Ruohonjuuri valjasti uuden kauppansa ydinkeskustassa elämyksille ja palveluille
Ruohonjuuri avaa maaliskuussa uuden lippulaivamyymälän Helsingin ydinkeskustaan. Myymälälle on remontoitu hienot puitteet hulppeaan arvorakennukseen Mannerheimintielle, jossa aiemmin piti majaansa Nordean pankkikonttori. Ruohonjuuri sanoo toimivansa Helsingin keskustan vireyden puolesta tarjoamalla kaupassaan ostosmahdollisuuden lisäksi elämyksiä ja palveluita.
Luonnon- ja terveystuoteisiin sekä luomuruokaan erikoistuneen Ruohonjuuren liikkeessä riittää tilaa ja avaruutta. Uusi myymälä tulee olemaan muutakin kuin erikoiskauppa: se mainostaa järjestävänsä elämyksiä ja uudenlaisia tapahtumia, joissa ihmiset kohtaavat.
”Uskomme, että tälle on tilausta. Viime vuosina ihmiset ovat tehneet pitkiä jaksoja etätöitä, elinpiiri on kaventunut; kohtaamiset ja keskustelut jääneet vähiin. Kuitenkin juuri tapaamiset ja muut ihmiset ovat avainasemassa terveytemme ja hyvinvointimme kannalta”, Ruohonjuuren toimitusjohtaja Päivi Paltola tähdentää.
Ruohonjuuri uskoo myös kaupungin ytimen vetovoimaan. Helsinki kuten monet muutkin keskustat ja kaupungit ovat olleet kautta aikojen kohtaamisten paikkoja, jonne ihmiset ovat saapuneet tapaamaan toisiaan.
”Vaikka Helsingin kuihtumista kauhistellaan, Ruohonjuurelle myymälän avaaminen juuri tähän paikkaan on myös kulttuuriteko. Se on konkreettista toimintaa Helsingin keskustan vireyden puolesta”, Paltola toteaa.
”Elävillä keskustoilla ja niissä toimivilla vastuullisilla yhteisöillä ja kaupan alan toimijoilla on historiallista, sosiaalista ja kulttuurista arvoa, jota ehkä ei olla vielä kunnolla käsitetty”, hän jatkaa.
Keskustan kehittämiseen tarvitaan yhteistyötä
Tukea uuden myymälän rakentamiselle antaa myös näkemys siitä, että ihmiset ovat yhä kiinnostuneempia kestävästä elämäntavasta ja vastuullisuudesta. Tutkimusten mukaan vastuullisuus on yksi merkittävimmistä globaaleista kuluttajatrendeistä.
Kun Ruohonjuuri perustettiin vuonna 1982, sen elämäntehtävänä oli Paltolan mukaan kestävän kehityksen periaatteiden vaaliminen. Nyt 40 vuotta myöhemmin tämä ajatus on ajankohtaisempi kuin koskaan.
”Ruohonjuuren asiakaskunnan ytimen muodostavat ihmiset, joilla on kestävä elämäntapa ja jotka ovat kiinnostuneita vastuullisuusasioista monipuolisesti. Yhä laajempi asiakasryhmä kaipaa apua vastuullisuuden viidakossa. Helsingin keskustassa olemme helposti saavutettavissa laajemmalle asiakaskunnalle”, Paltola selvittää.
Ruohonjuuren uusi myymälä kuvaa Paltolan mielestä muutosta, jota kaupunkikeskustan palveluissa on nähtävissä tulevaisuudessa.
”Kaupunkilaiset kaipaavat elämyksiä ja mielenkiintoisia palveluita, jotta asioille tullaan omaa lähiostaria pidemmälle.”
Mitä se Ruohonjuuressa tarkoittaa? Paltola kuvailee, että uudessa myymälässä järjestetään erilaisten elämyksellisten tapahtumien lisäksi workshopeja, joissa on mahdollisuus katkaista kiire esimerkiksi joogalla tai saada vaikkapa fermentointioppia alan huippukoilta.
”Myös käsillä tekeminen, levähtäminen tai hengitysharjoitukset ovat välillä mahdollisia myymälän tiloissamme. Lisäksi uudessa myymälässä on pieni elämyksellinen hiljainen tila, jossa voi vain hengähtää hetken urbaanin vilskeen keskellä”, Paltola jatkaa.
Ruohonjuuressa vinkataan myös päättäjiä kehittämään pääkaupungin keskustaa siten, että se tarjoaisi yhä enemmän kiinnostavia kohtaamisia ja vetovoimaa.
”Helsingin keskusta pysyy elävänä, kun se uudistuu. Uudistamiseen tarvitaan kokonaisvaltaista kehittämistä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Avataan siis keskusta taas kohtaamisille yhdessä tekemällä”, Paltola heittää.
Ruohonjuuri
- Eko- ja luomutuotteiden erikoismyymälä
- Perustettu vuonna 1982
- Ketjun myymälöitä kahdeksassa kaupungissa Suomessa
- Toiminnan tarkoituksena on harjoittaa kestävän kehityksen mukaista, tuloksekasta vähittäiskauppaa
- Liikevaihto: 32,1 milj. euroa (2020)
- Toimitusjohtaja Päivi Paltola