Varusteleka ottaa vastuullisuuden tosissaan, muttei vakavasti
Varusteleka tunnetaan armeijan ylijäämätuotteiden ja ulkoiluvarusteiden lisäksi tinkimättömän persoonallisesta viestinnästään. Yritys esimerkiksi kiistää jyrkästi olevansa ympäristön ystävä. Mitäs ihmeen puhetta tämä nyt on? Varusteleka osallistui Maailman suurimpaan etäTETiin kaupan alan päivänä 26.11.2021. etäTETissä Varusteleka kertoi nuorille kaupan alan ja verkkokaupan ympäristövastuutyöstä.
Yritykset eivät elä irrallaan muusta maailmasta, vaan niiden toiminnalla on monenlaisia taloudellisia, sosiaalisia ja ympäristöllisiä vaikutuksia. Yritysvastuu tarkoittaakin sitä, että nämä oman toiminnan negatiiviset seuraukset pyritään minimoimaan tai jopa kokonaan ehkäisemään.
Varustelekassa sosiaalisten ja ympäristöön liittyvien vaikutusten parissa työskentelee vastuuttomuuskoordinaattori Minja Orava. Hänen tittelinsä voi kuulostaa oudolta, mutta palataan siihen tuonnempana.
– Tällä hetkellä työssä akuutein ja kriittisin haaste on ilmastonmuutos. Jos sitä ei ratkaista, ei millään muullakaan ole mitään väliä. Laajana ilmiönä se vaikuttaa ympäristön lisäksi sosiaalisiin kysymyksiin ja ihmisoikeuksiin. Siksi mekin selvitämme toimintamme ilmastovaikutuksia ja mahdollisuuksia niiden pienentämiseen, kertoo Orava.
Varustelekan suurin ympäristösynti ovat maailmalle liikkuvat toimitukset, joissa syntyy huomattava osa yrityksen kaikista päästöistä. Niiden hallinta ei ole yksinkertaista, mutta paljon voidaan kuitenkin tehdä.
– Yritämme esimerkiksi valita kuljetuksiin kumppaneita, jotka suhtautuvat ympäristöasioihin vakavasti. Pyrimme myös vaikuttamaan energiankäyttöön toimitusketjun varastoissa ja muussa logistiikassa. Parhaillaan selvitämme, voisiko vientilähetyksissä käyttää lentopakettien sijaan muita vaihtoehtoja.
Pyrkimystä parempaan suuntaan
Varusteleka ei pahemmin paukuttele henkseleitä ympäristösaavutuksillaan. Siitä ollaan kuitenkin ylpeitä, ettei logistiikassa ole juuri turhaa liikennettä. Lähetetyistä tuotteista palautuu kauppaan 2–3 %. Yleisesti Suomessa vastaava luku on keskimäärin 30 %, ja esimerkiksi pikamuotia kuskataan edestakaisin vielä suruttomammin.
Valtaosa yrityksen tuotteista valmistetaan kohtuullisen lähellä Virossa, Suomessa ja Liettuassa. Kiinan osuus on noin 16 %.
– Valmistuspaikka on toki tuotteen synnyssä vasta viimeinen porras. Pyrimme myös selvittämään koko tuotantoketjun ympäristövaikutuksineen aina raaka-aineista asti. Haluamme esimerkiksi tietää, mistä farkkujen puuvilla on peräisin, toteaa Orava.
Tuotteiden elinkaarta pidentää niiden kestävyyden lisäksi yrityksen oma Kierto-konsepti. Siinä kuntoluokituksen mukaan ”käytetty” tai ”rankasti käytetty” tuote ostetaan takaisin myyntiin, ja myyjä saa parhaimmillaan sen hinnasta jopa puolet krediitteinä asiakastililleen. Myymälässä on myös oma Tunkio-valikoima, josta löytyy esimerkiksi tuotteiden mallikappaleilta ja huonompikuntoista käytettyä tavaraa.
Noin 14 % Varustelekan tuotteista on armeijan ylijäämätavaraa. Lisäksi yritys hyödyntää muun muassa kangastehtailta peräisin olevia ylijäämämateriaaleja, joista suunnitellaan ja valmistetaan uniikkeja Jämä-tuotteita.
Vastuullisuus alkaa tosiasioiden tunnustamisesta
Orava mainitsee ohimennen, että firma on hiljattain muuttanut suhteellisen energiatehokkaaseen rakennukseen, jonka katolle on lisäksi tulossa aurinkopaneelit. Hän ei kuitenkaan halua tehdä tästä suurta numeroa.
– Toimitilojemme sähkönkulutus on meidän kokonaisuudessamme todella pieni juttu. Yritämme välttää viestinnässä viherpesua, jossa korostetaan pieniä hyviä tekoja ja ohitetaan suuremmat, todelliset ongelmat.
Tähän periaatteeseen liittyy myös Oravan toimenkuvan nimi, vastuuttomuuskoordinaattori. Nykyisin yritykset korostavat omaa vastuullisuuttaan usein myös ulkokultaisesti, mutta Varusteleka toimii toisin. Koska firma ei ainakaan vielä koe olevansa aidosti vastuullinen, se haluaa myöntää oman keskeneräisyytensä ja puhuu mieluummin vastuuttomuudesta.
Oravan mielestä yritysten toimet eivät yksin voikaan riittää ympäristökysymysten ratkaisemiseen.
– Ne pystyvät vaikuttamaan asioihin omalta osaltaan, mutta lisäksi tarvitaan yleistä kulutusilmapiirin muutosta ja sääntelyä, joka pakottaa kaikki mukaan. Tilanne on kuitenkin se, että materiaalitehokkuuden parantamisesta ja hävikin vähentämisestä huolimatta maailmaan tuotetaan koko ajan lisää uusia tavaroita. Ratkaisujen täytyisi siis olla kokonaisvaltaisempia.
Varustelekan vastuuttomuusperiaatteisiin voi tutustua lisää mainiolla YouTube-videolla, jossa firman perustaja Valtteri Lindholm avaa niitä omaan suorapuheiseen tyyliinsä.
Varusteleka myy verkkokaupassaan ja Helsingin myymälässään armeijaylijäämä- ja ulkoilutuotteita. Vuonna 2003 perustettu yritys on kasvanut nopeasti alallaan Euroopan suurimmaksi. Se työllistää 60 henkeä, ja vuoden 2020 liikevaihto oli 18,1 M€.
Varusteleka osallistui Maailman suurimpaan etäTETiin kaupan alan päivänä 26.11.2021. etäTETissä Varusteleka kertoi nuorille kaupan alan ja verkkokaupan ympäristövastuutyöstä.
Kuva: Varusteleka