logistiikka

Kaupan logistiikan palkkaluokitus uudistuu

Kaupan logistiikan, toimihenkilöiden ja ICT-toimihenkilöiden palkkausjärjestelmän uudistus on PAMin ja Kaupan liiton yhteinen ponnistus. Jatkossa muun muassa logistiikkatyöntekijöiden työehtosopimuksen vähimmäispalkkoja porrastetaan työn vaativuuden mukaan. Pitkän kehitystyön tuloksena syntynyt palkkauudistus tuodaan työpaikoille tämän vuoden loppuun mennessä.

Kansainvälisten kuljetusten häiriöt vaikuttavat kauppaan

Hanna Korvenpää
Kansainvälinen huolinta ja logistiikka on perinteisesti ollut halpa, luotettava, ennalta-arvattava, stabiili ja taustalla toimiva näkymätön koneisto, jonka avulla tavara on siirtynyt halutussa aikataulussa paikasta paikkaan. Vuosia koneisto on toiminut lähes moitteetta ja kuljetusten aikataulut ja hinnoittelu ovat olleet ennakoitavissa. Huolinta ja logistiikka ovatkin olleet varsin näkymätön osa yrityksen toimintaa, sen toimivana osana lähes itsestäänselvyys.

Rajat ylittävä kuluttajamyynti Venäjälle voi olla iso mahdollisuus

Venäjän verkkokauppamarkkinat kasvavat niin ostajamäärien kuin ostoskertojenkin myötä. Korona on sysännyt markkinoita vielä lisäkasvuun, joka jatkuu lähivuosina. Markkinoiden kehittyessä muun muassa logistiikka on parantunut, ja logistiikkayhtiöt sekä markkina-alustat tarjoavat väylää venäläisen digikuluttajan ostoskoriin. Samalla venäläinen digikauppa on aktivoitunut myymään kansainvälisille markkinoille, ja tilausmäärät ulkomailta ovat huimassa kasvussa.

Amazon avasi verkkokauppansa Ruotsissa – kiristää kilpailua ja luo mahdollisuuksia

Amazon Box seen from above
Verkkokauppajätti Amazonin rantautuminen Pohjoismaiden markkinoille toteutui, kun se avasi tänään Amazon.se-sivustonsa Ruotsissa. Suomalaisille kuluttajabrändeille ja kaupoille Ruotsiin saapunut Amazon kiristää kilpailua, mutta on myös mahdollisuus kansainvälistyä ja saada uusia markkinoita tärkeimpien sesonkien kynnyksellä. Pohjoismaisten kuluttajien odotukset kohdistuvat nyt nopeisiin ja luotettaviin toimituksiin, joista alustajätti on opittu tuntemaan.

Venäjän verkkokauppamarkkina kasvaa ja kansainvälistyy – koronapandemia vauhdittaa kehitystä

Heikohkosta ostovoimasta huolimatta Venäjä on yksi maailman suurimmista verkkokauppamarkkinoista, joka on vielä kehittymässä ja kypsymässä. Digiostaminen on yleistynyt vauhdilla viime vuosina, ja koronapandemia on kirittänyt muun muassa maksamisen ja logistiikan kehitystä. Venäläiset kuluttajat eroavat vielä monella tapaa pohjoismaalaisista, ja etenkin vertaisarvioilla on heille tärkeä merkitys ostopäätöksiä tehtäessä. Vaikka Kiina dominoikin rajat ylittävää digiostamista, ostokset muualta yleistyvät. Venäläiset markkina-alustat voivat tarjota myös suomalaisille verkkokaupoille uusia kasvumahdollisuuksia.

Kauppa pandemian keskellä – missä nyt mennään?

Koronaviruspandemia vaikuttaa Suomessa toimiviin kaupan alan yrityksiin monin eri tavoin, ja Suomen hallitus on tehnyt tärkeitä toimenpiteitä mm. veropolitiikkaan ja yritysten rahoitukseen. TES-poikkeusmääräyksillä turvataan työpaikkoja. Logistiikka ja verkkokauppa toimivat toistaiseksi normaalisti. Olemme koostaneet elinkeinopolitiikan tilannekuvaa kauppaan vaikuttavista tekijöistä.

Ajankohtaiset uutiset sähköpostiisi