Finnish Design Shopissa panostetaan monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskoulutuksiin
Pohjoismaisen muotoilun ja sisustuksen verkkokauppaan erikoistunut Finnish Design Shop haluaa luoda kukoistavan yhteisön kaikkien designin ystävien kanssa. Tämä näkyy erityisesti satsauksina henkilöstön hyvinvointiin ja monimuotoisuuden huomioimisena. Yritys on tänä vuonna kolmatta kertaa Priden virallinen kumppani.
Finnish Design Shop on kasvanut voimakkaasti viime vuosina ja nykyään yritys toimittaa pohjoismaisia designtuotteita jopa 180 maahan. Valikoiman ja toimintojen laajetessa huomio on luonnollisesti kiinnittynyt myös vastuullisuuteen.
”Olemme kehittäneet tiimini kanssa viime vuosina Finnish Design Shopin vastuullisuusohjelmaa. Vaikka matkamme on vasta alussa, olemme ottaneet jo monia konkreettisia, pk-yritykselle merkittäviä, edistysaskeleita tietoisessa vastuullisuustyössä”, Finnish Design Shopin operatiivinen johtaja Reetta Noukka kertoo.
Noukka vastaa yhdessä tiiminsä kanssa myynnistä ja markkinoinnista, ostoista ja tuotteista, asiakaspalvelusta sekä henkilöstöjohtamisesta. Koko Finnish Design Shopin henkilöstö on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana noin 30 henkilöstä 150 henkilöön, joten organisaation ja prosessien suunnittelun lisäksi myös rekrytoinnissa on riittänyt puuhaa.
Pride-kumppanuus on tapa osallistua eriarvoisuutta vähentävään työhön
Finnish Design Shopin motto on Pieces of Nordic Happiness, ja yritys haluaa levittää pohjoismaista onnellisuutta niin designin kuin pohjoismaisten arvojen muodossa maailmalle. Yksi Finnish Design Shopille tärkeä pohjoismainen arvo on yhdenvertaisuus.
Finnish Design Shop on tänä vuonna kolmatta kertaa Helsinki Priden virallinen kumppani.
”Tämä on meille konkreettinen tapa osallistua eriarvoisuutta vähentävään työhön. Eniten Helsinki Pride -yhteisöä auttaa varmasti kumppanuuteen kuuluva rahallinen lahjoitus, joka on kohdennettu sateenkaarierityiseen työhön”, Noukka selventää.
Rahalahjoituksen lisäksi yritys on tarjonnut kalusteita Pride Houseen, jossa järjestetään Pride-viikon kohtaamisia ja tapahtumia. Yhteistyö on esillä myös Finnish Design Shopin omissa kanavissa, esimerkiksi Design Stories -verkkojulkaisussa ja somekanavissa, joita seuraa jo lähes puoli miljoonaa ihmistä. Myös osa Finnish Design Shopin henkilöstöä osallistuu Pride-kulkueisiin Helsingissä ja Turussa.
Koulutuksilla ja kyselyillä konkretiaa monimuotoisuuden edistämiseen
Yksi Finnish Design Shopin vastuullisuusteemoista on ”flourish”. Tällä viitataan yrityksen haluun luoda kukoistava yhteisö kaikkien designin ystävien kanssa. Tämä tarkoittaa myös omasta henkilöstöstä huolehtimista ja monimuotoisuuden huomioimista.
”Yksi konkreettinen asia ja hyvä ensiaskel, joka on mahdollinen muillekin kuin suuryrityksille, on oman henkilökunnan ja esihenkilöiden kouluttaminen monimuotoisuus- ja inklusiivisuusaiheisiin”
”Yksi konkreettinen asia ja hyvä ensiaskel, joka on mahdollinen muillekin kuin suuryrityksille, on oman henkilökunnan ja esihenkilöiden kouluttaminen monimuotoisuus- ja inklusiivisuusaiheisiin”, Noukka huomauttaa.
Idea monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskoulutuksiin tuli alun perin työntekijöiltä.
”Aloitimme työn viime vuonna, ja koko henkilöstömme on osallistunut jo kahteen asiantuntijakumppani Inklusiivin järjestämään koulutukseen. Lisäksi esihenkilöille on järjestetty kaksi workshopia, joissa on käyty läpi muun muassa monimuotoiseen työyhteisöön ja rekrytointiin liittyviä asioita.”
Finnish Design Shop toteutti myös viime vuonna ensimmäistä kertaa henkilöstölleen monimuotoisuus- ja inklusiivisuuskyselyn, jonka avulla edistystä on mahdollista seurata jatkossa. Yritys on myös tänä vuonna saanut valmiiksi tiekartan, jossa on asetettu konkreettiset tavoitteet sekä tehtävät yrityksen monimuotoisuus- ja inklusiivisuustyölle tulevalle parille vuodelle.
Koulutusten ja kyselyiden lisäksi yksi kuluvan vuoden isoimmista tekemisistä on laatia code of conduct, joka ottaa huomioon nimenomaan yhdenvertaisuuteen liittyvät asiat. Finnish Design Shop pilotoi myös parhaillaan anonyymia vaihetta rekrytointiprosesseissaan.
Noukka muistuttaa, että inklusiivinen kielenkäyttö on myös asia, johon jokainen työntekijä voi vaikuttaa.
”Aloimme esimerkiksi jo useampi vuosi sitten käyttää esihenkilö-sanaa – esimiehen sijasta – niin jokapäiväisessä jutustelussa kuin virallisemmissa yhteyksissä. Nykyisin esihenkilö on hienosti vakiintunut käyttöön.”
Finnish Design Shop
- Maailman suurin pohjoismaisen designin verkkokauppa
- Perustettu 2004
- Noin 150 työntekijää
- Valikoimassa yli 290 pohjoismaiseen elämäntyyliin sopivaa brändiä, kuten Artek, Vitra, Muuto, Hay, Iittala ja Marimekko.
- Pääkonttori, logistiikkakeskus ja showroom Turussa, toinen konttori Helsingissä
- Oma Design Stories -verkkojulkaisu
Finnish Design Shop on Kaupan liiton uusi jäsen. Tutustu yritykseen osoitteessa www.finnishdesignshop.fi.
Inklusiivisuudella viitataan monimuotoisuuden huomioimiseen kaikessa inhimillisessä toiminnassa. Inklusiivisuuden keskeisin idea on tarjota ihmisille yhtenäiset mahdollisuudet saavuttaa asioita erilaisista lähtökohdista riippumatta. Esimerkiksi inklusiivinen työyhteisö on sellainen, jossa kaikkia kohdellaan yhdenvertaisesti ja kunnioittavasti, ja jossa kaikki tuntevat olevansa arvokkaita tiimin jäseniä.