Herra Hikinauha, Rouva Kasvis ja Neiti Lepo muistuttavat tokmannilaisia hyvinvoinnista
Fyysistä työtä tekevät ja asiakaspalvelussa työskentelevät ovat olleet kovilla pandemian aikana, mutta jääneet etätyöläisten varjoon. Tokmannilla päätettiin tehdä asialle jotain. Huhtikuussa käynnistyi nelivuotinen, koko henkilöstöä koskeva hyvinvointiohjelma. Tutut ämpärit ovat mukana viestimässä ohjelmasta.
Tokmannilla työskentelee 4 100 henkilöä. Heistä yli 3 800 käy päivittäin töissä myymälöissä tai varastoilla.
”Pohdimme johtoryhmässä, että fyysistä työtä tekevät ihmiset ovat olleet varsin kovilla pari viime vuotta. Me asiantuntijat olemme etäilleet ja on mietitty, miten kukin jaksaa sitä. Siihen nähden julkisuudessa on puhuttu vähän siitä, että iso osa ihmisistä on päivittäin tekemisissä asiakkaiden kanssa. He ovat asettaneet itsensä alttiiksi sairastumiselle. Haluamme auttaa heidän jaksamistaan”, Tokmannin henkilöstö- ja vastuullisuusjohtaja Sirpa Huuskonen avaa taustoja.
”Viimesyksyinen henkilöstökyselymme osoitti selvästi, että ihmiset tsemppaavat, mutta tämän erikoisen ajan päättymistä odotetaan. Kun päälle tuli vielä sota Ukrainassa, ilmapiiri on entistä epävarmempi. Päätimme aloittaa pitkäkestoisen hyvinvointiohjelman.”
Jokaiselle perusteellinen alkukartoitus
Vuoden 2025 loppuun kestävän hyvinvointiohjelman tavoitteena on palauttaa ihmisten jaksamista ja energisyyttä. Mitä itse kukin voi tehdä jaksamisensa kohentamiseksi? Ohjelman aikana myös tuetaan sitä aktiivisesti.
Ohjelma alkoi huhtikuussa alkukartoituksella. Sen ensimmäiseen vaiheeseen osallistuivat kaikki Tokmannin myymäläpäälliköt ja koko pääkonttorin henkilöstö, yhteensä 500 henkilöä. Elokuussa ohjelma laajenee koskemaan kaikkia tokmannilaisia.
”Ajatus on, että esihenkilöiden on ensin saatava ymmärrystä, jotta he pystyvät viestimään omalle porukalleen, ja myös johtamaan ihmisten hyvinvointia tukevalla tavalla”, Huuskonen kertoo.
”Ohjelma alkaa parin päivän kick-off-tapahtumalla. Siellä käsitellään asiantuntijoiden vetämänä jaksamisen osatekijöitä, kuten unen merkitystä, ravintoa ja ruokarytmiä, liikuntaa ja aktiivisuutta, työn ja vapaa-ajan tasapainoa, sosiaalisia kontakteja”, Huuskonen konkretisoi.
Tokmannin henkilöstö- ja vastuullisuusjohtaja Sirpa Huuskonen uskoo, että hyvinvointiohjelma auttaa koko yhtiötä eteenpäin.
Sadan päivän sparrausohjelma
Tokmanni tukee hyvinvointiteemaa myös konkreettisesti. Henkilöstö saa kerran kuussa normaalia suurempia alennuksia hyvinvointituotteista, jotka tukevat muun muassa liikkumista tai terveellistä ruokavaliota.
”Vähän tönäisemme huomaamaan oikeita valintoja.”
Ja kun kyse on Tokmannista, ämpärit on tietysti valjastettu tukemaan teeman viestintää.
”Meillä on erilaisia ämpärihahmoja: Herra Hikinauha, Rouva Kasvis ja Neiti Lepo. Lähdemme liikkeelle tietoisuuden lisäämisestä. Muistutamme henkilöstöä myös jo olemassa olevista työsuhde-eduista, esimerkiksi ePassista ja työterveyshuollon palveluista, kuten matalan kynnyksen mieliala- ja univalmentajapalveluista.”
Alkukartoituksen jälkeen alkaa sadan päivän sparrausohjelma. Jokainen kartoitukseen osallistunut näkee, mihin hyvinvoinnin osa-alueisiin juuri hänen olisi hyvä kiinnittää huomiota. Sen perusteella jokaiselle valitaan sparrauspari, joka tukee toinen toistaan. Sparrausparit toimivat sadan päivän ajan pitäen yhteyttä toisiinsa määrävälein ja tukien sitä, että kaikki pysyvät mukana.
Hyvinvointia ja jaksamista on mahdollistettava
Huuskosen kuuleman mukaan Tokmannin tyyppisiä, pitkäkestoisia hyvinvointiohjelmia tehdään yleensä asiantuntijatyössä.
”Haluamme työnantajana mahdollistaa sen, että kaikilla tokmannilaisilla on mahdollisuus osallistua hyvinvoinnin kartoitukseen, jonka avulla jokainen voi tehdä omaa hyvinvointiaan edistäviä toimia. Toiselle se saattaa tarkoittaa unen laadun parantamista, toiselle vaikkapa fyysisen kunnon kohentamista.”
”Uskomme, että tämä auttaa koko yhtiötä eteenpäin. Tokmannilaisten hyvinvointi heijastuu tulokseen. On lyhyt tie, jos vain vaadimme, että on jaksettava enemmän, uudistuttava ja pystyttävä tekemään muutoksia. Juuri tässä ajassa meidän on autettava ihmisiä löytämään tavat, joiden avulla he jaksavat paremmin”, Sirpa Huuskonen toteaa.
Asiakkaiden arvaamattomuus lisää kuormitusta
Korona-aika on näkynyt asiakaspalvelutyössä entistä suurempana arvaamattomuutena. Se lisää työntekijöiden kuormitusta. Monilla ihmisillä on paha olo, ja he purkavat sitä vaikka kaupan kassalla.
”Käsittämättömiä purkauksia on valitettavasti aiempaa enemmän. Olemme kiinnittäneet kaikin tavoin entistä enemmän huomiota työturvallisuuteen. Kaikki käyvät läpi turvallisuuskoulutuksen.”
Ohjelma viedään lähelle jokaista
Tokmannilla liitetään hyvinvointikartoitus vuosittaiseen henkilöstökyselyyn. Tarkoituksena on seurata, mitä osa-alueita nousee esiin ja miten niissä päästä eteenpäin.
”Tavoitteenamme on, että jokainen tokmannilainen on aktiivinen oman hyvinvointinsa seurannassa ja parantamisessa. Pyrimme viemään tämän mahdollisimman lähelle jokaista. Kyse ei ole vain johdon julkilausumasta”, Huuskonen painottaa.
Hän uskoo, että vuoden kuluttua Tokmannilla toimii entistä enemmän omia liikuntaryhmiä, ruokailu menee terveellisempään suuntaan, ja ihmiset ylipäätään tekevät muutoksia omassa toiminnassaan.
Tokmanni
- Suomen suurin halpakauppaketju, n. 200 myymälää
- hallinto ja logistiikkakeskus Mäntsälässä
- 4100 työntekijää (2021 lopussa)
- työntekijöiden keski-ikä 38 vuotta
- alle 24-vuotiaat ovat suurin ikäryhmä
- työsuhteiden pituus keskimäärin 8,3 vuotta