Korona opetti ennakoimaan ja varautumaan
Korona-aika on opettanut kotkalaisen Sportpisteen ennakoimaan tilauksia entistä aiemmin, mutta olemaan samalla valmiina jatkuviin yllätyksiin. Kotkassa on myös huomattu, että henkilökohtaisesta palvelusta on tullut yhä tärkeämpää.
Alku oli isku vasten kasvoja.
”Asiakkaat eivät uskaltaneet liikkua. Päätimme kuitenkin, että emme pistä ovia kiinni emmekä lyhennä aukioloaikoja”, korona-ajan alkua muistelee Sportpisteen omistaja Maarit Doty.
Maaliskuussa 2020 sportpisteläiset vaihtoivat kautta talvesta kevääseen, tekivät varastotöitä ja pitivät pitämättömiä lomia. Siten ketään ei tarvinnut lomauttaa.
Tuli kevät ja korona levisi. Kuntosalit, palloiluhallit, koululiikunta ja jäähallit suljettiin. Sään lämmetessä ihmiset alkoivat ulkoilla, ja huomasivat tarvitsevansa ulkoiluvaatteita ja -kenkiä.
”Me olemme alueella tunnettu kenkien myyjä, henkilökunta on juoksu- ja retkeilykenkien asiantuntijoita ja ulkoiluvaatevalikoima on hyvä. Sitä kautta kauppa alkoi taas käydä.”
Sportpiste hoksasi myös järjestää yksityistä palvelua asiakkaille.
”Otimme asiakkaita ajanvarauksella aukioloaikojen ulkopuolella aamuisin 8─10 ja iltaisin 18 jälkeen niin pitkään kuin tarvetta oli. Aikaa varattiin puoli tuntia asiakasta kohti. Pyrimme olemaan asiakaspalvelijoita ihmisten tarpeiden mukaan. Se toimi varsin hyvin”, Doty kuvaa.
Kunnon talvet pelastivat
Onneksi tuli kunnollinen talvi. Kun sisäliikuntapaikat ja jäähallit olivat kiinni, ihmiset innostuivat ulkoilemaan ja varsinkin hiihtämään.
”Se pelasti meidät. Olemme yksi Kymenlaakson suurimmista suksimyyjistä, meillä on vankka asiakaskunta kilpahiihtäjiä myöten. Jos se ja tämä talvi eivät olisi olleet kunnon lumitalvia täällä etelässä”, Sportpiste ei luultavasti olisi enää pystyssä, Doty sanoo suoraan.
”Tilanne olisi ollut katastrofaalinen ilman hyviä talvia. Meillä on asiakkaina paljon urheiluseuroja, ja niiden ostot loppuivat sulkujen aikana kokonaan, samoin koulujen liikuntahankinnat.”
Talvien ansiosta Sportpisteen liikevaihto putosi korona-aikana ”vain” kymmenen prosenttia. Siksi Doty ei ole hakenut kustannustukia. Yrittäjän palkkatukea hän sen sijaan haki.
”Sitä oli pakko hakea. Itse teki töitä ilman palkkaa, että sai kaikki laskut, palkat ja muut kulut hoidettua.”
”On sanottava, että lähes kaikki tavarantoimittajat olivat joustavia ja valmiita antamaan maksuaikaa. Myös verottaja ja työeläkeyhtiö joustivat maksusuunnitelmissa, samoin pankki antoi lisäaikaa lainojen maksuun”, Doty antaa tunnustusta.
”Toki maksujärjestelyjen sopimiset vaativat omaa aktiivisuutta ja aikaa, joka oli pois firman normaalista toiminnasta.”
Logistiikkaongelmat näkyvät vielä pitkään
Korona-aika ei ole Sportpisteellä ohi pitkään aikaan maailmanlaajuisten logistiikkaongelmien takia.
”Osa tilatuista tuotteista on jäänyt tulematta tai toimitukset eivät tule sovitussa aikataulussa. Joudumme päivittäin etsimään puuttuville tuotteille korvaavia tuotteita. Se vie aikaa ja vaatii pitkää pinnaa.”
”Tuotteiden vaikea saatavuus tulee näkymään meillä vahvasti ensi talvena. Sota Ukrainassa vaikeuttaa vielä tilannetta.”
”Ensi kausi tulee olemaan todella haastava. Jotkut monotoimittajat siirsivät joitain vuosia sitten hiihtokenkätehtaansa Ukrainaan, ja osa karvapohjasuksien sisällä olevista kennoista ovat tulleet Venäjältä. Toki tuotantoa siirretään muualle, mutta ei se käy hetkessä. Ensi kauteen mennään silmät kiinni: mitä tuotteita saamme ja mihin hintaan”, Doty kuvailee sumuisia näkymiä.
Venäläisturistien puuttuminen ei sen sijaan ole Sportpisteessä juuri näkynyt. Se on perinteinen urheiluliike jäähallin kupeessa, ja turistit liikkuvat enimmäkseen kauppakeskuksissa.
Palvelu, ennakointi, varautuminen
Kun Maarit Doty miettii korona-ajan oppeja, yksi nousee selkeäksi: henkilökohtainen palvelu.
”Henkilökohtaiset ostosajat olivat hyvä idea. Etenkin vanhemmat ihmiset ja he, joita korona arvelutti, lähtivät liikkeelle. Kun he tulivat tänne, he ostivat ehkä vähän enemmän, kun saivat rauhassa henkilökohtaista palvelua.”
Toinen oppi on ennakointi, ennakointi, ennakointi.
”Entistä enemmän menemme etupellossa. Ensi talvi on tilattu, ja juhannukseen mennessä on tilattava jo seuraava kesä.”
Kolmas oppi on se, että täysin ulkopuoliset tekijät voivat muuttaa kaiken perusteellisesti. Siihen on koetettava mahdollisuuksien mukaan varautua ja sopeutua.
Enemmän somemainontaa, mutta ei verkkokauppaa
Verkkokauppaa Sportpisteellä ei ole, eikä tähän tietoon ole tulossakaan. Sen sijaan somemainontaa ja Instagramia hyödynnetään aiempaa enemmän.
”Digi tulee meille somen kautta. Teemme enemmän somepäivityksiä, ja keksimme välillä jotain hauskaa juttua. Lehtimainonta on meillä tärkeää. Tehostamme sitä somemainonnalla ja Instagramilla.”
Kun korona hellittää, Sportpisteessä järjestetään jälleen erilaisia teemapäiviä, juoksukouluja, askelklinikoita ja muuta kulloiseenkin ajankohtaan sopivaa.
”Olemme perinteinen urheilukauppa. Meiltä löytyy muutakin kuin perusmassatuotteet eri urheilulajeihin. Meille pääsee suoraan hiihtoladulta ja saa rikkinäisen siteen kuntoon tai vaihdetuksi. Casual-vaatteet jääkööt kauppakeskusten urheiluliikkeille.”
Tulevaisuus on epävarma, Doty myöntää. Tavaran saaminen on epävakaata, ja ihmisten käyttäytyminen on arvoitus.
”Kun lenkkarit on hommattu ja matkustamaan taas pääsee, menevätkö eurot siihen? Osin varmaan menevätkin, mutta koronan vuoksi ihmiset ovat alkaneet kiinnittää huomiota kuntoonsa ja terveyteensä, alkaneet liikkua enemmän. Uskon ja toivon, että tämä elämäntapa jatkuu!”
Hei päättäjä, yksi koko ei toimi kaikille!
Korona-aika sai Maarit Dotyn kaltaisen pienyrittäjän näkemään selvemmin, miten hitaasti yhteiskunnan rattaat jauhavat. Tietoa tuista ei aluksi ollut ja kun sitä sitten tuli, tieto oli ristiriitaista.
Maarit Doty moittii koronatukien ”yhden koon politiikkaa”.
”Koronatukien liikevaihdon vertailuajankohta oli urheilun erikoiskaupan näkökulmasta aivan pielessä. Talvi 2019 oli sateinen ja sysimusta, joten talvikauppa kävi huonosti. Koronatalvena saimme sen verran myyntieuroja lumen ansiosta, että emme voineet hakea koronatukia, vaikka pankkitili näytti miinusta.”
Doty lähettääkin päättäjille kivijalkakauppiaan viestin:
”Toivoisin, että päättäjät ymmärtäisivät pienyrittäjien ja etenkin kivijalkakauppojen kilpailun isojen kauppakeskusten puristuksessa. Alueen elinvoimaisuuden ja monimuotoisuuden takia olisi hyvä, että kivijalkakaupat pystyisivät toimimaan ja palvelemaan asiakkaitaan. Tähän voidaan tarvita apua päättäjiltä, jopa suoraista rahallista tukea. Jonkinlainen turva- ja tukiverkko esiin tulevissa ongelmissa olisi toivottavaa. Tuetaanhan muitakin toimialoja, miksi ei pieniä erikoiskauppoja?”
Sportpiste Ky
- perinteinen urheilukauppa, joka on erikoistunut juoksukenkiin, lajijalkineisiin (mm. piikkarit, painikengät) sekä hiihtoon ja jääkiekkoon
- perustettu 1974
- henkilöstöä 4 vakinaista, 1─2 osa-aikaista sesongin mukaan