Tulevaisuusselonteko vauhdittaa kaupan alan uudistumista ja kansainvälistä kilpailukykyä
Kaupan liitto pitää valtioneuvoston tänään hyväksymää kaupan toimialan tulevaisuusselontekoa tervetulleena ja tarpeellisena, sillä alan kilpailukyvystä on pidettävä huolta. Kaupan liitto on tyytyväinen esimerkiksi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) painotuksiin, jotta digitalisaation mahdollisuuksia kyetään hyödyntämään. Sen sijaan kaavoitus sekä alkoholi- ja apteekkisääntely olisivat kaivanneet rohkeampaa uudistamista.
Työ- ja elinkeinoministeriön valmistelemassa tulevaisuusselonteossa on 38 kehittämisehdotusta, joilla on tarkoitus edistää suomalaisen kaupan uudistumista sekä vahvistaa sen kilpailukykyä. Ehdotukset keskittyvät kansalliseen kehittämistyöhön, resursointiin ja kansainväliseen vaikuttamistyöhön.
“On hienoa, että näin laaja selvitys toimialan tulevaisuuden näkymistä ja haasteista on saatu valmiiksi. Selonteon on tarkoitus antaa kaupan alasta tietoa poliittisille päättäjille, jotta alaa voidaan kehittää pitkäjänteisesti”, Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi sanoo.
Kaupan alan kehittäminen on tärkeää, jotta Suomen suurin työllistävä ja kerrannaisvaikutuksineen 18 prosenttia BKT:sta tuottava toimiala menestyy tulevaisuudessa ja pystyy tarjoamaan kattavia palveluita ympäri maata.
Tasapuolisiin kilpailuedellytyksiin kiinnitettävä huomiota
Selonteossa on tunnistettu alan olevan kovassa kansainvälisessä kilpailussa. Tätä kilpailua vääristää se, etteivät suomalaiset verkkokaupat ja esimerkiksi aasialaiset verkkokaupat ja globaalit verkkoalustat lähde kisaan samalta viivalta. Ne pystyvät hyödyntämään kotimarkkinoidensa kevyempää sääntelyä kilpailuetuna.
“Siksi on tärkeää, että Suomi tekee aktiivista vaikuttamistyötä niin, että esimerkiksi aasialaiset verkkokaupat ja globaalit verkkoalustat saadaan samojen kierrätys-, tuoteturvallisuus- ja kuluttajansuojavelvoitteiden piiriin, kuten selonteossa ehdotetaan”, Kiviniemi tähdentää.
TKI-panostukset jouduttavat kansainvälistymistä, digisiirtymää ja osaamista
Digitalisaatio, kuluttajakäyttäytymisen muutos, verkkokaupan kasvu, globaali kauppa sekä kaupan monikanavaisuus muuttavat kaupan toimialaa. Muutoksessa pärjäämiseksi selonteossa esitetään merkittäviä panostuksia kaupan alan tutkimus- ja kehittämistyöhön sekä alan koulutukseen.
Kaupan liitto kannattaa selonteossa kaupan alan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) intensiteetin kasvattamista. Alan menestyminen tulevaisuudessa edellyttää panostuksia kansainvälisyyteen, digisiirtymään sekä osaamisen vahvistamiseen alalla.
”Erityisen tärkeää on varmistaa, että Business Finlandin ohjelmat ja rahoitus tukevat toimialan tarpeita. Nykyinen Business Finlandin verkkokauppatoiminta uhkaa loppua, mikä vaikeuttaisi kaupan yrityksen mahdollisuuksia verkkokauppansa kehittämiseen”, Kaupan liiton edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo huomauttaa.
Verkkokaupan kautta Suomessa toimivat kaupan alan yritykset voivat tavoittaa kuluttajia missä päin maailmaa tahansa. Selonteossa ehdotetaan ansiokkaasti verkkokauppojen kasvua ja kansainvälistymistä vauhdittavia toimia.
Pula digitaalisen kaupan osaajista on tällä hetkellä merkittävä kaupan kasvun este.
”Osaajapuolen kysymykset ovat selonteossa hyvin esillä, kuten myös työperäisen maahanmuuton helpottaminen. Keskeistä on kuitenkin varmistaa digitaalisen kaupan opetuksen jatkuvuus ja saatavuus jatkossa niin toisen asteen ammatillisella puolella kuin korkeakouluissakin’’, Hiilamo jatkaa.
Sääntelyä uudistamalla parempia palveluita ja alueellista elinvoimaa
Selonteossa korostuu kaupan rooli osana alueiden elinvoimaisuutta ja huoltovarmuutta. Alueellinen veto- ja pitovoima rakentuu paljolti myös palveluiden saatavuuden varaan. Selonteossa esitetty ehdotus kaupan roolin vahvistamiseksi haja-asutusalueiden monipalvelukeskuksina on siksi tärkeä.
Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD:n tutkimuksen mukaan Suomessa palvelukauppaa säännellään keskivertoa enemmän. Järjestö on suositellut, että Suomessa harkittaisiin palvelukauppaan vaikuttavien rajoitusten purkamista.
“Kaupan alan osalta erityisesti kaavoitusta sekä alkoholin ja lääkkeiden vähittäisjakelua koskeva sääntely kaipaa uudistuksia. Näin varmistetaan kuluttajille paremmat ja saavutettavammat palvelut eri puolilla maata”, Kiviniemi painottaa.
“Tältä osin Kaupan liitto olisi toivonut selonteolta rohkeampaa avausta. Vapaa, samoilla pelisäännöillä tapahtuva kilpailu on sekä kuluttajan että koko yhteiskunnan etu”, Kiviniemi lisää.
Lisätiedot:
toimitusjohtaja Mari Kiviniemi, Kaupan liitto, 050 511 3189, mari.kiviniemi(at)kauppa.fi
edunvalvontajohtaja Simo Hiilamo, Kaupan liitto, 050 350 7564, simo.hiilamo(at) kauppa.fi