Monet kaupat mukana sähkönsäästötalkoissa − vinkit jakoon!
Venäjän hyökkäyssodan ja pakotteiden aiheuttama energiapula voi näkyä Suomessakin energian saatavuudessa. Moni kaupan alan yritys on jo käynnistänyt sähkönsäästötoimet, jotta sähkön kulutushuiput ja sähköpula voitaisiin ensi talvena välttää.
K-ryhmä kertoo aloittaneensa jo sähkönsäästötalkoot ensi talven varalle. Ensimmäisiä askelia on jo otettu vähentämällä k-kauppojen ja toimistojen valaistusta sekä säätämällä lämpötiloja. Ruokakaupoissa Kesko kertoo optimoineensa kylmälaitteiden säätöjä ja seurantaa.
”Asiakkaille tehdyt toimet saattavat näkyä valaistuksen osittaisena himmentämisenä tai yöaikaan sammutettuina mainosvaloina”, talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen kertoo K-ryhmän tiedotteessa.
Keskolla on tärkeä rooli sähkön säästämisessä, sillä kauppoja on noin 1300 eri puolilla Suomea, myös toimistoja ja varastoja on useita.
”Tavoitteenamme on uusilla säästötoimilla päästä lyhytaikaisesti jopa 20 prosentin sähkön säästöön”, talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Erlund kertoo K-ryhmän tiedotteessa.
Kaupan liiton mukaan laajat sähkökatkot kaupan alalla ovat hankalia. Ne vaikuttavat sekä asioimiseen kaupoissa että joidenkin tuotteiden säilymiseen tuoreina.
Kaupan liiton tietojen mukaan kaupan ala kuluttaa noin 4 prosenttia kaikesta sähköstä Suomessa. Eniten sähköä kuluu valaistukseen ja kylmälaitteisiin. Toimistoissa eniten sähköä kuluu valaistukseen ja lämmitykseen.
S-ryhmä laskee yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa
S-ryhmä sitoutuu kantamaan oman kortensa kekoon valtakunnallisissa energiansäästötalkoissa.
S-ryhmä kertoo tiedotteessaan laskevansa yli tuhannen toimipaikkansa lämpötilaa yhdellä asteella, kun lämmityskausi alkaa. Tämä voi tarkoittaa toimipaikkatasolla jopa viiden prosentin laskua lämmitysenergian kulutuksessa. Koko kaupparyhmän tasolla tämä vastaa reilun 800 sähkölämmitteisen omakotitalon vuosittaista sähkönkulutusta.
Lisäksi kaupparyhmässä varaudutaan vähentämään sähkönkulutusta valtakunnallisten huippukulutuspiikkien aikana aamukahdeksalta ja iltaviideltä.
”Olemme virittäneet energiatehokkuuden kiinteistöissämme jo varsin pitkälle, mutta etsimme jatkuvasti uusia yhteisiä tapoja vastata tulevan kauden sähköpiikkeihin ja vähentää näin sähköverkon kuormitusta”, sanoo energiaohjauksen päällikkö Matti Loukkola.
S-ryhmä sitoutuu pienentämään tehohuippujen aikana ilmanvaihdon ilmamäärät minimiin ja säätämään valaistusta pienemmäksi. Uudet energiansäästötoimenpiteet toteutetaan kiinteistöissä, joissa ne ovat teknisesti mahdollisia, S-ryhmän tiedotteessa kerrotaan.
Energiansäästötalkoisiin tarvitaan S-ryhmän mukaan nyt nopeita ja vaikutukseltaan riittävän merkittäviä uusia ratkaisuja nimenomaan kulutuspiikkeihin vastaamiseksi.
Myös henkilöstö osallistuu ideoimaan energiansäästövinkkejä.
”Omalta porukaltamme tulee arvokkaita vinkkejä arjen energiansäästötoimiin niin kaupoissa, hotelleissa, ravintoloissa kuin konttorilla. Viemme parhaat ideat käytäntöön”, Loukkola lupaa S-ryhmän tiedotteessa.
S-ryhmällä on yli 1900 toimipaikkaa, joista marketteja on noin 970.
Tokmanni sammuttanut ulko- ja mainosvaloja
Myös Tokmanni on mukana energiasäästötalkoissa.
”Olemme tänä vuonna tehostaneet energiatehokkuutta niissä kiinteistöissä, joiden toimintaan voimme suoraan vaikuttaa. Olemme muun maussa sammuttaneet ulko- ja mainosvaloja aikaisemmin sekä ohjanneet ilmanvaihtokoneiden toimintaa tarkemmin”, Tokmannin sijoittajasuhde- ja viestintäpäällikkö Maarit Mikkonen kertoo.
”Lisäksi olemme uudistaneet usean kiinteistön kiinteistöautomatiikkaa, kuten kylmätekniikkaa, jotta se toimisi energiatehokkaasti energiaa ja vettä säästäen. Testaamme myös uutta tekoälytekniikkaa, joka mahdollistaa huoltokäyntien ja eri lämpötilojen tehokkaamman seurannan”, Mikkonen jatkaa.
Tokmanni on sitoutunut muiden suurten kauppaketjujen tavoin Motivan Astetta alemmas -kampanjaan. Mikkonen kertoo, että Tokmannin kiinteistöissä lämpötila on säädetty noin 18-19 asteeseen.
Tokmanni on myös innostanut työntekijöitään miettimään toimenpiteitä, joilla sähkönkulutusta voisi entisestään vähentää.
”Olemme saaneet erittäin hyviä ideoita erityisesti myymälähenkilökunnaltamme. Näitä ideoita tulemme toteuttamaan mahdollisuuksien mukaan”, Mikkonen lupaa.
Tokmannilla on noin 200 myymälää eri puolilla Suomea.
Lidl jäähdyttää pakkasvarastot kulutuspiikkien ulkopuolella
Lidl kertoo leikkaavansa energiankulutustaan ensi talven varalle, vaikka energian säästäminen on muiden suurten ketjujen tapaan jo nyt osa sen arkea.
Lidl listaa tiedotteessaan sähkön säästämisen keinoiksi muun muassa järkevän valaistuksen, entistä energiatehokkaampien laitteiden ja pakkasvarastojen jäähdyttämisen kulutuspiikkien ulkopuolella.
Jotta suurimpia kulutuspiikkejä voidaan tasoittaa, energiankäytön ajankohta on Lidlin mukaan tärkeää. Lidl-myymälät ovat toimineet virtuaalivoimalaitoksina vuodesta 2020 lähtien. Myymälät käyttävät vähemmän sähköä silloin, kun sähköverkossa on ruuhkaa ja enemmän sähköä, kun verkko uhkaa ylikuormittua liiasta sähköstä, Lidlin tiedotteessa kerrotaan.
Kulutuspiikit on otettu huomioon myös pakkasvarastojen jäähdytyksessä. Lidl jäähdyttää yöaikaan pakkasvarastot niin kylmäksi, että päivän kulutuspiikkien aikaan sähköä kuluu vähemmän.
Lidlin mukaan myymälöiden kylmäkalusteita uusitaan jatkuvasti energiatehokkaammiksi, mikä auttaa säästämään energiaa merkittävästi.
Valaistuksesta syntyvän energiankulutuksen Lidl pitää minimissä käyttämällä led-lamppuja. Tämän lisäksi Lidl on jo usean vuoden ajan sammuttanut mainosvalot myymälöiden aukioloaikojen ulkopuolella turhan sähkön käytön välttämiseksi, Lidlin tiedotteessa kerrotaan.
Suomessa on Lidl-myymälöitä 201.
Kuvat: 123rf