Ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot kehittävät opintojaan vastaamaan kaupan alan murrokseen
Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta. Muutos edellyttää täysin uudenlaista osaamista kaupan alan työntekijöiltä. Tähän haasteeseen ovat vastanneet ammatilliset oppilaitokset, ammattikorkeakoulut ja yliopistot uudistamalla opintotarjontaansa tai aloittamalla kokonaan uusia koulutuksia.
Viisi eri puolilla Suomea toimivaa ammattikorkeakoulua ovat tänä syksynä aloittaneet yhteisen digitaalisen kaupan koulutuskokonaisuuden kehittämisen. Mukana ovat Haaga-Helia, Metropolitan, Laurea, Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK ja Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK. Kaupan liitto, Opetushallitus, Business Finland ja alan oppilaitokset ovat mukana tukemassa koulutuksen kehittämistä.
”Se, miten kaupan ala kykenee uudistumaan vaikuttaa merkittävästi kaupan alan työllistävyyteen jatkossa. Osaamiseen panostaminen on yksi keino uudistua. Ensimmäiset uudet koulutuskokonaisuudet ovat jo aloittaneet sekä ammatillisessa koulutuksessa että yliopistoissa”, Business Finlandin ohjelmajohtaja Aija Kalander kertoo.
Ammatillisessa koulutuksessa yrittäjyyden ammattitutkinto on uudistunut
Ammattikorkeakouluhankkeen lisäksi Opetushallitus on päivittänyt ammatillisen koulutuksen tutkintojen perusteita. Myös Business Finland on ollut mukana tukemassa ammatillisen koulutuksen kehittämistä. Yrittäjyyden ammattitutkinto tulee uudistettuna voimaan ensi vuoden alussa.
”Yrittäjyyden ammattitutkinnon perusteissa on kiinnitetty erityistä huomiota digitaalisuuden hyödyntämiseen ja kestävää tulevaisuutta rakentavaan liiketoimintaan. Tutkintoon on sisällytetty tutkinnon osat Verkkokaupan perustaminen ja kehittäminen sekä Liiketoiminnan osa-alueen digitalisointi. Lisäksi liiketoiminnan erikoisammattitutkintoon on sisällytetty Digitaalisen myynnin kehittäminen ja Digitaalinen markkinointiviestintä -tutkinnon osat”, opetusneuvos Minna Taivassalo Opetushallituksesta kertoo.
Edellä mainittujen opintojen lisäksi viidessä Suomen yliopistossa on tällä hetkellä mahdollisuus opiskella opintojaksoja Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta.
Opintokokonaisuuden opinnot alkoivat tänä syksynä, ja parhaillaan on käynnissä kolmannelle opintojaksolle ilmoittautuminen. Digitaalisen kaupan opintokokonaisuutta on mahdollista opiskella Oulun, Jyväskylän, Tampereen, Itä-Suomen sekä Lappeenrannan-Lahden teknillisessä yliopistossa.
”Business Finlandin Experience Commerce -ohjelman asiantuntija on mukana kouluttajana tässä yliopistokokonaisuudessa. Ohjelman yli 300 verkkokaupan kärkiyritystä tukevat uusien osaajien kouluttamista muun muassa tarjoamalla harjoittelupaikkoja”, Aija Kalader avaa.
Kauppa elää murrosta – uutta osaamista tarvitaan
Digitalisaation myötä kaupan ala elää historiallista murrosta ja tarvitsee alalle tulevaisuudessa uudenlaisia osaajia.
Muutos edellyttää kaupan alalla työskenteleviltä uudenlaisia digitaalisia kyvykkyyksiä ja rooleja, esimerkiksi analyytikkoja, digitaalisen markkinoinnin osaajia, verkkokaupan osaajia, digitaalisen kaupan tuotepäällikköjä, luovaa brändin, asiakaskokemuksen ja uusien ansaintamallien johtamista. Myös perinteiset kaupan työt asiakaspalvelussa ja varastossa digitalisoituvat ja tulevat vaatimaan uudenlaista osaamista.
Digitaalisen kaupan osaajia tarvitaan jatkossa kaiken kokoisissa yrityksissä innovatiivisista digitaalisen kaupan start-upeista päivittäistavaroiden suuryrityksiin, perinteisiin brändi-taloihin sekä paikallisiin perinteisiin erikoisliikkeisiin. Digitaalinen kauppa ei ole ensisijaisesti teknologiaa, vaan moderneilla työkaluilla tietointensiivisesti tehtävää kaupallista asiakas-, markkinointi-, tuotetyötä.
Lue lisää: Digitaalisen kaupan opintokokonaisuudesta yliopistoissa