Akateemisessa uuden oppiminen näkyy asiantuntevissa myyjissä
Akateemisessa Kirjakaupassa työ opettaa ja työssä oppiminen näkyy asiansa osaavina työntekijöinä, kehuu Store Operations Manager Kirsi-Marja Wikman. Kirjakaupassa myyntikausi vaihtuu useamman kerran vuodessa, mikä myyjän työssä tarkoittaa uusia kirjoja, lukemista ja opettelua. Moni kehuukin työn suolan olevan siinä, että aina tulee uutta!
Akateemisella Kirjakaupalla on pitkä historia takanaan 1800-luvun lopulta lähtien, jolloin yritys perustettiin. Omistajat ovat matkan varrella vaihtuneet, mutta yrityksen perustehtävä, kirjojen myyminen, on säilynyt.
”On edelleen tärkeää, että kirjojen kustantajat saavat kertoa meille kirjoistaan, jotta niiden myyminen asiakkaille olisi helpompaa. Myyjiä siis koulutetaan noin neljä kertaa kerran vuodessa uusien kirjojen sisällöistä usean päivän ajan, kuvaa Akateemisen Store Operations Manager Kirsi-Marja Wikman. Hän on työskennellyt pitkän uransa kirja-alalla.
Korona-aikana tapaamisia järjestettiin etänä, nyt voidaan taas istua alas ja jakaa tietoa kasvotusten.
”Monesti kuulen sen innostuksen, kun hyvän arvostelun saanut kirja on tuloillaan myymälään. Kyllä siitä meidän myyjien kesken puhutaan ja odotetaan. Se on rikkaus saada tutustua uutuuksiin ja niiden myötä oppia uutta.”
Koulutus ja uuden oppiminen on tarpeen myös paperi- ja toimisto- ja taidetarvikeosastolla, jonne saapuu säännöllisesti uusia tuotteita.
Avoin mieli ja uusien asioiden oppiminen ovat vieneet Kirsi-Marja Wikmanin uusille urille: asiakaspalvelutyö myymälässä on vaihtunut johtotehtäviin.
Kaikki oppivat asiakastyön, oma kiinnostus vie syvemmälle
Kirjakaupan myyjältä pitää luonnollisesti löytyä innostusta kirjallisuuteen ja halua lukemiseen. Myyntityössä se ei kuitenkaan yksin riitä.
”Haastattelussa muistutan aina, että meillä pitää myöskin myydä, sillä olemme kuitenkin liikeyritys. Molempia pitää olla: myyntisilmää ja kiinnostusta alaan.”
Akateemisessa kaikki vakituiset työntekijät osaavat toimia asiakaspalvelutehtävässä. Koulutuksia järjestetään tietyin väliajoin joko sisäisesti talossa tai ulkopuolisten vetäminä. Vakituisten lisäksi Akateemisessa on toisinaan harjoittelijoita ja työelämään tutustujia.
Tehtävät on jaettu siten, että tietyt henkilöt vastaavat tietyistä osa-alueista myymälässä. Kaikki eivät voi olla kiinnostuneita kaikesta, vaan joku tietää enemmän tietokirjapuolesta, kun taas toinen kaunokirjallisuudesta. Omiin osaamisalueisiinsa jokainen voi vaikuttaa.
”Palavereissa muistetaan sitten jakaa tätä oman alueen ajankohtaista tietoa niin, että muutkin kollegat ovat siitä perillä”, Wikman kuvaa.
Hyvä perehdytys antaa alkuun varmuutta
Kun uusi työntekijä tulee taloon, hänet perehdytetään huolella. Sitä pidetään erittäin tärkeänä. Uusi työntekijä saa varmemman olon ja alkaa tykätäkin työstään nopeammin.
”Meillä myymäläkoordinaattori kouluttaa uutta työntekijää aina vähintään kolme päivää, minkä jälkeen uusi siirtyy sinne omaan myymälään. Alkuviikkoina hänellä on vielä niin sanottu työkummi mukana, joka perehdyttää ja opettaa. Ei voi olettaa, että kukaan osaisi työnsä heti taloon tullessaan ja työskentelisi yksin vaikkapa iltavuorossa, Wikman huomauttaa.
”Mukana myymälöissä on myös paljon niin sanottua backlist-kirjaa eli kustantajan vanhempaa kirjaa, jolloin vinkkaan uutta työntekijää ottamaan niistä itsenäisesti selvää. Tietenkin meillä on käytössä myös järjestelmät, joista löytyy nopeasti lyhyt referenssi kirjasta”, hän jatkaa.
Liputan itse jatkuvan oppimisen puolesta, työn kautta oppii uutta, pääsee kehittymään ja kehittämään, Kirsi-Marja Wikman sanoo.
Työntekijän pitää tulla ideoineen kuulluksi
Akateemisessa Kirjakaupassa vaihtuvuus työntekijöissä on Wikmanin mukaan melko vähäistä, oli kyseessä sitten osto-, varasto-osasto tai myymälä. Hän on itse siitä hyvä esimerkki, sillä työvuosia Akateemisessa on kertynyt reilusti parikymmentä vuotta. Avoin mieli ja uusien asioiden oppiminen ovat vieneet Wikmanin uusille urille: asiakaspalvelutyö myymälässä on vaihtunut johtotehtäviin.
Wikman vastaa kaikkiaan viidestä paikallisesta Akateemisen myymälöistä eri puolilla Suomea, viime keväänä vastuu laajeni vielä Helsingin Kirjataloon. Akateemisessa voi siis edetä halutessaan myös urallaan. Rekrytoinneissa katsotaan aina mahdollinen sisäinen tarjonta ennen ulkoista hakua.
”Liputan itse jatkuvan oppimisen puolesta, työn kautta oppii uutta, pääsee kehittymään ja kehittämään. Olen itse saanut edellisen osaamiseni kautta haluamaani uutta vastuuta. Meillä monet myyjät ovat edenneet teamleadereiksi.”
Toki Wikman arvostaa myös sitä, että työntekijät ovat tyytyväisiä omiin pesteihinsä ja kasvavat niissä asiantuntijoiksi. Omassa tehtävässään hän haluaa kuunnella alaistensa ideoita.
”Teemme paljon henkilökuntamme kanssa kyselyjä ja hyödynnämme heidän tietoaan ja osaamistaan, kehitämme ja kehitymme yhdessä. On tärkeää, että työntekijät tulevat säännöllisesti kuulluiksi. Jos heidän ideansa eivät juuri siinä hetkessä mene läpi, pidän tärkeänä kertoa miksi ja palata asiaan myöhemmin.”
Lue myös: Ahlsellin Jessina Savo tuntee onnistuneensa, kun asiakkaan pulma on ratkaistu
Akateeminen myy eri alojen kirjallisuutta sekä paperi-, toimisto ja taidetuotteita. Kirjakauppa myy tuotteitaan sekä myymälöissään että verkkokaupan kautta. Vuonna 2021 yhtiöllä oli 83 työntekijää. Akateemisen omistaa ruotsalainen Bonnier-konserni.
Artikkeli on osa Jotpan Osaaminen näkyviin -viikkoa. Kaupan liitto on mukana Osaaminen näkyviin -kampanjassa 5.9.-11.9. 2022. Yhdessä noin 200 muun toimijan kanssa autamme ihmisiä tunnistamaan omaa osaamistaan. Lue lisää ht