Vastuullisuus on kaupan ytimessä
Menestyvän kaupan tärkeimpiä tehtäviä on hankkia ja palvella asiakkaita sekä pitää heistä kiinni. Kaupan vastuullisuudessa kiteytyy asiakkaiden palveleminen asiakkaita ja kauppaa itseään hyödyttävällä tavalla.
Kaupan alalla on tehty vastuullisuustyötä Suomessa jo yli kolme vuosikymmentä. Aluksi vastuullisuus tarkoitti ympäristötekoja, joiden tarkoituksena oli vähentää ympäristövaikutuksia ja auttaa asiakkaita tekemään parempia valintoja ympäristön kannalta. Tältä ajalta hyviä esimerkkejä ovat eri kaupparyhmittymien ympäristökauppatoimet.
Nykyisin vastuullisuus ymmärretään laajasti ja se ulottuu kaikille elämänalueille. Vuonna 2015 YK:n 193 jäsenvaltiota laativat suunnitelman maailman paremmasta tulevaisuudesta. Hyväksynnän myötä saatiin aikaiseksi kestävän kehityksen toimintaohjelma Agenda 2030 vuosille 2016−2030. Tämä ohjelma koostuu kaikkiaan 17 kestävän kehityksen tavoitteesta (Sustainable Development Goals, SDG).
Vastuullisuus on kietoutunut Agenda 2030 myötä koko maailman, yksittäisten valtioiden, toimialojen, yritysten ja organisaatioiden sekä jokaisen yksittäisen ihmisen asiaksi. Kauppa on YK:n ohjelman toteuttamisen kannalta yksi keskeisimpiä toimijoita, sillä kauppa mahdollistaa elämän eri puolilla maailmaa. Kaupan vastuullisuus ulottuu oman toiminnan ohella laajasti koko ekosysteemiin tuottajilta asiakkaille asti. Mukana tässä, sananmukaisesti elintärkeässä työssä, ovat siten kaupan kanssa asiakkaat, sidosryhmät, tuotteita ja palveluita toimittavat kumppanit sekä julkinen valta.
Edistyksellisten kauppojen vastuullisuustyöstä on ammenettavissa paljon hyödyllisiä oppeja ja oivalluksia. Näiden kauppojen käytänteistä voidaan tunnistaa kolme keskeistä piirrettä. Ensinnäkin kauppa tuottaa tietoa, joka jalostetaan koko ekosysteemin hyödyksi. Toisekseen vastuullisuushyödyt saadaan aikaiseksi yhteistyöllä, jossa arvoa luodaan kaikille toimijoille. Kolmanneksi vastuullisuus tulee niveltää luontaiseksi osaksi asiakkaiden arkea, jossa arjen toimet ovat itsessään ja automaattisesti vastuullisia.
”Edistyksellisten kauppojen vastuullisuustyöstä on ammenettavissa paljon hyödyllisiä oppeja ja oivalluksia.”
Kaupalla on paljon tietoa tuotteista ja asiakkaista. Tätä tietoa käytetään kaupan omassa toiminnassa monin tavoin tuotehallinnasta alkaen aina asiakkuuksien ja logistiikan hallintaan. Samaan aikaan hyvin tärkeää tietoa jaetaan myös kumppaneiden ja asiakkaiden omaan käyttöön. Esimerkiksi asiakastieto on reaaliaikaisesti asiakkaiden itsensä käytettävissä, mistä ovat hyvinä esimerkkeinä eri kauppojen mobiiliapplikaatiot, jotka ohjaavat vastuullisiin valintoihin ja kuluttamiseen. Myös tuotteiden jäljitettävyys, valmistuksen ja käytön hiilijalanjäljet sekä tuotepakkauksissa olevat kierrätysohjeet ovat nekin hyviä esimerkkejä.
Vastuullisuuden hyödyt saavutetaan yhteistyön avulla. Vastuullisuus ei ole niin sanottua nollasummapeliä, jossa hyötyjä ja uhrauksia koetetaan jakaa itsekkäästi. Kaupan koko ekosysteemin mukanaolo on erittäin tärkeää, koska kukaan toimija ei pärjää yksin. Tämä yhteistyö on paitsi välttämätöntä, mutta myös kaikkia toimijoita palkitsevaa. Esimerkiksi hävikin vähentäminen on kaikkien toimijoiden etu, jolloin voidaan vähentää turhaa raaka-aineiden, energian, työn ja rahan käyttöä.
”Vastuullisuus ei ole niin sanottua nollasummapeliä, jossa hyötyjä ja uhrauksia koetetaan jakaa itsekkäästi”
Asiakkailla on lopulta ratkaiseva rooli vastuullisuudessa. Elämme kaikki kulutusyhteiskunnassa, jossa kuluttaminen on muun muassa omien tarpeiden täyttämistä, resurssien allokointia, valintojen tekemistä, sosiaalista toimintaa, itsensä ilmaisemista ja elämysten hakemista. Kaupan avulla tällainen kuluttaminen on mahdollista tehdä vastuullisesti. Avainteemoja ovat tällöin esimerkiksi käytön vähentäminen (reduce), uudelleen käyttö (reuse) ja kierrätys (recycle).
Innovatiivisesti vastuullinen toiminta on kaikkien kauppojen ulottuvilla. Vastuullinen johtaminen vaatii vain johtamista.
KTT Lasse Mitronen työskentelee vanhempana tutkijana Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa.
Kaupan liitto ja Aalto-yliopisto järjestävät yhdessä Kaupan Vastuullisuusaamupäivän keskiviikkona 21.9.2022 Otaniemessä. Mitronen puhuu seminaarissa aiheesta Vastuullisuudesta kilpailuetua.
Lue lisää seminaarista täältä: Kestävä kauppa – vauhdittajina tutkimus ja vastuulliset teot