Mahdollisuuksien kauppa -kampanja viestii: Kaupan alalla kaikki on mahdollista!
Kaupan keväinen kampanja kannustaa tutustumaan toimialan monipuolisiin mahdollisuuksiin.
Tänään 20. helmikuuta starttaava Mahdollisuuksien kauppa -kampanja on suunnattu erityisesti tulevaisuuden opiskelu- ja urapolkujaan miettiville nuorille, mutta myös alan vaihtoa pohtiville. Kampanjan toteuttavat Kaupan liitto ja sen jäsenliitot Erikoiskaupan liitto Etu ry, K-kauppiasliitto, Päivittäistavarakauppa ry ja Teknisen Kaupan Liitto.
”Tie omannäköiseen ammattiin ei ole aina suora ja selkeä – kaupan alalla kaikki on mahdollista!” kampanja viestii ja kannustaa tutustumaan monipuoliseen kaupan alaan ja sen tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Kauppa on elinkeinoelämän suurin työllistäjä ja myös suurin nuorten työllistäjä – joka viides työssäkäyvä alle 25-vuotias nuori työskentelee kaupan alalla. Kauppa onkin erityisesti uraansa aloittaville nuorille suurin ja tärkein väylä työelämään.
Alalla työskentelee niin ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulun kuin yliopistonkin kasvattamia osaajia. Moneen kaupan alan ammattiin voi kouluttautua myös oppisopimuksen kautta. Tärkeä viesti on, että alalla pääsee myös kasvamaan ja kehittymään.
Kaikilla nuorilla opinto- tai uratavoitteet eivät ole vielä kirkkaina mielessä. Korona-aika saattoi osaltaan nostattaa sumuverhoa ja lisätä huolta tulevaisuudesta. Kevään ponnistuksella kaupan toimijat haluavatkin myös vahvistaa uskoa tulevaisuuteen.
”Haluamme yhteisellä kampanjallamme kannustaa ja innostaa nuoria tutustumaan kaupan alaan sekä tarjota tietoa pohdinnan ja päätöksenteon tueksi. Kaupan alalla mahdollisuuksien kirjo on huikea ja monenlaisia osaajia tarvitaan, nyt ja tulevaisuudessa”, Kaupan liiton viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Pia Pere-Vanhanen sanoo.
Seuraa kampanjaa tunnisteella #MahdollisuuksienKauppa
Kampanja käynnistyy tänään maanantaina 20. helmikuuta ja kestää kolme viikkoa. Ajoituksella tähdätään erityisesti kevään yhteishakuihin, jolloin monet pohtivat omia opiskelu- ja uravalintojaan.
Mahdollisuuksien kauppa -verkkosivulle on koottu lisätietoa kampanjasta ja sen teemoista. Lisäksi sivustolla voi tutustua Kaupan liiton uuteen videomateriaaliin, jolla kerrotaan esimerkkejä kaupan alasta, sen eri toimialoista, osaamistarpeista ja tehtävistä sekä alalle johtavista opintopoluista.
Kampanjaa voi seurata somekanavilla tunnisteella #MahdollisuuksienKauppa. Somekanavista ovat aktiivisimmin kampanjassa mukana Instagram ja TikTok.
Kampanja toteutetaan yhteistyössä Mainostoimisto Smoyn kanssa.