntekeväisyysyhdistystä nimeltään Home Street Home. Juuri Home Street home -yhdistyksen kautta Kalevala Koru rahoittaa omaa Kalevala Training Center -hankettaan.
”Tämä on ollut meille hyvän mielen projekti, jonka kehittymistä on ollut hienoa seurata. Paikallinen yhteisö on ottanut koulutusprojektin omakseen, tämä on heidän toiveensa ja juttunsa, ja he hoitavat käytännön asiat paikan päällä”, Uunila painottaa.
Toiminnan aloittamisessa Kalevala Korua on auttanut alueella pitkään asunut suomalainen Viola Wallenius. (kuvassa)
”Meille on tärkeää tietää, että opiskelijamme työllistyvät”
Millaisia summia tällainen hyväntekeväisyys sitten yritykseltä vaatii? Aiemmin Kalevala Korun hyväntekeväisyystoiminta on ollut tiukasti sidottua korujen myyntiin. Nyt Kalevala Koru määrittelee koulutuskeskuksen ylläpitämiseen tarvittavan budjetin vuosittain myynnistä riippumatta.
”Kaikki on suhteellista, mutta nyt puhutaan panostuksesta, joka on pk-yritykselle mahdollinen. Voidaan ajatella, että hopeariipuksen tai -korvakorun hinnalla nuori saa ammatin eli puhumme noin 150-250 euron summista per opiskelija. Koulutuskeskuksen kurssit ovat kestoltaan 3-6 kuukautta ja ne valmistavat ammattiin”, Uunila selvittää.
Suoritettuaan Kalevala Training Centerin kurssin opiskelija saa Kenian valtion virallisen ammattitodistuksen.
Moni suomalaisyritys on nykyään mukana vastuullisuustyössä lahjoittamalla rahaa erilaisiin hankkeisiin kansainvälisten hyväntekeväisyysjärjestöjen kautta. Uunilan mukaan Kalevala Korulle luonteenomaista on juuri konkreettinen ruohonjuuritason toiminta. Tyttöjen koulutuskeskus Keniassa on Kalevala Korullekin ensimmäinen tämäntyyppinen projekti.
”Haluamme seurata koulutuskeskuksemme toimintaa ja tuloksia läheltä. Meille on tärkeää tietää, että koulutuksella saadaan aikaan muutosta ja että opiskelijamme työllistyvät koulutuksen jälkeen. Haluamme, että mahdollisimman suuri osa lahjoitussummasta menee itse tekemiseen, eikä hierarkiaan, hän lisää.
”Yrityksillä on valtaa ja vastuutakin vaikuttaa asioihin”
Kalevala Korulla on hieno historia taustallaan ja perintö, joka kantaa tähän päivään. Kalevala Koru sai alkunsa 1930-luvulla, kun sen ajan aktiivi, kirjailija Elsa Heporauta ja joukko muita naisia päättivät korujen myynnillä rahoittaa patsaan naisten yhteiskunnallisen aseman huomioimiseksi. Pian syttyi kuitenkin toinen maailmansota ja varat päätettiinkin käyttää sodan hädänalaisten auttamiseen perustamalla äitikoteja, lepopaikkoja monilapsisten perheiden äideille.
Uunilan mukaan Kalevala Koru on yrityksenä aina kantanut sosiaalista vastuuta, ja korumyynnillä on vuosien mittaan tuettu erilaisia hankkeita, esimerkiksi Naisten Pankissa ja Pelastakaa Lapset ry:ssä. Yritys on jo usean vuoden ajan ollut keräämässä varoja myös Roosa nauha -kampanjaan.
”Yrityksillä on valtaa ja vastuutakin vaikuttaa asioihin. Meillä on yrityksenä mahdollisuus saada aikaan muutosta ja koettaa tehdä maailmasta vähän parempi paikka. Näen, että yritysten kannattaisi ottaa enemmänkin roolia yhteiskunnallisissa asioissa.”
Myös jatkossa Kalevala Koru aikoo olla mukana erilaisissa hyvää tekevissä hankkeissa.
”Mietimme jatkuvasti meille tärkeitä arvoja ja kohteita, joissa voisimme olla mukana auttamassa, myös Suomessa. Tänä syksynä esimerkiksi lahjoitamme hyväntekeväisyysjärjestölle summan tukemaan suomalaisten nuorten mielenterveyttä korona-ajan jälkeen.”
Kuvat: Kalevala Koru Oy