Haltin tähtäimessä tuotantoketjun ilmastopäästöt
Ulkoiluasujen valmistaja Halti tähtää tämän vuoden aikana hiilineutraaliksi oman toimintansa osalta. Pääkonttorin lämmitysjärjestelmän vaihto varmistaa pääsemisen tavoitteeseen. Seuraavaksi tähtäimessä on tuotantoketjun päästöjen vähentäminen.
”Halusimme kolmannen osapuolen mittaamaan ja todentamaan vähennystoimenpiteemme. Meillä on nyt WWF:n Green Office -sertifikaatti, joka ottaa huomioon energiankäytön, hankinnat, kierrätyksen, liikkumisen, ruoan sekä johtamisen ja viestinnän. Siinä otetaan huomioon varsin kattavasti ne toiminnat, joista omat päästömme koostuvat”, kertoo Haltin vastuullisuudesta vastaava Laura Roman.
Haltin merkittävimmät oman toiminnan päästöt tulevat energiankäytöstä pääkonttorilla Sipoossa. Yhtiö vaihtoi sähkönsä vuonna 2021 vesisähköön, mikä vähensi päästöjä noin kolmanneksen. Pääkonttorin lämmitysjärjestelmän uusiminen tämän vuoden aikana vie omat päästöt lähelle nollaa. Loput yhtiö kompensoi vuoden 2023 alussa.
Kohti tuotekohtaisia päästötietoja
Seuraava askel on tarttua Haltin hankinta- ja arvoketjun tuottamiin päästöihin. Se ei ole aivan yksinkertaista. Lähtötilanteen selvitystyötä Haltissa on tehty vuodesta 2018 lähtien.
”Raportoimme nyt arvoketjun (ns. Scope 3:n) päästöt kokonaisuutena. Tämän vuoden aikana pääsemme tuotekohtaisiin päästötietoihin aluksi tiettyjen tuotteiden osalta. Katsomme, miten saamme raportoinnin toimimaan rajatulla tuotejoukolla, ja skaalaamme sitten sitä eteenpäin”, Roman selvittää.
Päästödatan selvittäminen on tuonut Haltille aiempaa selvästi parempaa ymmärrystä siitä, mistä sen tuotannon päästöt oikeasti syntyvät.
”Tuotteen tasolla ne tulevat kankaan prosessoinnista ja värjäämisestä. Niihin pystymme vaikuttamaan hyvin. Voimme valita kierrätyskuidusta tehtyjä materiaaleja ja vähemmän vettä kuluttavia värjäysmenetelmiä”, Roman kuvaa.
Yritys pystyy vaikuttamaan myös logistiikkaan kankaiden hankinnasta aina valmiiden tuotteiden kuljettamiseen tehtailta Suomeen. Siinä avainasemassa ovat suunnitelmallisuus ja ennakointi. Kuljetukset varastolta Suomessa kuluttajille Halti hoitaa Postin ja UPS:n hiilineutraalien kuljetusta kautta.
Lisää kierrätysmateriaaleja ja lisää pitkäikäisyyttä
Haltissa seurataan kierrätysmateriaalien käytön osuutta tuotetasolla. Haltin Outdoor-kategoriassa se on noussut kolmessa vuodessa 30 prosentista noin 90 prosenttiin. Esimerkiksi Haltin käyttämä polyesteri on peräisin PET-pulloista ja kierrätetty nailon teollisesta tekstiilijätteestä. Kierrätysmateriaalin käyttö voi vähentää yksittäisen tuotteen hiilijalanjälkeä 10‒20 prosenttia.
Myös kemikaalien käyttö kuuluu jatkuvasti seurattaviin tuotantoprosessin osiin.
Tärkeä osa vastuullisuutta ja ympäristöpaineen vähentämistä on tuotteiden elinkaaren pidentäminen. Se lähtee suunnittelusta.
”Suunnittelemme tuotteet mahdollisimman pitkälle kiertotalousperiaatteiden mukaisesti. Jo alkuvaiheessa otetaan huomioon, että niiden design ja rakenne kestävät aikaa, ja että tuotteita on helppo korjata ja lopuksi kierrättää”, Roman kertoo.
Osa tuotteista on kokonaan kierrätettäviä, jolloin niiden valmistukseen käytettävät materiaalit voidaan käyttää jonkin toisen tuotteen valmistuksessa.
Arvoketjun päästöjen selvittäminen haastavaa
Halti pystyy vaikuttamaan kuitenkin vain osaan tuotantoketjunsa päästöistä.
”Tuotetasolle mentäessä vastaan tulee esimerkiksi se, että moni käyttämistämme tehtaista ei voi valita sähköään. Se on sitä, mitä alueen sähköverkosta tulee”, Laura Roman toteaa.
Mitä pidemmälle arvoketjua (kuten raaka-aineiden hankintaa, tuotantoa ja kuljetuksia Suomeen) mennään, sitä vaikeammaksi päästöjen laskenta ylipäätään käy. Pelkkä datan määrä on valtava, ja sen paikkansapitävyyden todentaminen on haastavaa.
Yhtenäisempiä pelisääntöjä, kiitos
Laura Roman huomauttaakin, että pk-yritykselle vastuullisuudesta huolehtiminen niin, että yritys pysyy ajan tasalla vaatimuksista ja että asiat voidaan myös todentaa, vaatii paljon resursseja. Pelkästään EU-tasolta tulee vuodessa paljon aloitteita.
Roman peräänkuuluttaakin yhteistyötä ja yhtenäisempiä pelisääntöjä.
”Vastuullisuuden kenttä on todella monimuotoinen. Yritykset tulkitsevat sitä eri tavoin ja kertovat toimistaan eri tavoin. Toivoisimme yhtenäisiä pelisääntöjä, jolloin kuluttajienkin olisi helpompi vertailla eri yritysten tuotteita. Toki vastuullisemmilla tuotteilla voisi olla jotain veroetuja.”
Halti paransi vuonna 2021 sijoitustaan Eettisen kaupan ry Eetin Ränkkää brändi -raportissa, joka arvioi suomalaisten vaatemerkkien ilmasto-, ympäristö- ja ihmisoikeustyötä sekä läpinäkyvyyttä. Halti nousi viisiportaisen asteikon kakkoskategoriaan vuoden 2020 kolmoskategoriasta.
- Haltin vastuullisuussivuille: https://www.halti.fi/pages/yritysvastuu