Kansainvälisten kuljetusten häiriöt vaikuttavat kauppaan
Kansainvälinen huolinta ja logistiikka on perinteisesti ollut halpa, luotettava, ennalta-arvattava, stabiili ja taustalla toimiva näkymätön koneisto, jonka avulla tavara on siirtynyt halutussa aikataulussa paikasta paikkaan. Vuosia koneisto on toiminut lähes moitteetta ja kuljetusten aikataulut ja hinnoittelu ovat olleet ennakoitavissa. Huolinta ja logistiikka ovatkin olleet varsin näkymätön osa yrityksen toimintaa, sen toimivana osana lähes itsestäänselvyys.
Keväällä 2020 kaikki kuitenkin muuttui. Koronapandemia sulki ensin Kiinan ja sitten Euroopan. Sulut sekoittivat valtamerialusten normaalin rotaation varustamoiden vähennettyä laivavuoroja vastaamaan äkillisesti laskenutta kysyntää.
Vastoin odotuksia kulutus lähti kuitenkin Euroopassa nopeasti jyrkkään nousuun, mikä aiheutti kysyntäpiikin kuljetuksille, johon logistiikan kapasiteetti ei kyennyt vastaamaan. Merirahdin lisäksi kapasiteetti oli vähentynyt pandemian myötä myös lentokuljetuksista matkustajalentojen poisjäännin myötä. Kysyntäpiikin vuoksi satamat ruuhkautuivat, mikä hidasti tavaroiden käsittelyä. Laivojen odotusajat satamiin sekä satamissa käyntiajat venyivät. Kaiken kaikkiaan tavaran kierto hidastui.
Konttiliikenteessä vaikeudet jatkuvat edelleen, kuten ovat toteutuneet viimeisten kahden vuoden aikana. Rahtihinnat ovat korkealla tasolla, aikataulut epäluotettavia, viiveet ja ruuhkat satamissa jatkuvat.
Kiinan tiukka koronapolitiikka lisää epävarmuutta sekä lento- että merirahtimarkkinoilla. Satamat, lentokentät ja kuljetustoiminta eri puolilla Kiinaa ovat olleet tammikuusta lähtien vaihtelevasti koronarajoitusten vaikutusten piirissä Omikron-variantin leviämisen estämiseksi.
”Rahtihinnat ovat korkealla tasolla, aikataulut epäluotettavia, viiveet ja ruuhkat satamissa jatkuvat.”
Käytettävissä olevan rahtikapasiteetin ja -tuotannon rajoittamisen lisäksi Kiinan valtion asettamat koronarajoitteet ovat vaikutukseltaan laajempia ja pidempikestoisempia. Kun tehtaat suuremmassa mittakaavassa avataan uudelleen, tulee se aiheuttamaan rahtipiikin Kiinasta Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan. Kiinassa ei todennäköisesti ole riittävästi kapasiteettia satamissa lastaamaan näitä tavaroita, mikä voi mahdollisesti johtaa uuteen merirahtihintojen nousuun ja dominovaikutukseen maailmanlaajuisissa toimitusketjuissa.
Euroopassa maantieliikenteen kuljettajapula on huonontunut alkuvuonna sodan myötä. Sota on myös vähentänyt lentorahtikapasiteettia erityisesti Euroopan ja Aasian väliltä. Kohonneet polttoainekustannukset nostavat kaikkien kuljetusmuotojen kokonaiskustannuksia. Vallitseva raaka-ainepula vaikuttaa kuljetettavan rahdin määrään sekä nostaa kuljetuskaluston hintoja.
Tilaus- ja toimitusajat tuotteille ovat aiempaa paljon pidempiä. Kaupan on entistä enemmän ennakoitava tulevaa ja suunniteltava tekemistään pidemmällä aikavälillä. Moni on kasvattanut varastojaan tavaran hyllylle saannin varmistamiseksi. Hyvä ja aktiivinen vuoropuhelu logistiikkapartnerin kanssa onkin elintärkeää. Tämän avulla voidaan tehdä yhteistä suunnitelmaa kuljetusten onnistumiseksi. Ajatus on käännettävä reaktiivisesta toiminnasta kohti mukautuvaa, ennakoivaa ja älykästä toimitusketjuverkostoa.
”Hyvä ja aktiivinen vuoropuhelu logistiikkapartnerin kanssa onkin elintärkeää.”
Kuljetusten hinta ei lyhyellä aikavälillä tule palaamaan pandemiaa edeltävälle tasolle. Logistiikan kustannusten nousu onkin yhtenä tekijänä huomioitava tuotteiden hinnoittelussa.
Logistiikka tapahtuu nopeasti muuttuvassa ja hauraassa liiketoimintaympäristössä. Kuljettamisesta on tullut monimutkaisempaa ja kalliimpaa poliittisten jännitteiden kasvaessa ja protektionismin lisääntyessä. Vastuullisemman logistiikan tarve kasvaa päivä päivältä, koska ratkaisuja tulevaisuuden turvaamiseksi tarvitaan. Epävarmuus on uusi varmuus ja ennakoiva ajattelu ja toiminta uusi normaali.
Hanna Korvenpää on Suomen Kuehne + Nagel Ltd:n toimitusjohtaja. Kuehne+Nagel on kansainvälinen kuljetus- ja logistiikkayritys, joka toimii yli sadassa maassa. Pääkonttori sijaitsee Schindellegissä, Sveitsissä. Suomessa Kuehne+Nagel toimii seitsemässä toimipisteessä.