joulukauppa

Odotukset joulumyynnistä ovat viime vuotta korkeammalla

Marraskuun merkitys joulukaupassa on kasvanut vuosi vuodelta, mutta joulukuu on edelleen sesongin ja koko vuoden tärkein myyntikuukausi vähittäiskaupassa. Marraskuu on verkkokaupan suurta sesonkia ennen kaikkea pitkäksi venähtäneen Black Friday -kampanjoinnin vuoksi, mutta joulukuu on fyysisten myymälöiden juhlaa. Tänä vuonna joulukaupan myyntiodotukset ovat viime vuotta positiivisemmat.

Kaupalle joulukuu on edelleen vuoden tärkein myyntikuukausi − jouluna myynti kasvaa viidenneksen

Suomessa toimivalle vähittäiskaupalle joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi, vaikka myynti hajautuu pienempien sesonkien ansiosta jo muillekin kuukausille. Joulukuussa kaupan myynti kasvaa vuoden kuukausikeskiarvoon verrattuna noin viidenneksen. Monelle erikoiskaupalle joulumyynnin onnistuminen on ehdottoman tärkeää.

Kosmetiikkamarkkinat vauhdittuvat ensi vuonna – jo joulupaketteihin kauneustuotteita kääritään viime vuotta enemmän

Kosmetiikkatuotteiden kysyntä on tänä vuonna kasvanut vuoteen 2020 verrattuna, mutta varsinaista kysynnän kasvua odotetaan ensi vuodelle. Eniten pandemia-aika on Suomessa rokottanut meikkien ja hajusteiden ostamista, vähiten henkilökohtaiseen puhtauteen liittyviä tuotteita. Kosmetiikan digiostosten ennakoidaan kasvavan tulevaisuudessa vauhdilla.

Joulukaupan ennakoidaan virkistyvän viime vuodesta

Joulukaupan ennakoidaan kasvavan tänä vuonna verrattuna vuoteen 2020. Yli neljäsosa kaupoista ennakoi joulukaupan myös aikaistuvan muun muassa Black Fridayn yhteyteen. Joulusesongin ennakoi aikaistuvan varsinkin osa urheilu-, elektroniikka- ja muotikaupoista. Suomessa toimivalle vähittäiskaupalle joulukuu on kuitenkin edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi.

Kauppa kirii jouluviikolle ja vuodenvaihteeseen odottavin tunnelmin

Joulu on perinteisesti kaupan tärkein myyntikuukausi, ja odotukset joulukaupan onnistumiselle ovat korkealla. Vuodenvaihteen juhlakauden myyntimääriin voivat vaikuttaa kuitenkin monet, vastakkaisiin suuntiin vetävät tekijät, kuten sää, paikallinen koronatilanne ja kuluttajien taloudellinen tilanne. Joulun jälkeisten alennusmyyntien merkitys on viime vuosina alkanut vähentyä.

Black Friday käynnistää joulusesongin – kaupassa asiointi kannattaa jaksottaa koko joulunalusajalle

Joulukaupan käynnistää perinteiseen tapaan marraskuun viimeinen perjantai, Black Friday. Moni suomalainen kaupan yritys on ottanut varaslähdön kampanjaan ja pidentänyt mustan perjantain viikon pituiseksi kampanjaksi. Tämä auttaa osaltaan tasaamaan asiakasmääriä vallitsevassa pandemiatilanteessa. Kauppa kannustaa asiakkaita jaksottamaan joulunajan hankinnat mahdollisimman tasaisesti ruuhkien välttämiseksi ja koronan leviämisen ehkäisemiseksi.

Tulossa kaikkien aikojen digijoulu

Joulukaupan ennakoiminen on tänä vuonna erityisen vaikeaa. Monet erikoiskaupan alat, joille joulusesonki on perinteisesti ollut vuoden tärkein myyntikausi, ovat kärsineet koronavuoden aikana. Alkavan sesongin kannalta on kutenkin rohkaisevaa, että kulutusaikeet monissa tärkeissä tuoteryhmissä ovat juuri nyt voimistuneet. Joulukuu on edelleen ehdottomasti tärkein myyntikuukausi Suomessa toimivalle kaupalle.

Veronpalautusten ajankohdat avuksi kampanjoiden suunnitteluun

Suurin osa veronpalautuksista maksetaan elo−syyskuussa, mikä kannattaa ottaa huomioon koronakriisissä toimivan kaupan alkusyksyn kampanjoinnissa. Viime vuonna joulukuu menetti selvästi merkitystään koko vuoden liikevaihdon kerryttämisessä, vaikka vähittäiskaupan myynti ei pahasti notkahtanutkaan. Joulukuussa veronpalautuksia maksettiin enää 15 prosenttia koko palautuspotista.

Kummallisen kunnollinen kuluttaja

Tuula Loikkanen
Loppuvuoden kansainväliset myyntikampanjat – Singles’ Day, Black Friday, Cyber Monday – ja joulun lähestyminen ovat tänäkin vuonna nostaneet kuluttamisen puheenaiheeksi. Ostetaanko tänä vuonna taas enemmän lahjoja kuin viime vuonna? Kuinka paljon kulutetaan jouluruokaan, onko tarpeen ostaa mitään mustana perjantaina? Nämä kysymykset pyörivät niin kuluttajien mielissä kuin median lööpeissäkin.

Asiakastyytyväisyys puntaroitu – urheilu-, päivittäistavara- ja rautakaupan ketjut parantaneet eniten

Asiakastyytyväisyys on kasvanut kaikilla kaupan aloilla Suomessa, Kaupan liiton tuore Asiakastyytyväisyysindeksi kertoo. Palvelualojen suurin nousija on urheilukauppa, kun taas suurin lasku on tapahtunut tyytyväisyydessä lääkäripalveluihin. Päivittäistavarakauppa luo kaikista tutkituista aloista parasta palvelukokemusta. Asiakaspalvelu on suomalaisen kaupan kilpailuetu – myös joulukaupassa. Joulu on perinteisesti vähittäiskaupan vuoden ykkössesonkia: keskimäärin myynti kasvaa joulukuussa neljänneksen, ja joillakin erikoiskaupan aloilla myynti yli tuplaantuu.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi