Gigantin tavoitteena digikuilujen kaventaminen
Yhteiskunta digitalisoituu hurjaa vauhtia ja samalla myös digitaalinen eriarvoisuus ihmisten välillä kasvaa. Kodinelektroniikkaketju Gigantti paitsi myy elektroniikkaa, tekee myös tärkeää työtä digitaalisen yhdenvertaisuuden hyväksi.
Käytännössä Gigantti tukee ihmisiä, jotka eivät syystä tai toisesta pysy teknologisen kehityksen vauhdissa mukana, tai jotka vielä kasvavat siihen. Tätä työtä Gigantti toteuttaa yhteistyössä myymälöiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.
Gigantti on hiljattain päivittänyt digitaalisen yhdenvertaisuuden strategiaansa entistä yhtenäisemmäksi.
”Työtämme ohjaa yhä vahvemmin vuosittainen Tech Trouble -tutkimus, joka nostaa esille ihmisten arkiongelmia ja syrjäytymisen uhkia digiyhteiskunnassa, mutta tarjoaa myös ratkaisuja niihin”, Gigantin viestintäpäällikkö Rita Pasanen kuvaa.
Vastuullisuustyötä Gigantissa on Pasasen mukaan tehty eri tavoin koko sen 23-vuotisen historian ajan. Digitaalista yhdenvertaisuutta yritys on edistänyt systemaattisemmin vuodesta 2017 lähtien, jolloin myös hyväntekeväisyyttä alettiin tehdä ”Gigantti tekee hyvää” -nimen alla. Miten se käytännössä tapahtuu?
”Kaikki lähtee yrityksen kulttuurista ja sisäisestä työstä. Meillä on kestävän kehityksen ohjausryhmä, kuukausikohtaamiset myymälöiden kanssa ja palkattu asiantuntija, joka kehittää Gigantin vastuullisuusasioita yhtenäisenä kokonaisuutena, yhdessä ohjausryhmän ja henkilöstön kanssa”, Pasanen kertoo.
”Arkipäivän vuorovaikutus ihmisten kanssa ja jatkuva kouluttautuminen ovat avainroolissa myös digitaalisen yhdenvertaisuuden tavoitteiden kannalta. Ne kuuluvat kaikille ja voivat tarkoittaa monenlaisia asioita, alkaen työntekijän perehdyttämismateriaalista aina hyväntekeväisyystoiminnan lanseeraamiseen, tai eettisestä myynnistä puhumiseen koulutuksessa”, hän kuvailee.
Gigantti tervehti vastuullisuuskumppaneitaan joulukuussa Helsingin Sanomatalolla. Viestintäpäälliköllä oli jo katse tiukasti vuodessa 2023.
Valtakunnallista työtä digiyhdenvertaisuuden eteen
Gigantissa sosiaalinen ja yhteiskuntavastuu halutaan sanoittaa yhä vahvemmin osaksi jokapäiväisiä toimia, alkaen asiakaskohtaamisista ja yhteisestä huolenpidosta. Vastuullisuudesta puhutaan yleisesti kolmen ulottuvuuden kautta: se on työtä ekologisesti kestävien valintojen, vastuullisen työyhteisön ja digitaalisen yhdenvertaisuuden edistämiseksi.
Valtakunnalliset ”Gigantti tekee hyvää” -hankkeet nojaavat tällä hetkellä vahvimmin yhteistyöhön Pelastakaa Lapset -järjestön ja Kaikille Kone -toiminnan kanssa.
Pelastakaa Lasten kanssa Gigantti lanseerasi tammikuussa suomalaisiin alakouluihin suunnatun pioneerihankkeen, jossa uudenlainen, kouluille maksuton Huippula-oppimispalvelu lisää lasten digivalmiuksia ja tukee opettajien sekä vanhempien digikasvatustaitoja. Mukana pääkumppaneissa on myös Opetushallitus.
”On tärkeää suunnata katse heihin, jotka vasta opettelevat osaksi digiyhteiskuntaa. Tavoitteenamme on vahvistaa 90 000 viidesluokkalaisen digiturvataitoja seuraavien kolmen vuoden aikana. Huippula tuottaa myös kaivattua tietoa opetusalan päättäjille”, Pasanen avaa.
Yritys on lisäksi pääkumppanina Pelastakaa Lasten digitaalisen lapsuuden osaamiskeskuksessa Kiditalissa, jonka tarkoituksena on edistää lasten ja nuorten osallisuutta, turvallisuutta ja hyvinvointia digiympäristössä.
Kuluneena vuonna Gigantti aloitti yhteistyön myös valtakunnallisen Kaikille Kone -toiminnan kanssa, jonka tarkoituksena on turvata ihmisille opiskelumahdollisuuksia taloudellisesta taustasta riippumatta.
”Käynnistimme loppuvuodesta myymälöidemme kautta käytettyjen, mutta hyväkuntoisten tietokoneiden lahjotustoiminnan. Viime keväänä reagoimme Kaikille Kone -kumppaneiden kanssa myös Ukrainan kriisiin, ja lähdimme auttamaan Suomeen saapuvia ukrainalaisia maksuttomilla digitukipaketeilla, Pasanen listaa.
Eri puolilla Suomea sijaitsevilla Gigantti-myymälöillä on lisäksi paikallisia kiinnostuksen kohteita digityölleen. Vaikuttaa siltä, että Gigantti on monessa mukana ja erilaisia digihankkeita voisi listata melkein loputtomasti.
Huippula-oppimispalvelu lisää mm. lasten digivalmiuksia. Kuva: Pelastakaa Lapset ry
Vuosibudjetti digitaalisen eriarvoisuuden kaventamiseen
Yrityksellä on Pasasen mukaan erillinen vuosibudjetti Gigantti tekee hyvää -työhön.
”Tuemme rahallisesti sekä ketjutason valtakunnallisia hankkeita, myymälöiden paikallisia hyväntekeväisyystoimia, että yksittäisten tilaisuuksien järjestämistä. Ajankohtaisena esimerkkinä nyt tammikuussa lanseerattuun Huippula-ohjelmaan lahjoitimme sen käynnistysvaiheessa 50 000 euroa.”
Pasanen muistuttaa, kuinka jokainen meistä voi auttaa jo lähipiirissään arjen pienissä digipulmissa.
”Moni kaipaa apua vaikkapa laiteasetuksissa, sovelluspäivityksissä tai verkkopalveluiden hyödyntämisessä. Myös esimerkiksi käytetyn, mutta hyväkuntoisen elektroniikan lahjoittaminen voi olla tukea tarvitseville todella merkityksellinen asia”, Pasanen tähdentää.
Digitaalinen syrjäytyminen yhteiskunnassa ei katso ikää tai sukupuolta. Vuonna 2022 toteutetun Tech Trouble -tutkimuksen mukaan 72 prosenttia suomalaisista kokee, että teknologian kehityksessä on vaikeampi pysyä mukana nyt kuin viisi vuotta sitten.
Entä millaista palautetta toiminnasta on saatu?
”Olemme saaneet monenlaista kiitosta, esimerkiksi loppuvuodesta Kuluttajaliitolta työstämme ja tutkimuksestamme. Myös aidosti kehittävää palautetta on tullut, viimeksi VTT:n kanssa toteutetun asiakaskyselymme merkeissä. Erityisesti mieleen on jäänyt joululahjoituksemme seniori- ja saattokoteihin, joista tuli useita tunteellisia viestejä. Tarjoamamme virtuaalinen luontokokemus oli mahdollistanut monelle liikuntarajoitteiselle aivan uudenlaisen, mielekkään maailman ja tuonut kaivattuja ilonhetkiä arkeen”, Pasanen kertoo.
Kuva: Petri Saarelainen, Gigantti Oy