UFF vähentää päästöjä vaatelahjoitusten uudelleenkäytöllä
Vaatteiden uudelleenkäyttö on ilmastoteko. Kun vaatteita lahjoitetaan ja käytetään uudelleen, ilmasto hyötyy, sanoo vaatteiden keräyspalvelua pyörittävä UFF.
U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF) on yleishyödyllinen säätiö, jonka koko Suomessa toimiva vaatekeräyspalvelu toimittaa kerätyt vaatteet sellaisenaan uudelleen käytettäviksi. Vaatelahjoitukset ohjataan uudelleenkäyttöön sekä vähittäis- että tukkumyynnin kautta, ja vaatemyynnistä kertyvät varat käytetään kehitysyhteistyöhön sekä kotimaan ilmastotyöhön.
”Meillä on Suomessa 1 488 vaatekeräyspistettä, joissa on yhteensä 3 438 viikoittain tyhjennettävää vaatekeräysastiaa. Meillä on myös 24 second hand -myymälää”, kertoo UFF:n kestävän kehityksen asiantuntija Pia Tanskanen.
Vaatelahjoituksilla korkea uudelleenkäyttöaste
UFF:lle lahjoitetut vaatteet lajitellaan tarkasti käsityönä lajittelukeskuksissa.
”Vuonna 2021 saimme noin 13,4 miljoonaa kiloa vaatelahjoituksia. Lahjoittajat ansaitsevat ison kiitoksen siitä, että lahjoitettujen vaatteiden uudelleenkäyttöaste on peräti 98,2 prosenttia. Se on todiste siitä, että ihmiset tietävät hyvin, miten lahjoituksia lajitellaan”, Tanskanen sanoo.
Suurin osa kerätyistä vaatteista päätyy uudelleenkäyttöön tukkumyynnin kautta. UFF:n myymälöiden kautta myydään noin 6 prosenttia vaatteista. Ne rikkinäiset vaatteet, joita ei voi käyttää uudelleen, myydään materiaalikierrätykseen käytettäväksi esimerkiksi uusien tuotteiden valmistukseen auto- ja rakennusteollisuudessa. Viitisen prosenttia käyttökuntoisista vaatteista lähetetään Afrikkaan yhteistyöjärjestöjen kehitysyhteistyön tueksi.
Ilmastovastuullisia tekoja logistiikassa ja energiankäytössä
Ilmastonmuutos otetaan huomioon kaikessa UFF:n toiminnassa.
”Meidän vaatekeräystoimintamme vaatii paljon ajokilometrejä. Vuodesta 2017 lähtien olemme käyttäneet logistiikassamme jätteistä valmistettua uusiutuvaa dieseliä, jonka avulla voidaan vähentää kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 prosenttia verrattuna perinteiseen dieseliin”, Tanskanen kertoo.
Uusiutuvan dieselin osuus säätiön käyttämästä polttoaineesta on jo lähes 70 prosenttia.
”Vuonna 2021 nostimme käyttämämme uusiutuvan dieselin määrää 12,5 prosentilla, mikä vastaa 157:n kuorma-autollisen suuruista vuosittaista päästövähennystä.”
Sen lisäksi UFF:n lajittelussa ja pakkaamoissa käytetään ainoastaan 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa. Myymälöissäkin sitä käytetään mahdollisuuksien mukaan.
”Ja se, että UFF palkkasi minut työskentelemään ilmastoasioiden parissa vuonna 2020, on myös yksi konkreettinen ilmastoteko”, Tanskanen lisää.
Oman toiminnan hiilijalanjälki
Yksi UFF:n tavoite ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on pystyä mittaamaan säätiön omaa hiilijalanjälkeä. Siksi UFF:ssä lasketaan oman toiminnan hiilidioksidipäästöjä, joita syntyy eniten ajoneuvojen polttoainepäästöistä.
”Hiilidioksidipäästömme on laskettu Kasvihuonekaasuprotokollan (Greenhouse Gas Protocol) mukaisesti. Hiilijalanjälkilaskentaamme ei ole vielä ulkoinen toimija verifioinut, joten tarkkoja lukuja ei voida julkaista”, Tanskanen selittää.
Vaatekeräyspalvelun hiilikädenjälki eli päästövähennyspotentiaali
Luonnonvarojen kestävä käyttö hillitsee ilmastonmuutosta ja jokainen uudelleenkäytetty vaate vähentää jätteen määrää. On laskettu, että yksi uudelleenkäyttöä varten kierrätetty puuvillainen t-paita säästää noin 2 800 litraa vettä, 7 kiloa hiilidioksidipäästöjä ja 500 grammaa torjunta-aineita.
Ohjaamalla UFF:n saamat vaatelahjoitukset uudelleenkäytettäviksi voidaan vähentää hiilidioksidipäästöjä. Vaatteiden uudelleenkäytöstä saatavaa päästösäästöä eli päästövähennyspotentiaalia kutsutaan hiilikädenjäljeksi.
”Vuonna 2020 UFF:n hiilikädenjälki eli säätiön toiminnan avulla aikaansaadut päästövähennykset olivat noin 365 000 hiilidioksidiekvivalenttitonnia (kasvihuonekaasujen yhteismitta). Se vastaa noin keskikokoisen suomalaiskaupungin vuosittaisia päästöjä”, Tanskanen kertoo.
Uusiutuvan dieselin saatavuudessa ongelmia
Uusiutuvaa dieseliä ei aina ole tarjolla Pohjois-Suomessa, missä sen hintakin on kalliimpi. Ellei uusiutuvaa dieseliä ole saatavissa keräysreitin varrella, sitä pitää hakea erikseen, mikä pidentää ajomatkoja ja lisää kuluja.
”Ja polttoaineen hintataso on muutenkin aika korkea. Jos haluaa olla ympäristöystävällinen, joutuu maksamaan ylimääräistä.”
Toiveita päättäjille
”Toivoisimme tukea uusiutuvien polttoaineiden hinnoille. Ja kiertotalouden painopiste sekä viranomaisten tukitoimet pitäisi jätelain mukaisesti saada ensisijaisesti suunnattua uudelleenkäyttöön. Tähän asti on panostettu enemmän kierrätyspuoleen”, Tanskanen sanoo.
Ihmisten voi olla haasteellista erottaa, onko kyseessä poistotekstiili vai uudelleenkäyttöön kelpaava tekstiili. Siksi UFF aikookin Tanskasen mukaan panostaa viestintään, jolla selvennetään niiden välisiä eroja.
Lue myös: Tekstiilien kierrätys täydentää Stockmannin kiertotaloustoimia