Kauppa vaikuttaa kansalaisten arjen sujumiseen kaikissa tilanteissa
Kaupan palvelut ovat kansalaisten arjen sujumisen kannalta keskeisessä asemassa – myös häiriötilanteissa. Mutta miten kauppa vaikuttaa kansalaisten arkeen yhteiskunnan kannalta vakavassa häiriötilanteessa? Entä miten kaupan toimijat pyrkivät kehittämään palveluidensa jatkuvuutta niiden varalle? Arjen sujumisen kannalta tärkeiden palveluiden jatkuvuudella on selkeä yhteys huoltovarmuuteen.
Kauppa näkyy ja vaikuttaa yhteiskunnassa. Kaupan ala on Suomen suurin työllistäjä yhteensä noin 270 000 työntekijällään. Kauppa tuottaa palveluita ja tuotteita sekä kuluttajille eli kansalaisille että muille toimialoille, kuten teollisuudelle. Kuluttajat asioivat vähittäiskaupoissa päivittäistavarakaupan ja erikoistavarakaupan tuotteita hankkiessaan. Erityisesti tekninen kauppa, ja laajemmin tukkukauppa, on yritysasiakkaille tuotteiden ja palveluiden toimittaja.
Pandemia on selvästi vaikuttanut kaupan yrityksiin, kuten mm. Mari Kiviniemi kirjoitti blogissaan jo vuosi sitten, mutta kaupat ovat palvelleet asiakkaitaan koko pandemia-ajan myös kivijalkamyymälöissä. Kaupan myymäläverkosto on laaja tuhansine eri alojen myymälöineen ja ollut lähellä kuluttajia myös pandemia-aikana.
Toki ihmiset ovat korvanneet osan ostosreissuistaan verkkoasioinnilla. Päivittäistavaroilla, urheiluvälineillä, kodin rakennus- ja sisustustuotteilla sekä elektroniikalla – tuotteilla, joista voi nauttia myös kotosalla liikkumisen ollessa rajoitettua – on erityisesti ollut kysyntää. Kulutustottumukset ovat myös osittain muuttuneet rakenteellisesti. Esimerkki tällaisesta on päivittäistavarakaupassa valmisruokien ja valmiiden ruoka-annosten suosio.
Olennaista on, että riskejä tunnistetaan ja arvioidaan ennakolta varautuen myös toimimaan vaikeasti ennakoitavissa tilanteissa.
Häiriötilanteisiin varautumista kehitetään kaupoissa
Kaupan, kuten muidenkin yritysten, toiminnan jatkuvuuden perusta on liiketoiminnan kannattavuus. Se huomioiden kaupan alallakin kehitetään turvallisuutta niin asiakkaiden ja henkilöstön kuin omaisuudenkin turvaamiseksi kaikissa tilanteissa. Olennaista on myös, että riskejä tunnistetaan ja arvioidaan ennakolta varautuen myös toimimaan vaikeasti ennakoitavissa tilanteissa.
Häiriötilanteet ja niiden vaikutusten laajuus voivat yllättää. Koronakin yllätti vaikutustensa laajuudella. Kauppa on ollut uudessakin tilanteessa aktiivinen toimija. Kaupan ala on pandemia-aikana tehnyt paljon töitä turvallisen asiointi- ja työskentely-ympäristön ylläpitämiseksi. Kaupan liitto on myös laatinut useita toimintaohjeita korona-aiheista alalle ja kuluttajille.
Häiriötilanteisiin varautumista tehdään ensiksi kaupan yrityksissä ja toimialoilla sisäisesti. Useiden häiriötilanteiden ennakointi edellyttää kuitenkin yhteistyötä, kuten pandemiatilannekin on osoittanut. Kaupan liitto, kuten muutkin toimialaliitot, ovat ennen kaikkea jäseniään varten toimivia edunvalvonnan ammattilaisten yhteisöjä. Edunvalvontaan kuuluu laaja yhteistyö elinkeinoelämän ja viranomaisten välillä. Varautumiseen liittyvää edunvalvontaa, yritysten toimintaedellytyksien turvaamista, edustavat niin yhteinen turvallisuuden kehittäminen kuin yhteistyö alan huoltovarmuusnäkökulmien edistämiseksi. Yhtenä esimerkkinä tästä on päivittäistavarahuollon eli välttämättömien päivittäistavaroiden, kuten elintarvikkeiden saatavuuden varmistaminen kauppa- ja jakelupoolin kautta.
Kauppa- ja jakelupooli on yksi valtakunnallisen huoltovarmuusorganisaation elintarvikehuoltosektorin kolmesta poolista. Pooli on osa laajempaa huoltovarmuusorganisaatiota, jonka toimintaa koordinoi Huoltovarmuuskeskus. Poolitoimisto toimii Päivittäistavarakauppa ry:n yhteydessä ja tekee kiinteää yhteistyötä sekä kaupan alan yritysten että viranomaisten ja elintarvikeketjun muiden toimialojen kanssa. Välttämättömien päivittäistavaroiden saatavuus koko maassa, kaikissa tilanteissa, turvataan yhteistyössä. Poolit ovat myös kiinteässä yhteistyössä suoraan Huoltovarmuuskeskuksen kanssa.
On erityisen ajankohtaista, että jatkamme hyviä koronakäytäntöjä myymälöissä kuten muuallakin yhteiskunnassamme.
HVK, ja laajemmin koko huoltovarmuusorganisaatio, tarjoavat meille asiantuntijaverkoston sekä runsaasti tietoa toimialamme varautumisen tueksi. Yksi viimeaikainen esimerkki analyyttisesta tiedosta, jota hyödynnämme varautumistyömme tukena, on HVK:n tilaama konttikuljetusten ajankohtaisselvitys. Konttiselvitys ennakoi, että vakavat logistiikan huoltovarmuusongelmat vältetään nykyisistä globaaleista haasteista huolimatta. Logistiikan toimintavarmuus on myös kaupalle hyvin tärkeää, ja siksi seuraamme signaaleja edelleenkin osaltamme.
Tuore päivittäistavarahuollon varautumisen kehittämisprojekti osoitti, että myös myymälät pystyvät jatkamaan toimintaansa vakavissakin häiriö- ja poikkeustilanteissa, kun varautuminen on kunnossa.
Kaupan toiminnan jatkuvuus on yhteiskunnan kannalta tärkeää. Vallitsevassa tilanteessa on erityisen ajankohtaista, että jatkamme hyviä koronakäytäntöjä myymälöissä kuten muuallakin yhteiskunnassamme.
Lauri Kulonen, koronavarautumisen asiantuntija, Kaupan liitto
Valmiuspäällikkö, huoltovarmuusorganisaation kauppa- ja jakelupooli, Päivittäistavarakauppa ry